Vil du lede utviklingen av fremtidens løsninger for varelevering og bylogistikk?

  • Heltid
  • BERGEN, NORGE
  • Publisert: 1 dag siden
  • 14. juni 2025

Bymiljøetaten, Bergen kommune

Bymiljøetaten søker nå en engasjert prosjektleder som vil utvikle innovative løsninger som styrker både næringsliv, byliv og klima.

Hva er jobben?

Bergen skal utvikle smartere og grønnere bylogistikkløsninger som styrker næringslivet, bidrar til bedre bymiljø og legger til rette for bedre fremkommelighet og mer fleksibel bruk av byens arealer. Som prosjektleder i Bymiljøetaten får du en nøkkelrolle i dette arbeidet – med ansvar for å drive utviklingsprosjekter fra idé til realisering, og skape løsninger som gjør vareleveringen mer effektiv, klimavennlig og bedre integrert i byen.

Rollen er strategisk viktig i møte med økende varetransport og press på byens arealer. Du vil jobbe med tiltak som digital og dynamisk regulering av varelevering, utforske muligheter som samlasteterminaler, og videreutvikle bildelingstilbudet i Bergen.

Stillingen gir deg mulighet til å jobbe både strategisk og operativt, i tett samarbeid med næringsliv, forskningsmiljøer og offentlige aktører. Du vil også representere Bergen kommune i nasjonale og internasjonale utviklingsprosjekter og samarbeidsfora, som gir tilgang til ny kunnskap og mulighet til å teste innovative løsninger i samarbeid med ledende fagmiljøer. Et eksempel er Horizon-prosjektet SHIFT2Zero, der Bergen skal teste ut nye kjøretøy og reguleringsformer for mer arealeffektiv varelevering, blant annet gjennom bruk av geofencing-teknologi i samarbeid med TØI, DHL og Paxter.

 

Hvem er vi?
Bymiljøetaten har ansvar for utviklingen av Bergen som en grønn og bærekraftig by. Vi jobber med mobilitet, sykkel, gange, byrom, naturforvaltning og mye mer – kort sagt, vi får byen til å leve!

Hos oss blir du en del av et sterkt og tverrfaglig fagmiljø som jobber med prosjekter som har betydning for både næringsliv, innbyggere og klima. Stillingen er plassert i seksjon for Bærekraftig mobilitet i Plan- og utviklingsavdelingen. Seksjonen arbeider med utredninger, planer og utviklingsprosjekter innen temaer som gange, sykkel, trafikksikkerhet, delemobilitet, lading og bylogistikk. Vi har en nøkkelrolle i å utvikle helhetlige og innovative løsninger som bidrar til å nå kommunens mål for mobilitet, byrom og arealbruk.

Arbeidsoppgaver

  • Sikre god prosessledelse og involvering av næringsliv, innbyggere og andre aktører i utviklingen og gjennomføringen av bylogistikktiltak
  • Lede arbeidet med digital og dynamisk regulering av varelevering i Bergen
  • Utforske og teste innovative logistikkløsninger i samarbeid med næringsliv og fagmiljøer
  • Representere Bergen kommune i nasjonale og internasjonale utviklingsprosjekter og samarbeidsfora
  • Delta i arbeid med fagutredninger, utvikle beslutningsgrunnlag og holde presentasjoner internt og eksternt
  • Bidra til tverrfaglig samarbeid i og utenfor kommunen

Arbeidsoppgavene kan bli justert ved behov.

Kvalifikasjoner

For å lykkes i rollen ser vi etter deg som har:

  • Høyere utdanning innen transport, logistikk, samfunnsplanlegging, byutvikling, geografi eller andre relevante fagområder
  • Erfaring med prosjekt- og prosessledelse i prosesser med flere aktører
  • Forståelse for samspillet mellom forvaltning, næringsliv og myndigheter
  • Kunnskap om bylogistikk, mobilitet og arealbruk, og hvordan dette påvirker næringsliv, klima og byliv
  • Erfaring med innovasjonsprosjekter, pilotering eller teknologiprosjekter i bykontekst er en fordel
  • Erfaring med samarbeid mellom offentlig og privat sektor er en fordel
  • Gode kommunikasjonsferdigheter, både skriftlig og muntlig, på norsk og engelsk

Personlig egnethet vil bli vektlagt

Personlige egenskaper

Vi tror du vil trives hos oss hvis du:

  • Tenker helhetlig og ser sammenhenger i byutvikling
  • Er handlingsorientert og evner å drive prosesser fra idé til realisering
  • Er trygg i dialog med ulike aktører, også i krevende og komplekse prosesser
  • Har god rolleforståelse og evner å balansere faglige vurderinger med politiske og praktiske hensyn
  • Trives med både selvstendig arbeid og tverrfaglige samarbeid

Vi tilbyr

  • En rolle med stor frihet og ansvar i strategisk viktige byutviklingsprosjekter
  • Et kompetent fagmiljø og gode utviklingsmuligheter
  • Fleksibel arbeidshverdag med mulighet for hjemmekontor
  • Pensjons- og forsikringsordninger gjennom Bergen kommune

Kontaktinformasjon

Marina Magerøy, Seksjonsleder, 98450906

Arbeidssted

Johannes Bruns gate 12
5008 Bergen

Nøkkelinformasjon:

Arbeidsgiver: Bergen kommune

Referansenr.: 4968171227
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 15.06.2025

Du må logge inn for å søke på denne stillingen.


Opprett en profil, og søk enkelt på jobber. Trykk på knappen nedenfor, for å komme i gang.

Jobbsted