NTNU - Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Dette er NTNU
NTNU er et breddeuniversitet med en teknisk-naturvitenskapelig hovedprofil og et tyngdepunkt innen profesjonsutdanning. Universitetet er lokalisert i tre byer med hovedsete i Trondheim.
På NTNU jobber 9 000 ansatte og 43 000 studenter med å skape kunnskap for en bedre verden.
Du finner mer informasjon om NTNU som arbeidsplass og søknadsprosessen her.
. Video: https://youtu.be/Xt-yHCN5QS0
Om stillingen
Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking ved Institutt for lærerutdanning har en ledig stipendiatstilling om kunstig intelligens i skole og lærerutdanning.
Som stipendiat vil du gjennomføre et forskningsprosjekt som fører frem til en ph.d.-grad, samtidig som du får verdifull erfaring som kvalifiserer for videre karriere innen høyere utdanning og forskning – både i og utenfor akademia. Stipendiat om kunstig intelligens i skole og lærerutdanning.
Er du motivert for å ta steget mot en doktorgrad og åpne opp for spennende karrieremuligheter? Denne stipendiaten vil samarbeide med og være en integrert del av det nyetablerte AI Centre for the Empowerment of Human Learning (AI LEARN).
Som stipendiat hos oss vil du arbeide mot en doktorgrad, samtidig som du bygger verdifull erfaring som styrker dine karrieremuligheter innen høyere utdanning og forskning – både i og utenfor akademia.
Din nærmeste leder vil være leder for Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking (Skrivesenteret) ved Institutt for lærerutdanning.
Om prosjektet
Stillingen er én av to ph.d.-stipendiatstillinger knyttet til et tverrfaglig universitetsprosjekt kalt Symbiose (Symbiotisk samspill mellom mennesker og KI som et virkemiddel for å møte samfunnsutfordringer). Prosjektet undersøker hvordan kunstig intelligens (KI) og menneskelig kompetanse kan utfylle hverandre i møte med samfunnets utfordringer – særlig innen livslang læring og aktiv samfunnsdeltakelse.
Symbiose bygger på prinsippene for designbasert forskning og ansvarlig forskning og innovasjon. Prosjektet gjennomfører casestudier i tett samarbeid med skoler og andre læringsarenaer. Målet er å legge et solid grunnlag for ansvarlig, tillitsskapende og bærekraftig bruk av KI i utdanningssektoren, gjennom utvikling av etiske retningslinjer for samhandlingen mellom menneske og KI samt styrking av KI-kompetanse.
Ph.d.-stipendiaten vil undersøke hvordan elever, lærere og skoleledere samhandler med KI. Formålet er å identifisere muligheter, risikoer og utfordringer som oppstår i samspillet mellom menneske og KI, samt å bidra til en etisk, bærekraftig og inkluderende implementering av generativ KI i utdanningskontekster. Mulige forskningsområder omfatter literacy, språkopplæring, undervisningsdesign, vurdering, og utvikling av KI-kompetanse blant skoleledere, elever og lærere. Stipendiaten vil delta i og forske på eksisterende og pågående prosjekter i skole og lærerutdanning.
Arbeidsoppgaver
Kandidaten vil bli en del av forskningsgruppen Professional Learning in Assessment Communities (PLAC).
Målet med prosjektet er beskrevet ovenfor. Noen av de viktigste arbeidsoppgavene vil være:
- Planlegge og gjennomføre casestudier i skoler og/eller fleksible læringsmiljøer
- Legge til rette for deltakende aktiviteter med lærere, elever og andre aktører
- Samle inn og analysere empiriske data
- Skrive rapporter og forskningsartikler
- Delta på internasjonale konferanser
- Organisere formidlings- og kommunikasjonsaktiviteter innenfor Symbiose-prosjektet
- Delta i samarbeidsaktiviteter i prosjektet
Vær forberedt på at det etter ansettelse kan skje endringer i dine arbeidsoppgaver.
Kvalifikasjonskrav
Du må ha en faglig relevant bakgrunn innen lærerutdanning.
- Du må ha en mastergrad innen lærerutdanning eller tilsvarende. Utdanningsløpet ditt må tilsvare et femårig norsk studium, der 120 studiepoeng er oppnådd på masternivå. Masterstudenter kan søke, men mastergraden må være oppnådd og dokumentert innen oppstart i stillingen og senest 15.09.2025.
- Du må ha en sterk faglig bakgrunn fra ditt tidligere studium, og et karaktersnitt fra mastergradstudiet, eller tilsvarende utdanning, som tilsvarer B eller bedre i henhold til NTNUs karakterskala. Dersom du ikke har bokstavkarakterer fra tidligere studium, må du kunne dokumentere tilsvarende sterk faglig bakgrunn. Dersom du har et svakere karaktergrunnlag, kan du likevel bli vurdert hvis du kan dokumentere at du er særskilt egnet til en ph.d.-utdanning.
- Du må oppfylle kravene til opptak på fakultetets doktorgradsprogram.
- Du må ha god muntlig og skriftlig fremstillingsevne i norsk/skandinavisk tilsvarende nivå.
- Relevant erfaring fra skolesektoren er en fordel.
MERK: For detaljert informasjon om hva søknaden skal inneholde, se avsnittet “Om søknaden”.
Hvis du ikke kan dokumentere ferdigheter i norsk, svensk eller dansk på nivå A2 ved ansettelse, vil NTNU vil tilrettelegge for at du kan gjennomføre relevant norskopplæring.
Vi viser til NTNUs retningslinjer for rekrutteringsstillinger og Forskrift for gradene philosophiaedoctor(ph.d.) og philosophiaedoctor(ph.d.) i kunstnerisk utviklingsarbeid ved Norges teknisk–naturvitenskapelig universitet (NTNU) for generelle kriterier for stillingen.
Ønskede kvalifikasjoner
- Relevant erfaring fra skolesektoren
- God muntlig og skriftlig framstillingsevne på norsk eller et annet skandinavisk språk
- Relevant erfaring som forskningsassistent i forskningsprosjekter
- Publisert eller innsendt relevant forskning
Personlige egenskaper
For å fullføre en doktorgrad (ph.d.), er det viktig at du:
- er pålitelig
- bidrar positivt i teamarbeid
- arbeider selvstendig, systematisk og strukturert
Det vil bli lagt vekt på personlige egenskaper og potensial som forsker. Kommunikajonsevne og samabeidsevne vil også tillegges betydning.
Vi tilbyr
- en spennende jobb med et viktig samfunnsoppdrag
- utviklende oppgaver i et sterkt og internasjonalt fagmiljø
- karriereveiledning og oppfølging underveis i doktorgradsperioden
- åpent og inkluderende arbeidsmiljø med engasjerte kolleger
- driftsmidler som kan brukes til å gjennomføre prosjektet
- fadderordning som nyansatt ved NTNU
- gunstige vilkår i Statens pensjonskasse
Du blir ansatt som stipendiat ved NTNU og får tilgang på ansattgode og fordeler.
Mangfold
Mangfold er en styrke, og ved NTNU har vi et mål om å være en arbeidsgiver som gjenspeiler mangfoldet i samfunnet og som tar i bruk potensialet i befolkningens samlede kompetanser. Vår visjon er Kunnskap for en bedre verden og våre verdier er kreativ, kritisk, konstruktiv og respektfull. Vi har tro på at en virksomhet som er likestilt, mangfoldig og kjønnsbalansert er avgjørende for at vi sammen når våre mål.
Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaringer og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning av vårt samfunnsoppdrag innen forskning og utdanning.
Ved NTNU ønsker vi å øke kvinneandelen i vitenskapelige stillinger, og har en rekke virkemidler for å fremme likestilling.
Hvis du synes denne stillingen er relevant og interessant, oppfordrer vi deg til å søke, uavhengig av kjønn, funksjonsevne og kulturell bakgrunn, eller om du i en periode har vært utenfor arbeidslivet.
Lønn og vilkår
I stillingen som stipendiat kode 1017 vil din lønnnormalt være brutto kr 550 800,-pr. år avhengig av kvalifikasjoner og ansiennitet. Fra lønnentrekkes 2 % lovfestet innskudd til Statens Pensjonskasse.
Ansettelsesperioden er 3år. Dersom karrierefremmende arbeid tillegges stillingen, vil ansettelsesperioden bli utvidet tilsvarende.
For ansettelse i stipendiatstilling er det en forutsetning at du får opptak til ph.d.-programmet utdanningsvitenskap innen tre måneder etter oppstart, og at du deltar i et organisert doktorgradsstudium i ansettelsesperioden.
Som ansatt ved NTNU er det viktig at du holder deg oppdatert på faglige og organisatoriske endringer og kan tilpasse deg disse.
For å sikre nødvendig faglig og sosial samhandling, forutsettes det at du er fysisk til stede og tilgjengelig for institusjonen på daglig basis.
Ansettelsen blir gjennomført etter prinsippene i statsansatteloven, og lovverk som regulerer eksport av kunnskap, teknologi og tjenester. Kandidater som etter vurdering av søknad og vedlegg anses å komme i konflikt med kriteriene i sistnevnte lov, vil ikke kunne bli ansatt.
Om søknaden
Søknadsbrev og vedlegg, (inkl. beskrivelse av ditt vitenskapelig arbeid) må følge søknaden da disse legges til grunn for bedømmelsen. Dokumentene må være på norsk/skandinavisk eller engelsk.
Vi gjør oppmerksom på at søknaden kun blir vurdert ut fra den informasjonen vi har ved søknadsfristen. Sørg derfor for at søknaden din tydelig viser hvordan dine ferdigheter og erfaringer oppfyller kriteriene som er beskrevet over. Dersom du har brukt KI når du søkte på denne stillingen: Vennligst oppgi på hvilken måte du har brukt KI da du skrev jobbsøknaden din. Søknaden og alle vedlegg sendes elektronisk via Jobbnorge.no. Dersom du inviteres til intervju, må du ta med bekreftede kopier av attester og vitnemål ved forespørsel.
Søknaden må inneholde:
- Karakterutskrifter og vitnemål for bachelor- og mastergrad
- CV
- Prosjektbeskrivelse med en overordnet redegjørelse for forskningsspørsmål, faglig fokusområde (for eksempel literacy, språkopplæring, undervisningsdesign, vurdering, eller utvikling av KI-kompetanse blant skoleledere, elever og lærere), teoretiske perspektiver, metodisk design og framdriftsplan for prosjektet (maks 3000 ord inkludert referanseliste)
- Et kort søknadsbrev som utdyper din motivasjon for stillingen (400 ord/1 side)
- Ev. publikasjoner el. annet relevant forskningsarbeid
- Ev. attester
- Navn og kontaktinformasjon til tre relevante referanser
Dersom hele eller deler av utdanningen din er tatt i utlandet, ber vi deg i tillegg legge ved dokumentasjon på omfang og kvalitet for hele ditt utdanningsløp, både bachelor- og masterutdanning, i tillegg til ev. annen høyere utdanning. Dersom din institusjon tilbyr«diploma supplement» (vanlig for de fleste europeiske læresteder), vennligst legg ved dette. Beskrivelse av øvrigdokumentasjon somer nødvendigfinner du her. Dersom du har en uttalelse fra HK-dir, er det fint om du legger ved den også.
Vi tar hensyn til arbeid du har gjort sammen med andre. Dersom det er vanskelig å identifisere din innsats i fellesarbeidene, må du legge ved en kort redegjørelse for din medvirkning.
Ved vurdering av den best kvalifiserte, legger vi vekt på nødvendige kvalifikasjoner som utdanning, erfaring, samt personlig egnethet. Motivasjon for stillingen, ambisjoner og potensial for forskning vil også telle ved vurdering av kandidatene.
NTNU anerkjenner stor bredde av faglige bidrag og har forpliktet oss The San Francisco DeclarationonResearch Assessment og forpliktelsene i CoARA(ansvarlig vurdering av forskning og anerkjennelse av en større bredde av faglige bidrag i samsvar med NTNUs samfunnsoppdrag).
Generell informasjon
Offentlig søkerliste med navn, alder, stillingstittel og bostedskommune utarbeides etter søknadsfristens utløp. Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste må dette begrunnes. Vurdering vil bli gjort i henhold til gjeldende lovverk. Du vil bli varslet om reservasjon ikke tas til følge.
Dersom du synes stillingen ser interessant ut og er i tråd med dine kvalifikasjoner, er du velkommen til å søke.
Hvis du har spørsmål om stillingen kan du ta kontakt med Professor Lise Vikan Sandvik, telefon +4791785002, e-post lise.sandvik@ntnu.no eller førstelektor Elin Strømman, telefon +4799360342, e-post elin.stromman@ntnu.no. Hvis du har spørsmål om ansettelsesprosessen kan du ta kontakt med HR-rådgiver Terese Brå, e-post: terese.bra@ntnu.no.
Søknadsfrist: 01.09.2025
For praktisk informasjon om det å jobbe ved NTNU, vennligst se denne siden.
Trondheim er en moderne europeisk by med en rik kulturscene. Trondheim er Norges teknologihovedstad med en befolkning over 200 000. Den norske velferdsstaten, inkludert helsevesen, skoler, barnehager og generell likestilling, er sannsynligvis den beste i sitt slag i verden. Profesjonell subsidiert barnepass er lett tilgjengelig. Videre tilbyr Trondheim gode utdanningsmuligheter (inkludert internasjonale skoler) og muligheter til å nyte natur, kultur og familieliv, og har lav kriminalitet og ren luftkvalitet.