Agder politidistrikt
Om stillingen
Vi søker en seniorrådgiver til seksjon for tjenesteplanlegging i Agder politidistrikt – en hverdag med oppgaver som sikrer at politiet alltid er klar med riktig kompetanse og kapasitet.
Som seniorrådgiver med stedsplassering i Kristiansand vil du ha arbeidsoppgaver innenfor både tjenesteplanlegging og analysearbeid. Tjenesteplanlegging vil omfatte blant annet utarbeidelse av turnus-/arbeidsplaner og føring av overtid/fravær, mens analysearbeid av blant annet ressursbruk/-behov og ulike nøkkeltall vil være til støtte for distriktets strategiske beslutninger.
Seksjonen er en del av HR/HMS-staben og har en viktig rolle i å oppfylle politiets samfunnsoppdrag gjennom strukturert planlegging og tett samarbeid med øvrige enheter.
Vi er på jobb for et trygt Norge. Som en del av politiets viktige samfunnsoppdrag, skal vi forebygge og bekjempe kriminalitet, skape trygghet og ivareta rettssikkerheten. Vi tror at mangfold bidrar til bedre oppgaveløsning, og søker derfor medarbeidere med ulik bakgrunn, erfaring, perspektiv og kompetanse. Dersom du har behov for tilrettelegging i rekrutteringsprosessen eller arbeidshverdagen, vil vi gjøre vårt beste for å gi deg det du trenger.
Dette ser vi etter hos en ny medarbeider
Vi stiller høye krav til kompetanse, motivasjon, arbeidsmoral og etisk integritet. Videre søker vi etter deg som til enhver tid opptrer profesjonelt og fungerer som en god ambassadør for politiet gjennom dine daglige holdninger og handlinger, med en evne til å bidra til et inkluderende og respektfullt arbeidsmiljø.
Arbeidsoppgaver
- Utføre analyser av ressursbruk og kapasitetsbehov for å støtte strategiske og operative beslutninger
- Utvikle og følge opp nøkkeltall og indikatorer for ressursstyring og effektivitet
- Bidra til system- og kompetanseheving innen tjenesteplanlegging
- Gi råd og veiledning innen gjeldende retningslinjer, lov- og avtaleverk gjeldende tjenesteplanlegging
- Dialog og samarbeid med ledere og andre relevante aktører i andre enheter
- Sanntidsføre overtid, fravær mv.
- Utarbeide ressursplaner, turnus-/arbeidsplaner, og andre oppgaver innen tjenesteplanlegging
- Utarbeide saksfremlegg og andre dokumenter med formelle krav
- Løpende saksbehandling og driftsoppgaver etter behov
Kvalifikasjoner
Dette må du ha for å være kvalifisert:
- Du har mastergrad innen relevante fagområder. Meget god og relevant erfaring kan kompensere for utdanningskravet, sammen med en relevant bachelorgrad.
- Lang og relevant arbeidserfaring
- Kunnskap om relevante lover, forskrifter og avtaleverk som gjelder forholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker
- God kompetanse i Excel, bla. bruk av pivot
- Interesse for arbeid med digitale systemer og gode digitale ferdigheter
- Dokumentert god resultatoppnåelse i tidligere stillinger
- God muntlig og skriftlig fremstillingsevne
Det er også ønskelig med:
- Erfaring med analyseverktøy som Power BI eller lignende
- Erfaring med analysearbeid, gjerne innen offentlig sektor eller operativ virksomhet
- Erfaring med tjenesteplanlegging, gjerne fra politiet. Kunnskap om politiets arbeidstidsbestemmelser (ATB) og bruk av dataverktøyet (TTA=turnus, tjenestelister og arbeidstidsbestemmelser) for tjenesteplanlegging er en fordel
- Politifaglig bakgrunn eller erfaring fra politiet
Andre krav:
- Ved å søke på stilling i politiet samtykker man til at det vil bli foretatt en skikkethetsvurdering i forkant av eventuelt intervju.
- Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet og politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse jfr. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41, og i tillegg kunne klareres for inntil HEMMELIG i henhold til sikkerhetsloven.
Personlige egenskaper
- Analytisk og strukturert
- Nøyaktig og detaljfokusert
- Tydelig med gode kommunikasjons- og relasjonsbyggende
evner - Ansvarsfølelse og pålitelighet, evne til å arbeide selvstendig
- Handlekraftig med evne til å bidra under raskt skiftende
omstendigheter - Samfunnsorientert og forståelse for enhetens rolle i politiets
samfunnsoppdrag - Personlig egnethet og særskilt motivasjon for fagområdet vil
bli vektlagt
Som medarbeider i politiet har du høy etisk bevissthet, du kjennetegnes av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Du kan lese mer om våre etiske retningslinjer og medarbeiderplattform her.
Dette kan vi tilby om du velger oss
- Stillingen lønnes som seniorrådgiver (stillingskode 1364) med årslønn: kr. 720 000- 780 000.
- Som medlem i Statens pensjonskasse får du ikke bare svært gode pensjons- og forsikringsordninger, men også tilgang til noen av landets mest gunstige låneordninger. Les mer på www.spk.no.
- Agder politidistrikt tilbyr gode arbeidsbetingelser med fokus på faglig utvikling, et trygt og inkluderende arbeidsmiljø samt balanse mellom arbeid og fritid.
- Du vil kunne blant annet ha mulighet for fleksibel arbeidstid og trening i arbeidstiden.
Mangfold i politiet
Dersom du har funksjonsnedsettelse, innvandrerbakgrunn eller hull i CV-en, er det anledning for å krysse av for dette i søknaden. Er du kvalifisert for stillingen, vil du bli vurdert for positiv særbehandling.
Det innebærer at minst én søker fra hver av disse gruppene blir innkalt til intervju.
Les mer om positiv særbehandling når man søker jobb i staten her.
Opplysningene du gir, brukes til å utarbeide anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Video: https://www.youtube.com/watch?v=uUTjHmSB_Wc
Slik søker du
Du søker ved å skrive et søknadsbrev, registrere utfyllende CV og legge ved relevante vitnemål og attester.
Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.