Veileder/saksbehandler -konsulent/spesialkonsulent

Nav Lillestrøm leverer i dag tjenester til kommunens innbyggere og arbeidsgivere, og gjennom Nav sin innsats
skal flere få mulighet til å være i arbeid, delta i samfunnet og være sikret
inntekt. Samfunnsoppdraget vårt handler om å forebygge og redusere utenforskap
i kommunen, bidra til sosial og økonomisk trygghet, og fremme overgang til
arbeid og aktivitet. Vi har fokus på innovasjon og utvikling, og vi er en
menneskeorientert organisasjon. Nav Lillestrøm har ca. 240 medarbeidere fordelt
på syv avdelinger med til sammen 24 team. Disse jobber med oppfølging av
brukere og arbeidsgivere. I tillegg har kontoret to stabsavdelinger;
"Organisasjon og virksomhetsstyring" og "Fag og utvikling".

Er du engasjert i sosialt arbeid og ønsker å bidra til at kommunens innbyggere får den hjelpen de trenger? Vi søker nå veiledere/saksbehandlere til to faste stillinger.  Stillingen innebærer saksbehandling etter Lov om sosiale tjenester i Nav og folketrygdloven, samt oppfølging av brukere. Vi ønsker oss nye kollegaer med god erfaring med sosialfaglig arbeid og gjerne også med avklaring av trygderettigheter eller arbeidsrettet veiledning.
 
Vi ser etter deg som har god kjennskap til relevant lovverk, trives med saksbehandling og samtidig har evnen til å møte Navs brukere med forståelse og tydelighet. Hvis du ønsker en meningsfull jobb i et engasjert fagmiljø, vil vi gjerne høre fra deg!

Her kan du få et innblikk i vår arbeidshverdag: Bilder Nav Lillestrøm

Arbeidsoppgaver

  • Helhetlig råd og veiledning med formål å bedre levekårene for vanskeligstilte, sosial inkludering og aktiv deltakelse i samfunnet.  
  • Saksbehandling, råd og veiledning etter Lov om sosiale tjenester i Nav, samt folketrygdloven.
  • Kartlegging av brukers situasjon med fokus på muligheter for endring.
  • Oppfølging av egen brukerportefølje med brukere som har sammensatte utfordringer og omfattende veiledningsbehov.
  • Samarbeid med andre for å skape en god brukerreise med fokus på bedring av livssituasjonen.

Det er behov for en veileder som skal jobbe med barnefamilier der fokus er på kartlegging av barns situasjon og arbeid og aktivitet for foreldrene

Det er behov for en veileder som skal jobbe med brukere som har sammensatte utfordringer der arbeid ikke lengre er målet, med fokus på livsmestring og avklaring av trygderettigheter.

Skriv gjerne i søknaden dersom du er særlig motivert for å jobbe med en av disse brukergruppene.

Nav er i stadig endring og utvikling, og variasjon og endringer i arbeidsoppgaver over tid vil
måtte påregnes.

Kvalifikasjoner

  • Du må ha sosialfaglig utdannelse på minimum bachelor-nivå. Annen relevant utdanning kan vurderes ved relevant erfaring. 
  • Erfaring fra sosialfaglig arbeid der saksbehandling eller rettighetsavklaring har vært en vesentlig del av arbeidsoppgavene.
  • Du må ha en god forståelse av aktuelt lovverk som sosialtjenesteloven og folketrygdloven.
  • Du må ha gode muntlige og skriftlige norskkunnskaper, og god skriftlig fremstillingsevne på norsk i klarspråklig form. 
  • Gjerne erfaring med tverrfaglig samarbeid.
  • Gjerne erfaring med arbeidsrettet veiledning.

De formelle kravene til stillingen må kunne dokumenteres, og utenlandsk utdanning må være godkjent av NOKUT (nå HK-dir.).
Alle attester/tjenestebevis og vitnemål må legges inn i WebCruiter innen søknadsfristen.

Personlige egenskaper

  • Du tar ansvar for ditt eget arbeidsområde
  • Du er robust med evne til å stå i utfordrende relasjoner
  • Du er empatisk og relasjonsbyggende
  • Du er systematisk, selvgående og god på samarbeid
  • Du har en god rolleforståelse
  • Du har gode kommunikasjonsferdigheter

Personlig egnethet vil bli tillatt stor vekt.

Vi tilbyr

  • Spennende og meningsfylte arbeidsoppgaver innenfor et viktig samfunnsområde
  • Et utviklingsorientert og moderne Nav-kontor med et godt fagmiljø
  • Gode muligheter for faglig og personlig utvikling
  • Engasjerte og inkluderende kollegaer i et godt arbeids- og fagmiljø
  • Helsefremmende og aktivitetsbasert arbeidsplass (ABW-løsning: Activity-Based-Workplace), der fysisk aktivitet er en naturlig del av arbeidshverdagen
  • En inkluderende arbeidsplass med aktiv medbestemmelse
  • Moderne og fremtidsrettede lokaler sentralt i Lillestrøm, rett ved togstasjon og bussterminal (10 minutter med tog fra Oslo S)
  • Fleksibel arbeidstid med sommer-/vintertid
  • Bedriftshelsetjeneste
  • Gode pensjons- og forsikringsordninger, inkludert ulykkesforsikring som gjelder på fritid (fra lønnen trekkes 2 %)
  • Bedriftsidrettslag med gode tilbud til medlemmer
  • Lønnsinnplassering i henhold til hovedtariffavtale, med stillingstittel konsulent/spesialkonsulent 

Lillestrøm kommune mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike livserfaringer og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det.
  
Offentlig søkerliste utarbeides etter søknadsfristens utløp i samsvar med offentleglova § 25. Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Du vil bli varslet om reservasjonen ikke tas til følge. 

Vitnemål og attester lastes opp i rekrutteringsportalen. Har du utdanning fra utlandet legger du ved godkjenning fra HK-dir; https://hkdir.no/utdanning-fra-utlandet

Kontaktinformasjon

Vera Uglem, avdelingsleder, 90787760
Marte Drejer Thomassen, avdelingsleder, 48278510

Arbeidssted

Dampsagveien 2B
2000 Lillestrøm

Nøkkelinformasjon:

Arbeidsgiver: Lillestrøm kommune

Referansenr.: 4968943533
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 06.06.2025

Du må logge inn for å søke på denne stillingen.


Opprett en profil, og søk enkelt på jobber. Trykk på knappen nedenfor, for å komme i gang.

Jobbsted