Underdirektør Leting

  • Heltid
  • STAVANGER, NORGE
  • Publisert: 1 måned siden
  • 2. august 2025

Sokkeldirektoratet

Om stillingen

Har du lyst til å lede et faglig sterkt miljø i skjæringspunktet mellom politikk, forvaltning og næring?

Sokkeldirektoratet har innført ny organisasjonsstruktur, og den nyopprettede stillingen som underdirektør for Leting er ledig. 

Vi søker en leder som vil være med og utvikle direktoratet og bidra til å realisere strategien vår. Stillingen rapporterer til direktør for Sokkelutvikling.

Arbeidsoppgaver

  • Lede området Leting i hovedområdet Sokkelutvikling og ha personalansvar for de som jobber der
  • Delta i utviklingen av mål, strategier og planer for Sokkeldirektoratet i tråd med tildelingsbrev og lovpålagte oppgaver
  • Sikre god dialog med Energidepartementet, andre myndigheter og eksterne interessenter
  • Drive endrings- og utviklingsarbeid som fremmer Sokkeldirektoratets samfunnsoppdrag, inkludert effektivisering og digitalisering
  • Videreutvikle et solid fagmiljø som bidrar med kunnskap og innsikt som er viktig for både myndigheter, petroleumsnæringen og samfunnet for øvrig
  • Videreutvikle organisasjonen og utøve god ledelse i tråd med statens arbeidsgiverstrategi, herunder fremme kompetanseutvikling og aktivt medarbeiderskap
  • Fremme god og effektiv samhandling på tvers av organisasjonen
  • Ha resultatansvar for eget område 
  • Fremme et godt arbeidsmiljø tuftet på Sokkeldirektoratets verdier 

Kvalifikasjoner

Nødvendige  

  • Utdanning på masternivå innenfor geofag 
  • Minimum 3 års relevant ledererfaring innenfor leting etter petroleum fra petroleumsnæringen og/eller offentlig forvaltning 
  • Letefaglig erfaring 
  • Gode kommunikasjonsevner, både skriftlig og muntlig, på norsk og engelsk

Ønskelige

  • God forståelse for forholdet mellom politikk, forvaltning og næring
  • Erfaring med endringsledelse

Andre krav

  • Sokkeldirektoratet er underlagt sikkerhetsloven, og sikkerhetsmessig skikkethet vektlegges
  • Søkere til stillingen må kunne sikkerhetsklareres og autoriseres for nivå hemmelig, jf. sikkerhetsloven
  • Arbeidsspråket er norsk. Søknaden må skrives på norsk. 
  • Du identifiserer deg med Sokkeldirektoratets hovedmål og verdiene våre, som er integritet, tillit og framsyn 

Organisasjonen er i stadig utvikling, og du må forvente at arbeidsoppgavene dine endres over tid.

Egenskaper vi ser etter

  • Strukturert og resultatorientert med evne til å prioritere oppgaver effektivt
  • Gode kommunikasjonsferdigheter og evne til å bygge relasjoner med ulike interessenter
  • Sterk evne til å motivere og lede medarbeidere
  • Ser muligheter, er løsningsorientert og har gjennomføringsevne

Arbeidssted

 Arbeidssted for stillingen er Stavanger:

  • Flotte lokaler på Ullandhaug rett ved Sørmarka og sykkelstamveien
  • Gode bussforbindelser, ansattparkering, sykkelgarasje, treningsrom og garderobefasiliteter

Hvorfor jobbe i Sokkeldirektoratet?

Vi setter faglig kompetanse høyt og sikrer kvalitet gjennom tverrfaglig samarbeid og åpne prosesser. Du får gode muligheter til kurs og kompetanseutvikling. 

Sokkeldirektoratet mener det er viktig å balansere mellom jobb og privatliv. Vi tilbyr en rekke velferdsgoder som fleksibel arbeidstid, mulighet for hjemmekontor, trening i arbeidstiden og tilgang til bedriftshytte. 

Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke, og oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Les mer om positiv særbehandling i staten: Positiv særbehandling når man søker jobb i staten | Statens arbeidsgiverportal (dfo.no) 

Ved å søke på denne stillingen, aksepterer du at vi gjennomfører en bakgrunnssjekk av deg.  Vennligst last opp vitnemål/karakterutskrifter (som kan hentes direkte fra Vitnemålsportalen) og relevante attester. Dokumentasjon fra NOKUT/Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse kreves for utdanning tatt i utlandet.   

Lønn etter avtale. 

Vil du vite mer? Ta kontakt med:

Du må logge inn for å søke på denne stillingen.


Opprett en profil, og søk enkelt på jobber. Trykk på knappen nedenfor, for å komme i gang.

Jobbsted