Strategisk prosessleder

  • Heltid
  • OSLO, NORGE
  • Publisert: 6 timer siden
  • 11. august 2025

Digitaliseringsdirektoratet

Om stillingen

Er du en strategisk prosessleder som motiveres av komplekse utviklingsoppgaver og ønsker å bidra til et mer digitalt og sammenhengende samfunn? I Digdir får du en nøkkelrolle i å realisere regjeringens nye digitaliseringsstrategi, med mål om å gjøre Norge til verdens mest digitaliserte land innen 2030.

Digitaliseringen skal gi innbyggere en enklere og tryggere hverdag, gjøre næringslivet mer konkurransedyktig og forbedre offentlig sektor. Digitaliseringsdirektoratet (Digdir) har fått en sentral rolle i realisering av regjeringens nye digitaliseringsstrategi. Digdir skal støtte departementet i iverksetting av digitaliseringspolitikken og gi råd om langsiktige prioriteringer. Vi skal sikre at offentlig sektors tjenester er helhetlige, sammenhengende og av høy kvalitet, og at innbyggerne har tillit til digitaliseringen. Digdirs bidrag til realisering av digitaliseringsstrategien skjer gjennom flere ulike team som må koordineres, og sentralt i dette er arbeidet med et nasjonalt veikart. 

Vi trenger deg som har erfaring med å lede smidig utviklingsarbeid, der målet er klart, men veien frem er usikker og planene må tilpasses etter hvert som vi vinner erfaring. Du klarer å koordinere erfarne medarbeidere med ulik faglig bakgrunn og sikre god dialog og involvering med både interne og eksterne interessenter. Du må også ha svært god forståelse for hvordan norsk offentlig forvaltning fungerer. 

Seksjonen har hovedansvar for å følge opp realiseringen av digitaliseringsstrategien, i tillegg til fagligansvar for felles økosystem og deling av data på tvers av offentlig sektor. Vi samhandler bredt, både internt i egen organisasjon og med andre offentlige virksomheter.

Vi tilbyr et sterkt kompetansemiljø hvor du får mulighet til å utvikle deg både faglig og personlig, samtidig som du bidrar til samfunnsnyttige og meningsfulle oppgaver. 

Arbeidssted er Oslo. Rollen vil rapportere til seksjonssjef Grete Øwre.

Arbeidsoppgaver

Som prosessleder i Digdir vil du bistå ledelsen med å administrere og koordinere teamene som arbeider med nasjonalt veikart og oppgaver som støtter opp om dette. Du vil blant annet:

  • Sikre at arbeidet med å følge opp og realisere strategien gir ønsket verdi
  • Sikre fremdrift og koordinering mellom team som arbeider for å realisere digitaliseringsstrategien, i første omgang teamene som arbeider med nasjonalt veikart
  • Sikre at riktig kompetanse involveres til riktig tid og benytte tilgjengelig kompetanse effektivt 
  • Sikre riktig interessentinvolvering og samarbeid både internt i Digdir og på tvers av offentlig sektor og kanskje også privat sektor
  • Identifisere risikoer og risikoeiere, og foreslå tiltak for risikohåndtering

Kvalifikasjoner

Du må ha

  • relevant utdanning på masternivå̊. Lang og relevant arbeidserfaring kan kompensere for utdanningskravet.
  • Erfaring fra komplekse utredningsaktiviteter med smidig gjennomføring
  • god forståelse for prioriterings- og beslutningsprosesser i offentlig sektorog rollene departement og ulike direktorater
  • erfaring i å lede prosesser og aktiviteter og drive forankringsarbeid i komplekse organisasjoner og/eller på tvers avulike virksomheter 
  • evne til å omsette strategiske mål til konkrete tiltak og leveranser
  • god fremstillingsevne på norsk, både muntlig og skriftlig

Du bør ha 

  • erfaring fra offentlig sektor 
  • erfaring med smidig målstyring og bruk av OKR
  • ha erfaring med å holde kurs, foredrag og veiledningsarbeid, og være komfortabel med å formidle faglig innhold overfor ulike målgrupper

Personlig egenskaper

Vi tror at for å trives hos oss, er det viktig at du er strukturert og løsningsorientert, og at du har evnen til å takleutfordringer på en effektiv og systematisk måte. Du bør være trygg i kommunikasjonen din og i stand til å tilpasse deg ulike situasjoner og mottakere, slik at du kan bygge sterke relasjoner basert på tillit og faglig tyngde. 

Vi ser også for oss at du aktivt bidrar til et positivt arbeidsmiljø. I tillegg tror vi at nysgjerrighet og en kontinuerlig søken etter ny kunnskap er viktige egenskaper for å utvikle deg sammen med oss.

Vi tilbyr

Les mer om godene ved å jobbe i staten på Arbeidsgiverportalen.

Inkluderende arbeidsliv og mangfold

Vi har tro på at mangfold er en viktig byggestein i et godt, spennende og utviklende arbeidsmiljø, og vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Riktig kompetanse på rett sted er vår viktigste prioritering når vi rekrutterer, og vi vil legge til rette for at personer med nedsatt funksjonsevne også kan jobbe hos oss. 

Vil du vite mer?

Synes du dette høres interessant ut og ønsker nærmere informasjon, kontakt gjerne

Seksjonssjef Grete Øwre
E-post: grete.owre@digdir.no
Telefon: 41214591

Vitnemål og attester må følge søknaden. Vi ber om at du henter vitnemål fra Vitnemålsportalen direkte i Jobbnorge når du søker stillingen. Dersom du har tatt hele eller deler av utdanningen din i utlandet, ber vi om en autorisert oversettelse av papirer og vitnemål, og godkjenning fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

Søkerlister kan bli offentliggjort iht. offentleglova § 25. Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Opplysninger kan bli offentliggjort selv om du har bedt om ikke å bli oppført på søkerlisten. Du vil i så fall bli varslet.

Sikkerhet i Digdir

Digdir forvalter samfunnskritisk infrastruktur. Sikkerhet er derfor integrert i rekrutteringsprosessene hos oss.

I stillinger som blir vurdert som sikkerhetskritiske, må du regne med å få spørsmål knyttet til sikkerhetsmessig skikkethet i rekrutteringsprosessen.

Du må logge inn for å søke på denne stillingen.


Opprett en profil, og søk enkelt på jobber. Trykk på knappen nedenfor, for å komme i gang.

Jobbsted