Statsforvalteren i Agder
Om stillingen
Helse- og sosialavdelingen har ledig vikariat som jurist i 100% stilling i ett år, med tiltredelse 1. november 2025 og mulighet for fast ansettelse.
Vi søker deg som har god kjennskap til helselovgivning og har interesse for offentlig forvaltning. Er du en samfunnsengasjert jurist som har lyst til å bruke din juridiske kompetanse og erfaring inn i statsforvaltningen? Da kan denne stillingen være noe for deg.
Om avdelingen
Helse- og sosialavdelingen har 32 medarbeidere med bred sosial, helsefaglig og juridisk kompetanse. Vi holder til i nye, flotte lokaler på Fløyheia i Arendal.
Sentrale oppgaver for avdelingen er å bidra til gode helse- og omsorgstjenester til befolkningen i fylket og se til at den enkelte får oppfylt sine rettigheter etter helselovgivningen. Avdelingen er tverrfaglig sammensatt, og den som tilsettes vil arbeide nært sammen med andre med annen fagkompetanse. Våre oppgaver er knyttet til rollen som rettssikkerhetsinstans for innbyggerne i kommunene i Agder.
Avdelingen fører tilsyn med helse- og omsorgstjenestene, helsepersonell og de sosiale tjenestene i fylket. Tilsynet skjer ved dels planlagte og dels hendelsesbaserte tilsyn mot kommuner, spesialisthelsetjenesten og andre virksomheter.
Videre har vi ansvar for gjennomføring av statlig politikk, blant annet folkehelsearbeid, kommunale helse- og omsorgstjenester og sosiale tjenester i NAV og oppfølging av statlige handlingsplaner. Avdelingen har dessuten et omfattende ansvar for tildeling av tilskudd til kommuner, i tillegg til utviklingsarbeid og informasjons- og veiledningsansvar.
Helse- og sosialavdelingen er organisert i tre seksjoner: 1) seksjon for tilsynssaker og forebyggende tilsyn, 2) seksjon for pasient- og brukerrettigheter og 3) seksjon for fagutvikling og sosiale tjenester. Denne juriststillingen er plassert i tilsynsseksjonen, men vil også kunne jobbe på tvers av seksjonene.
Bli bedre kjent med oss
- Se rekrutteringsfilmen vår på YouTube: https://youtu.be/deLyIYwt8hw
- Besøk nettsiden vår: https://www.statsforvalteren.no/nb/agder/Om-oss/Avdelinger/
Vi ønsker mangfold
Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi tilrettelegger for medarbeidere som har behov for det. Vi oppfordrer derfor kvalifiserte kandidater til å søke, uavhengig av kjønn, kulturell bakgrunn, alder, nedsatt funksjonsevne eller hull i CV-en.
Arbeidsoppgaver
Arbeidsoppgavene vil hovedsakelig være saksbehandling av tilsynssaker, gjennomføring av forebyggende tilsyn og saker som omhandler tvangsmedisinering. Det kan blir aktuelt med andre arbeidsoppgaver på tvers av seksjonene.
Kvalifikasjonskrav
Vi søker etter personer med følgende kvalifikasjoner:
- Juridisk embetseksamen eller master i rettsvitenskap.
- God skriftlig- og muntlig framstillingsevne på norsk.
Det er en fordel at du har:
- Interesse for og praksis fra offentlig forvaltning.
- Erfaring fra, eller kunnskap om, den kommunale helse- og omsorgstjenesten og/eller spesialisthelsetjenesten.
Vi legger vekt på personlig egnethet og søker en person som er:
- Motivert for en spennende stilling med varierte oppgaver og høyt tempo.
- God til å samarbeide og har evne til å lytte.
- Effektiv og har høy arbeidskapasitet.
- Strukturert og jobber selvstendig.
- Villig til å gi av deg selv både faglig og sosialt.
- Løsningsorientert og fleksibel.
Søkerne vurderes utfra kvalifikasjoner, praksis og personlige egenskaper. De første 6 månedene er prøvetid. Statsforvalteren registrerer sidegjøremål.
Spørsmål om stillingen
- seksjonsleder Heidi Danielsen Liane, 483 54 059
- ass. avdelingsdirektør Eva Moe, 900 95 695
Søknad sendes elektronisk via lenke på denne siden. Relevante vitnemål og attester må følge søknaden.
Søknadsfrist: 10. august 2025
Søkere som ønsker å reservere seg fra oppføring på offentlig søkerliste må begrunne dette. Vi varsler søkeren dersom vi ikke tar til følge ønske om reservasjon.
Vi tilbyr
- Stilling som rådgiver 1434 /seniorrådgiver 1364 i spennet kr 600 000 – 750 000 brutto pr. år, avhengig av kvalifikasjoner. For spesielt kvalifiserte søkere kan høyere avlønning vurderes.
- Gode lærings- og utviklingsmuligheter.
- Godt sosialt og faglig miljø med høy kompetanse, stort engasjement og kultur for erfaringsdeling.
- Familievennlig- og fleksibel personalpolitikk.
- Gode arbeidstidsordninger med fleksibel arbeidstid og sommertid.
- Flott, nytt kontorbygg på Fløyheia i Arendal sentrum med egen kantine og treningsrom.
- Medlemskap i Statens Pensjonskasse (SPK) med gode pensjons-, låne, og forsikringsordninger. Det trekkes 2 % av lønnen til innskudd i SPK.
Vi har et godt sosialt miljø med rom for faglige diskusjoner og kollegaer som støtter hverandre.
Den som ansettes må kunne akseptere endringer av arbeidsoppgaver innenfor avdelingen og embetets saksområder.