Seniorkonsulent ved avsnitt for Pass/ID, våpen og vaktvirksomhet

Felles enhet for utlending og forvaltning, Trøndelag politidistrikt

Ønsker du å jobbe forebyggende innenfor et av politiets viktige samfunnsområder? Vi har ledig fast stilling til deg som vil være med å bidra til politiets arbeid med oppfølging av tillatelser knyttet til pass og ID-kort.

Avsnitt for Pass/ID, våpen og vaktvirksomhet i Trøndelag politidistrikt utlyser nå en spennende stilling som seniorkonsulent i vedtakslinje pass/ID. Avsnittet er organisert under seksjon for forvaltning ved funksjonell driftsenhet Felles enhet for utledning og forvaltning (FUF).

Forvaltningsseksjonen ivaretar forvaltningsoppgaver knyttet til fagområdene alkohol/servering, arrangement, brukthandel, førerkort, hittegods hund, kjøreseddel, pass/ID, vaktvirksomhet og våpen. Seksjonen består av 28 faste ansatte. Ved avsnitt for Pass/ID, våpen og vaktvirksomhet er det 16 ansatte med ulik kompetanse og som har et særskilt ansvar for å bruke forvaltningssporets muligheter til å forebygge kriminalitet og uønskede hendelser.

Vedtakslinjen pass/ID har ansvar for fagområdet i hele distriktet, og består av kompetente kunnskapsmedarbeidere som håndterer saker og henvendelser fra kontrollinjen, samt har hyppig kontakt med innbyggere om ulike problemstillinger. Stillingen gir deg mulighet til å utvikle deg innenfor et spennende fagområde og jobbe forebyggende innenfor et av politiets viktige samfunnsområder. Det må påregnes saksbehandling også innen andre fagområder som avsnittet / seksjonen har ansvar for.

Stillingen er stedsplassert politihuset i Trondheim med oppstart etter nærmere avtale.

Vi søker deg som trives med å saksbehandle og veilede, både internt og eksternt.  Hos oss får du jobbe i et solid fagmiljø med vekt på kvalitet og kompetansedeling. Det er viktig at du er imøtekommende, god på kommunikasjon og samarbeid.

Arbeidsoppgaver

  • Selvstendig saksbehandling av pass- og ID-kortsaker opp mot aktuelle lov- og regelverk.
  • Vedtaksmyndighet i pass og ID-kort saker.
  • Nektelse og tilbakekall av pass og ID-kort
  • Veilede internt, herunder gjennom tett samarbeid med kontrollinje.
  • Jobbe forebyggende gjennom forvaltning.
  • Håndtere henvendelser fra publikum og andre eksterne samarbeidspartnere.
  • Ha fokus på kompetanseutvikling og sørge for lik forvaltningspraksis i politidistriktet.
  • Andre tildelte oppgaver fra leder.

Kvalifikasjoner

Må-krav:

  • Utdanning på bachelornivå, gjerne rettsvitenskap. Særlig relevant praksis eller lang erfaring fra saksbehandling i kontrollinjen og / eller vedtakslinjen kan i særlige tilfeller kompensere for utdanningskravet
  • Erfaring fra offentlig forvaltning og saksbehandling
  • Gode IT-kunnskaper
  • Gode norsk og engelskkunnskaper, både muntlig og skriftlig

Utdanning fra utlandet må være godkjent av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanning (NOKUT) eller Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HKDIR). Søknader som ikke har vedlagt slik godkjenning vil ikke bli behandlet.

Ønskelig krav:

  • Erfaring fra saksbehandling kontrollinje og/eller vedtakslinje pass/ID.
  • Erfaring med veiledning og kundebehandling.
  • Kjennskap til politiets datasystemer.

Ved å søke jobb i Trøndelag politidistrikt samtykker du til at det utføres en skikkethetsvurdering.

Du må ha plettfri vandel, ha ordnet økonomi og være skikket for tjeneste i politiet. Politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse jfr. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41.

Personlige egenskaper

  • Selvstendig
  • Gode samarbeids- og kommunikasjonsevner
  • Systematisk og effektivt
  • Løsningsorientert
  • Fleksibel

Det legges stor vekt på personlig egnethet.

Som medarbeider i politiet har du høy etisk bevissthet, du kjennetegnes av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Du kan lese mer om våre etiske retningslinjer og medarbeiderplattform her:  https://www.politiet.no/om-politiet/jobb-i-politiet/medarbeiderplattform/

Vi tilbyr

  • En utfordrende og spennende arbeidsplass for deg som vil være med på å forme fremtidens politi
  • Stillingen lønnes som seniorkonsulent, stillingskode 1363, fra kr 540.000-620.000 brutto per år 
  • Medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger (www.spk.no)
  • Gode arbeidsbetingelser (f.eks. fleksibel arbeidstid, trening i arbeidstiden o.l.)

 

Politiet mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi trenger medarbeidere med ulike kompetanser, bakgrunn, erfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Dersom det er mulig vil vi tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det.

Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav.

For å ha et godt vurderingsgrunnlag ber vi deg om å registrere utfyllende CV i vår rekrutteringsportal og laste opp relevante attester og vitnemål. Dersom du har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn oppfordrer vi deg til å krysse av for dette i vår rekrutteringsportal. Avkrysningene danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.

Du kan lese mer på arbeidsgiverportalen https://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling.   

Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.

Kontaktinformasjon

Mette Krogh, Avdelingsleder, 41676353

Arbeidssted

Gryta 4
7010 Trondheim

Nøkkelinformasjon:

Arbeidsgiver: Trøndelag politidistrikt

Referansenr.: 4945300242
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 01.05.2025

Du må logge inn for å søke på denne stillingen.


Opprett en profil, og søk enkelt på jobber. Trykk på knappen nedenfor, for å komme i gang.

Jobbsted