Miljødirektoratet
Om stillingen
Vi ser etter deg som er opptatt av en profesjonell personalforvaltning, forutsigbare og trygge omstillings- og utviklingsprosesser og et konstruktivt partssamarbeid. Du må trives med å formidle, veilede og gi opplæring i arbeidsrettslige tema og du er trygg i arbeidet med faglig støtte til ledere i krevende saker. I Miljødirektoratet er det sterke juridiske miljø i forvaltnings- og miljørett, og i organisasjons- og digitaliseringsavdelingen får du juskolleger som jobber med blant annet personvern og anskaffelser.
Seksjon for HR og utvikling leverer tjenester til om lag 60 ledere, ledergrupper og over 700 medarbeidere. Vi understøtter Miljødirektoratets mål og strategiske satsningsområder og skal sikre at direktoratet er en veldreven organisasjon og attraktiv arbeidsgiver. Vi er 19 ansatte i seksjonen, og har medarbeidere både i Oslo, Trondheim og Svolvær.
Denne stillingen har arbeidssted i Trondheim eller Oslo. Har du lyst på en jobb med mening og være med å løse vår tids største utfordring i et stort og kompetent direktorat? Da er kanskje denne jobben noe for deg!
Stillingens hovedansvarsområder
- saksbehandling og veiledning i arbeidsrettslige spørsmål
- videreutvikle personal- og lønnspolitikken
- håndtere personalsaker og varslingssaker
- saksforberedelser og sekretariatsfunksjon i vårt organ for medbestemmelse
- bidra på arbeidsgiversiden i lokal forhandling av lønn og særavtaler
- bidra i arbeidet med å vurdere utfordringer og muligheter ved bruk av KI
Andre oppgaver kan bli tillagt stillingen ved behov.
Kompetansekrav
Kvalifikasjoner
- master i rettsvitenskap eller juridisk embetseksamen, med arbeidsrett i fagkretsen. Annen utdanning med arbeidsrett i fagkretsen kombinert med relevant arbeidserfaring kan oppveie kravet til utdanning.
- god kunnskap om relevant statlig lov- og avtaleverk
- solid erfaring fra arbeid med kollektiv og individuell arbeidsrett
- kunnskap om personvern og GDPR er ønskelig
- minimum 2 års relevant arbeidserfaring fra tilsvarende rolle, fortrinnsvis fra statlig sektor
- god digital kompetanse, og gjerne erfaring med bruk av KI
Hvem er du?
Du har en sterk rolleforståelse, og klarer å kombinere klok og juridisk korrekt håndtering og det å finne løsninger innenfor det handlingsrommet som lov- og avtaleverket gir. Du kommuniserer svært godt skriftlig og muntlig på norsk, og har særlig god evne til å formidle rammer og handlingsrom på en begripelig måte uten å bli for detaljert.
For å lykkes i denne stillingen må du ha gode samarbeidsegenskaper, og evne til å skape et konstruktivt samarbeidsklima med leder, kolleger, tillitsvalgte og vernetjenesten. Du jobber selvstendig, effektivt og strukturert.
Hvorfor skal du velge oss?
Hos oss får du en jobb med mening! Du vil møte varierte og utfordrende oppgaver der du får bruke både din juridiske kompetanse og dine personlige egenskaper. Du blir del av et bredt og kompetent HR-team som har en sentral rolle i organisasjonen, og får store muligheter til å vokse og utvikle deg, både faglig og personlig.
Er du opptatt av fleksibilitet i hverdagen? Vi gir deg mulighet for avtale om hjemmekontor inntil to dager i uka om arbeidsoppgavene tilsier at det lar seg gjøre. I tillegg har vi fleksitid, overtid, sommertid og betalt lunsj.
Du blir også medlem av Statens pensjonskasse, med gode pensjonsordninger og boliglån med gunstige betingelser. I Miljødirektoratet har vi et bredt tilbud av sosiale, kulturelle og sportslige aktiviteter. Trening i arbeidstiden har vi også.
Du blir ansatt i fast stilling som seniorrådgiver med lønn fra kr. 750 000 til kr. 910 000 etter erfaring og kvalifikasjoner. Er du spesielt kvalifisert, kan vi vurdere deg noe høyere.
Har du spørsmål?
Kontaktperson for stillingen er seksjonsleder Kristin Grimstad, tlf. 469 33 280 eller e-post kristin.grimstad @ miljodir.no
Spørsmål om søknadsprosessen kan også stilles til HR-rådgiver Frode Svartvatn på telefon 41669387.
Ved henvendelser, oppgi referansenummer 61-2025 OHR.
Generelle opplysninger
Du søker på stillingen via Jobbnorge.no. Du skriver søknaden på norsk, og legger ved relevante attester og vitnemål for utdanning tatt i utlandet. Vitnemål for utdanning tatt i Norge må du laste opp fra Vitnemålsportalen.
Søkerlistene blir offentlige når søknadsfristen har gått ut. Ønsker du å bli unntatt fra den offentlige søkerlisten, så må du begrunne hvorfor. Vi tar kontakt med deg dersom vi ikke tar ønsket ditt til følge, og du får mulighet til å trekke søknaden din.
Vi oppfordrer deg til å krysse av i jobbportalen dersom du har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Vi innkaller minst én kvalifisert søker fra hver av disse gruppene til intervju. Du kan lese mer om dette på Statens arbeidsgiverportal. Avkrysningen brukes også til anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i årsrapportene sine.
Mer informasjon om hvordan vi behandler opplysninger om deg som søker, kan du finne i personvernerklæringen vår.