Vil du sikre at våre kjente og kjære merkevarer står støtt på en moderne og robust teknologiplattform?

  • Heltid
  • OSLO, NORGE
  • 11. januar 2026

Om du tenker at TINE driver mest med kyr og melk så har du rett, men vi driver mye med digitalisering og effektivisering også. Faktisk er IT- og digitaliseringsenheten vår godt over 120 ansatte. Har du lyst til å bidra til å utvikle oss videre?
 
I denne rollen vil du lede og koordinere arbeidet med TINEs databasemiljø. Din kompetanse innen databasemodellering og optimalisering vil være avgjørende for å sikre at våre data er tilgjengelige, trygge og godt forvaltet. Her blir du en viktig bidragsyter i å realisere TINEs mål om å ha en effektiv drift og sikker lagring av organisasjonens data.
 
I denne rollen vil du lede og koordinere arbeidet med TINEs databasemiljø. Din kompetanse innen databasemodellering, administrasjon og optimalisering vil være avgjørende for å sikre at våre data er tilgjengelige, trygge og godt forvaltet. Du blir en viktig bidragsyter i å realisere TINEs digitale ambisjoner.
 

Arbeidsoppgaver

Dine viktigste oppgaver vil være: 
 

  • Ytelse og overvåking 
    Følge opp med driftspartner for overvåking av servere og databaser ifht tilgjenglighet, kapasitet, tuning av queryer, indeksering og ressursbruk for optimal drift. 
  • Sikkerhet og tilgangskontroll 
    Samarbeide med driftspartner og sikkerhetsteam for å utvikle og implementere sikkerhetsprotokoller mot uautorisert tilgang, datalekkasjer og lukking av sårbarheter. 
  • Backup og gjenoppretting 
    Koordinere med leverandører og systemeiere for sikre backup- og restore-prosesser, i tett samarbeid med fagleder sikkerhetslagring og arkitekter. 
  • Dokumentasjon og revisjon 
    Utarbeide og vedlikeholde dokumentasjon for konfigurasjon og drift, samt utføre revisjoner og sårbarhetsskanninger. 
  • Skalerbarhet og kapasitetsplanlegging 
    Delta i planlegging og skalering av databasemiljøet for å møte virksomhetens behov til ytelse og tilgjenglighet. 
  • Databaseforvaltning Sky og bakke 
    Administrere og dokumentere drift og optimalisering av databaser (SQL server , MySQL, Azure SQL, Managed Instance, Progress og MongoDB). 
  • Avtaler og leverandørstyring 
    Bidra til lisensforvaltning og oppfølging av avtaler og leverandører for kontinuerlig forbedring og kostnadskontroll 
  • Prosjektdeltakelse og støtte 
    Delta i utviklingsprosjekter, beredskapsøvelser og bistå fagleder Server og datacenter ved endringer og supportsaker. 

Kvalifikasjoner

  • Relevant høyskole- eller universitetsutdanning. Relevant erfaring kan kompensere for manglende formelle krav. 
  • Minimum 5 års relevant erfaring innenfor drift og forvaltning av Enterprise servere og database-miljø
  • Dybdekunnskap om MSSQL , fordel med kjennskap til Oracle og andre databaseteknologier.
  • Svært gode ferdigheter i SQL
  • God kjennskap til SAN og virtualiseringsteknologi, fortrinnsvis Hyper-V
  • Svært gode kunnskaper i norsk og engelsk, muntlig og skriftlig 

 
I tillegg bør du også ha erfaring med: 

  • Databaseadministrasjon (installasjon, konfigurasjon, overvåking)
  • Drift og automatisering av større server miljøer, Windows (hybrid) og Linux(redhat)  
  • Følge opp regelmessig Sikkerhetsoppdateringer og lukking av sårbarheter.
  • Hybrid datacenter setup, ifht Azure og on-prem, Windows server primær fokus, fordel med erfaring fra Linux(Redhat) 

 
Det er en fordel hvis du har kjennskap til: 

  • ITIL4 og TOGAF rammeverket 
  • Ytelsesoptimalisering , overvåking og feilsøking 

 

Personlige egenskaper

  • Evnen til å samarbeide effektivt med tverrfaglige team, teknikere og andre interessenter for å oppnå felles mål
  • Å kunne inspirere og motivere teamet til å prestere på sitt beste for å oppnå prosjektmålene
  • Evnen til å planlegge og organisere komplekse infrastrukturprosjekter, inkludert tidsstyring og ressursallokering
  • Gode kommunikasjonsevner, bygger tillit og relasjoner
  • Åpen og ærlig i møte med andre 

Vi tilbyr

I TINE vil vi at våre ansatte skal utvikle seg og ha det gøy på jobb – gjennom å bli tatt vare på og å få utviklingsmuligheter. Derfor er arbeidsdagen i et av landets største industri- og innovasjonsmiljø preget av mening, mestring, spennende utfordringer, samarbeid, raushet, gjensidig tillit og kompetanseutvikling. I TINE tilbys du fleksibel arbeidstid og en hybrid arbeidshverdag, med kombinasjon av hjemmekontor og oppmøte på kontoret i Lakkegata, sentralt i Oslo sentrum. Her har vi hyggelige lokaler og god kantine. 
 
I tillegg får du: 

  • Utfordrende arbeidsoppgaver i et sterkt og erfarent miljø med fokus på kompetanseutvikling og erfaringsutveksling
  • Et trivelig arbeidsmiljø med dyktige kollegaer som brenner for sitt fag
  • Gode forsikrings- og pensjonsordninger 

 
Finner du stillingen interessant? Ta gjerne kontakt med Terje Gumø for en uforpliktende og konfidensiell prat, eller søk i dag ved å sende søknad og CV via vårt rekrutteringssystem. Relevante attester og vitnemål legges ved elektronisk. 
 
I forkant av ansettelse vil det kunne bli foretatt en bakgrunnssjekk for å verifisere opplysninger som kommer frem av CV og tilgjengelig dokumentasjon. Bakgrunnssjekken er tilpasset stillingens karakter og gjennomføres etter samtykke fra aktuelle søkere. Nærmere informasjon vil bli gitt. 
 
 Kontaktperson: 
Leder 

Terje Gumø
Terje.Gumo@tine.no
(0047) 97557410

Du må logge inn for å søke på denne stillingen.


Opprett en profil, og søk enkelt på jobber. Trykk på knappen nedenfor, for å komme i gang.

Jobbsted