Helse og velferd, Åmot kommune
Barnevernstjenesten i Åmot kommune tilhører enheten Familiens hus som er organisert i sektor for helse og velferd.
Familiens hus er en samorganisering av tjenestene Barnevern, Psykisk helse og rus, Inkludering og bosetting, Helsestasjon med skolehelsetjeneste, jordmor og helsestasjonslege, PPT, Frisklivskoordinator, spes.ped. koordinator og SLT koordinator Tjenesten er lokalisert i Rådhuset.
Tjenesten består av dedikerte ansatte med høy kompetanse. Alle ansatte jobber med et bredt spekter av barnevernfaglige oppgaver, og med stort fokus på tverrfaglig samarbeid.
Åmot kommune er i en prosess med innføring av BTI modellen (bedre tverrfaglig innsats), som setter fokus på tverrfaglighet og tidlig innsats.
Vi har for tiden to ledige 100% stillinger.
Arbeidsoppgaver
Utførelse av tjenester i henhold til Lov om barneverntjenester (bvl). Tjenesten arbeider etter generalistmodellen. Dette innebærer at stillingen krever at den ansatte arbeider i alle faser av en barnevernssak.
Åmot kommune er sammen med Ringsaker kommune inne i et prosjekt med innføring av tiltaksmodellen "Familiepartner". Familiepartner er et tiltak i barneverntjenesten som hjelper familier med sammensatte og varierte utfordringer. Tiltaket er basert på hyppige hjemmebesøk, fleksibel oppfølgning og praktisk hjelp der det er nødvendig. Familiepartneren samarbeider tett med hele familien om de problemene de opplever som hindringer i hverdagen og løser disse først. Relasjon, gjensidig tillitt, samarbeidende problemløsning og ressursperspektiv er viktig nøkkelbegreper i arbeidet og brukermedvirkning et sterkt prinsipp. Den ene av de to stillingene vurderes øremerket opp mot konseptet "Familiepartner".
Det er vedtatt en barnevernreform som ble iverksatt den 01.01.2022, samt ny barnevernlov med oppstart 01.01.2023. Dette sammen med omorganisering til Familiens hus og innføring av BTI innebærer at tjenesten har vært og er i prosesser med større endringer.
Kvalifikasjoner
- Høgskoleutdanning som barnevernspedagog eller sosionom
- Annen relevant høgskoleutdanning rettet mot sosialt arbeid og arbeid med barn og unge kan komme i betraktning. Med relevant utdanning menes barnefaglige utdanninger som eksempelvis spes.ped, lærer, sykepleier o.l.
- Erfaring fra arbeid i barneverntjeneste.
- Annen relevant erfaring fra barnevernfaglig eller barnefaglig arbeid kan vektlegges.
- Søkere som er i sluttfasen av sin utdanning kan bli vurdert.
- God skriftlig og muntlig framstillingsevne
- Førerkort klasse B
Personlige egenskaper
- Evne til å samarbeide, kommunisere og være en profesjonell utøver av faget
- Evne til å arbeide selvstendig og godt i teamet
- Være robust i forhold til å kunne stå i krevende situasjoner
- Bevissthet om seg selv som yrkesutøver
- Motivasjon for arbeidsoppgaven
Personlig egnethet vektlegges
Godkjent politiattest kreves fremlagt før oppstart.
Vi tilbyr
- Spennende og meningsfylte arbeidsoppgaver på et viktig område i kommunen
- Gode muligheter for personlig og faglig utvikling
- Kompetente medarbeidere og et godt, inkluderende og utviklingsorientert arbeidsmiljø
- Offentlig tjenestepensjon i KLP
Kontaktinformasjon
Bjørn Sjøli, Enhetsleder familiens hus, +47 95040637
Arbeidssted
Torget 1
2450 Rena
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Åmot kommune
Referansenr.: 5049469035
Stillingsprosent: 100%
Fast
Startdato: 10.03.2026
Søknadsfrist: 04.01.2026