Vær den første til å møte de som trenger vår hjelp

  • Heltid
  • STEINKJER, NORGE
  • Publisert: 2 uker siden
  • 11. oktober 2025

Skatteetaten, Brukerdialog

Er du god på kundebehandling, og synes at brukerne bør få løst problemene sine ved første kontakt?

Vår førstelinje er selve hjertet i Skatteetaten, og vi skal nå styrke den med en veileder hos Skatteetaten i Steinkjer. Fagområdet vil være skatt person. Vi ser etter engasjerte og serviceinnstilte personer som ønsker å skape gode brukeropplevelser, og som er komfortable med å sjonglere mellom ulike fagsystemer i arbeidshverdagen. 

Vårt mål er at brukerne skal få hjelp til å løse problemet sitt når de tar kontakt med oss, slik at de kan handle riktig også i krevende situasjoner. Derfor er denne jobben ekstrem viktig for oss! Det å kunne kommunisere tydelig og forståelig, og at du er et servicemenneske, er helt grunnleggende viktig for å lykkes i denne jobben.

Hvis dette høres spennende ut, søk da vel!

Hva går jobben ut på?

Du vil bli en del av veiledingsteamene i vår førstelinje som jobber spredt rundt omkring i landet. I Steinkjer er vi om lag 46 medarbeidere som gir veiledning og informasjon om skatt, avgift, folkeregistersaker, ID-kontroll, og saksbehandler på avklarte områder.

Hos oss vil dine arbeidsoppgaver i hovedsak være 

  • å veilede over telefon innenfor fagområder som skattekort og skattemelding
  • å veilede skriftlig ved å besvare kontaktskjema og andre veiledningshenvendelser fra ulike fagsystemer

Du kommer til å jobbe i team med dyktige og engasjerte kollegaer. Oppgavene vil gi deg god innsikt i Skatteetatens fagområder, og verdifull erfaring fra en offentlig etat med høyt utviklings- og brukerfokus.

Hvilken kompetanse er viktig i denne rollen?

Du må ha

  • fullført bachelorgrad innen relevant fagområde. Internasjonale grader må være godkjent av NOKUT / HK-direktoratet. Spesielt relevant erfaring kan kompensere for deler av utdanningskravet.
  • god muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk og engelsk
  • gode digitale ferdigheter, særlig system- og navigeringskompetanse er viktig i denne jobben

I tillegg er det fordel å ha erfaring fra veiledningsarbeid, særlig med å gjøre komplekse regelverk forståelig for bruker.

Hva ser vi etter hos deg?

For å trives og lykkes hos oss er det viktig at du har personlige egenskaper som:

  • Serviceinnstilt: Du liker å jobbe med mennesker og yte god service ved å ha brukerens behov i sentrum
  • Lærevillig: Du kan sette deg inn i nye og kompliserte regelverk
  • Problemløser: Du er fleksibel i arbeidshverdagen og bistår der det trengs
  • God kommunikator: Du evner å veilede tydelig og enkelt slik at bruker forstår
  • Pågangsmot: Du tilpasser og omstiller deg raskt i forhold til brukernes behov i en hektisk hverdag, selv om ting kan være litt uforutsigbart
  • Relasjonsbygger: Du er omgjengelig og inkluderende i møte med brukere og kolleger

Hvorfor skal du velge oss?

Høres det givende ut å jobbe et sted med et inspirerende samfunnsoppdrag? Da tror vi du vil trives hos oss! Vi kan friste med muligheten til å jobbe med samfunnsaktuelle saker i en nytenkende organisasjon som høster stor tillit i befolkningen. 

Hos oss får du rammer som sikrer deg en fornuftig balanse mellom jobb og fritid: du får fleksitid og betalt overtid, sommertid, samt mulighet for å trene litt i tilknytning til arbeidstiden. Medlemskap i Statens pensjonskasse følger også med. Det betyr blant annet at du får en av Norges beste pensjonsordninger og mulighet til å søke om boliglån med gunstige betingelser. Les mer på spk.no.

Vi vet at mange ønsker seg en hybrid og fleksibel arbeidshverdag med muligheter for å veksle mellom å jobbe hjemmefra og møtes på kontoret. Det vil vi selvsagt tilrettelegge for. Hos oss kan du inngå avtale om noe hjemmearbeid når arbeidsoppgavene tilsier at det lar seg gjøre.

Du blir ansatt som førstekonsulent eller rådgiver, med en årslønn mellom 550 000 og 650 000 kr, avhengig av kvalifikasjonene dine. De første seks månedene regnes som prøvetid. 

Vi ber om at vitnemål og attester lastes opp som vedlegg til søknad.

Verdt å merke seg når du søker

Søknadsbrev bruker vi selvfølgelig ikke. For oss er det mer nyttig at du leverer en beskrivende CV hvor du får fram hva du har gjort tidligere som gjør at dette kan være en god match – og svar på et par spørsmål. Få gjerne med hvordan du har jobbet med veiledning så langt.

Omvendt referansesjekk er noe vi tilbyr hvis du er aktuell for stillingen. Det betyr at du får ringe noen av våre medarbeidere og stille de spørsmålene du måtte ønske for å finne bedre ut om vi er en god match. Vi vil at du skal føle deg trygg på valget når du takker ja til å jobbe hos oss. 

Likeverd, likestilling og mangfold er en del av kulturen vår, og vi har nulltoleranse for diskriminerende praksis og oppførsel. Vi er på jobb for alle, og Skatteetaten skal være et godt sted å jobbe for alle. Har du hull i CV-en din, funksjonsnedsettelse eller innvandrerbakgrunn vil vi oppfordre deg til å krysse av for dette når du søker stillingen hos oss. Det gir deg mulighet for å få positiv særbehandling. Vi kaller alltid inn minst én kvalifisert kandidat fra hver av disse gruppene til intervju. 

Når du søker jobb hos oss vil navnet ditt vises på offentlig søkerliste. Vi vil vurdere om du kan unntas fra denne listen hvis du legger ved en begrunnelse for dette. 

Bakgrunnssjekk gjennomføres av aktuelle kandidater, og verifiserer utdanning og arbeidserfaring, samt ID-sjekk. 

Kontaktinformasjon

Beate Lindstrøm, Underdirektør, 93423438

Arbeidssted

Strandvegen
7713 Steinkjer

Nøkkelinformasjon:

Arbeidsgiver: Skatteetaten

Referansenr.: 5019651525
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 12.10.2025

Du må logge inn for å søke på denne stillingen.


Opprett en profil, og søk enkelt på jobber. Trykk på knappen nedenfor, for å komme i gang.

Jobbsted