Vil du være med å forme fremtidige løsninger for Skatteetaten?

  • Heltid
  • OSLO, NORGE
  • Publisert: 2 dager siden
  • 10. august 2025

Vi trenger funksjonelt ansvarlig til økonomikjernen i programmet Fremtidens innkreving.

I rollen som funksjonelt ansvarlig for økonomikjernen vil du være en viktig ressurs i prosjektet. Du vil jobbe i skjæringspunktet mellom fag og teknologi, og mot regnskapsområdet i vårt nye produktområde frivillig betaling.

Som funksjonelt ansvarlig skal du bidra til gode brukerhistorier som skaper god fart og flyt for utviklerne våre. 
Du vil jobbe i tett samspill med forretning, fagpersoner og tverrfaglige utviklingsteam. Trives du i en god kombinasjon mellom ansvar og en operativ hverdag, mener vi dette vil være en veldig spennende rolle for deg.

Om program og prosjektet du blir en del av:
Skatteetaten leder et sjuårig program for digital transformasjon av statlig innkreving; Fremtidens innkreving. I samarbeid med NAV, Brønnøysundregistrene, politiet og flere andre offentlige etater skal vi harmonisere og koordinere tjenester, lovverk, prosesser, IT-systemer og brukerflater. Målet er å utvikle bedre sammenhengende tjenester for brukerne, uavhengig av hvilken offentlig etat som tilbyr tjenesten. Innkreving av skatter, avgifter og andre pengekrav skal effektiviseres gjennom datadeling, moderniserte og integrerte løsninger, og offentlige tjenester med bruker i sentrum.

Økonomikjerne er et av de viktigste prosjektene i Fremtidens innkreving. Prosjektet har anskaffet, og skal implementere, nytt standard SaaS ERP-system (Oracle Fusion Cloud) for et samlet innkrevingsregnskap. I tillegg til dette gjør vi egenutvikling på Microsoft Azure-plattformen.

Systemet vil bli den grunnleggende komponenten i det nye moderniserte innkrevingssystemet vårt og vil håndtere de store pengestrømmene som sikrer velferdssamfunnet vårt – 2300 milliarder kroner i 2023.

Som funksjonelt ansvarlig vil du ha ansvaret for å:

  • lede behov- og kravarbeid i smidige utviklingstiltak
  • analysere, strukturere og dokumentere krav
  • kartlegge brukernes behov og omsette disse til løsning
  • skrive epos og brukerhistorier
  • bidra til at kravene kan bli realisert i gode IT-løsninger
  • være pådriver for samarbeid på tvers av fagområder

Hvilken kompetanse er viktig i denne rollen?

  • høyere utdanning innen IT eller andre relevante realfag, gjerne på masternivå. Relevant erfaring kan kompensere for kravet til utdanning 
  • flere års arbeidserfaring som funksjonell ansvarlig eller tilsvarende rolle i systemutviklingstiltak
  • kunnskap og erfaring med å strukturere og beskrive behov og krav 
  • erfaring fra systemutviklingsprosjekter eller forvaltning med smidig metodikk
  • god skriftlig og muntlig formidlingsevne på norsk

Det er en fordel om du har:

  • erfaring med å strukturere og beskrive behov gjennom modeller, epos, brukerhistorier og akseptansekriterier 
  • erfaring fra økonomi-/ERP-domene
  • god generell IT-teknisk forståelse og kompetanse
  • erfaring med å forholde seg til juridiske føringer i behov- og kravarbeid 
  • erfaring med BPMN, UML eller andre metodikker 
  • erfaring med Confluence og Jira

Hva ser vi etter hos deg?

  • en god relasjonsbygger, som kan bygge tillit med folk fra ulike miljøer og nivåer og fungerer godt i team
    • god på tverrfaglig samarbeid og datadeling
  • leveranse- og resultatorientert
  • evne til å raskt sette seg inn i kompliserte fagområder, nye problemstillinger og se behov på tvers 
  • beslutningsdyktig og med evne til å prioritere 
  • kan lede og få andre med deg – uten en formell lederrolle

Hvorfor skal du velge oss?

Høres det givende ut å jobbe et sted med et inspirerende samfunnsoppdrag? Da tror vi du vil trives hos oss! Vi kan friste med muligheten til å jobbe med samfunnsaktuelle saker i en nytenkende organisasjon som høster stor tillit i befolkningen. Du får jobbe tverrfaglig med kollegaer fra andre fagområder, og med store muligheter til å planlegge egen arbeidsdag.

Hos oss får du rammer som sikrer deg en fornuftig balanse mellom jobb og fritid: du får fleksitid og betalt overtid, sommertid, samt mulighet for å trene litt i arbeidstiden. Medlemskap i Statens pensjonskasse følger også med. Det betyr blant annet at du får en av Norges beste pensjonsordninger og mulighet til å søke om boliglån med gunstige betingelser. Les mer på spk.no.

Vi vet at mange ønsker seg en hybrid og fleksibel arbeidshverdag med muligheter for å veksle mellom å jobbe hjemmefra og møtes på kontoret. Det vil vi selvsagt tilrettelegge for. Hos oss kan man inngå avtale om hjemmearbeid når arbeidsoppgavene tilsier at det lar seg gjøre.

Du blir ansatt som overingeniør eller seniorrådgiver/senioringeniør, med en årslønn mellom kr 700.000 og 920.000, avhengig av kvalifikasjonene dine. For spesielt kvalifiserte kan noe høyere lønn vurderes. Stillingen har seks måneders prøvetid, og når vi jobber på tvers av flere lokasjoner kan det noen ganger være nødvendig å reise litt.

Verdt å merke seg før du søker:
Vi vil at du skal føle deg trygg på valget når du takker ja til å jobbe hos oss. Dersom du er aktuell for stillingen, tilbyr vi deg en omvendt referansesjekk. Det betyr at du får ringe noen av våre medarbeidere og stille de spørsmålene du måtte ønske for å finne bedre ut om vi er en god match.

Vi er på jobb for alle og skal være et godt sted å jobbe for alle. Likeverd, likestilling og mangfold er en del av kulturen vår og vi har nulltoleranse for diskriminerende praksis og oppførsel. Har du hull i CV-en din, funksjonsnedsettelse eller innvandrerbakgrunn vil vi oppfordre deg til å krysse av for dette når du søker stillingen hos oss. Det gir deg mulighet for å få positiv særbehandling. Vi kaller alltid inn minst én kvalifisert kandidat fra hver av disse gruppene til intervju.

Når du søker jobb hos oss, vil navnet ditt stå på en offentlig søkerliste. Det er mulig å be om å bli unntatt denne søkerlisten. Da må du i så fall begrunne hvorfor du ønsker det, og vi tar deretter stilling til om vi kan innvilge ønsket ditt. Kan vi ikke det, hører du selvsagt fra oss. 

Kontaktinformasjon

Elisabeth Rekdal, Seksjonssjef, 481 37 419, Elisabeth.Rekdal@skatteetaten.no

Arbeidssted

Fredrik Selmers vei 4
0663 Oslo

Nøkkelinformasjon:

Arbeidsgiver: Skatteetaten

Referansenr.: 4995722352
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 11.08.2025

Du må logge inn for å søke på denne stillingen.


Opprett en profil, og søk enkelt på jobber. Trykk på knappen nedenfor, for å komme i gang.

Jobbsted