Kompetansemiljø arbeidsavklaringspenger, Nav
I Nav bygger vi arbeids- og velferdsløsninger for fremtiden – for deg og dine, for Nav og for samfunnet vårt. Hos oss vil du få muligheten til å være med og løse komplekse problemer i konteksten av offentlig sektor, en utfordring av de sjeldne.
Vi søker forretningsutvikler til seksjon for arbeidsavklaringspenger i Ytelsesavdelingen. Ytelsesavdelingen i Arbeids- og velferdsdirektoratet har et samlet ansvar for ytelsesområdet. Det handler om å gi Navs brukere økonomisk trygghet ved å sikre inntekt og kompensere for særlige utgifter. Avdelingen forvalter alle folketrygdens ytelser og har totalansvaret for fagutvikling, digital utvikling, regelverksutvikling, implementering av regelendringer og regelverkstolkning.
Til avdelingen ligger det strategiske fagansvaret for å sikre høy kvalitet, riktig regelverkstolkning og produktivitet i ytelsesforvaltningen. Avdelingen deltar aktivt i det spennende utviklingsarbeidet i Nav for å gi bedre tjenester til brukerne gjennom moderne IT løsninger, og vi jobber i tverrfaglige produktutviklingsteam. Vi har også et eget regelverksteam.
Seksjon for arbeidsavklaringspenger har et særlig ansvar for å gi personer med behov for arbeidsavklaring økonomisk forutsigbarhet og trygghet for riktig ytelse. Seksjonen er nyopprettet som følge av omorganisering i Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Vi søker nå en forretningsutvikler som skal bidra til strategisk og målrettet utvikling av seksjonen. Vi har komplekse problemer vi skal løse i årene som kommer, og forretningsutvikleren vil få muligheten til å fasilitere og lede store og mindre initiativ i en tverrfaglig kontekst.
Arbeidsoppgaver
- Fasilitere ulike strategiske initiativ og prosesser i seksjonen
- Bidra til arbeid med strategi og mål, både i seksjonen og på tvers
- Bidra til modernisering av ytelsene, inkludert utforsking av mulighetene som ligger i kunstig intelligens
- Bidra til produktutviklingen gjennom å delta i eller samarbeide med tverrfaglige team
- Bidra til å fasilitere og lede kompleks problemløsning i konteksten av offentlig sektors mulighetsrom
- Jobbe tett med teamene for å sikre at forretningsbehov omsettes til løsninger.
Mer konkret ønsker vi at du skal bidra til å
- Bruke innsikt til å utarbeide analyser og konkrete forslag til strategiske valg.
- Utvikle beslutningsgrunnlag for ledelsen.
- Fasilitere modernisering og utvikling av ytelser og leveranseformer.
- Identifisere trender, brukerbehov og muligheter som kan gi mer treffsikre tjenester, i nært samarbeid med teknologiavdelingen og avdeling for brukeropplevelse.
- Omsette strategiske mål til konkrete utviklingsinitiativer.
- Drive frem fremdrift i prosesser der det er mange interessenter og motstridende behov.
- Fasilitere og forenkle komplekse utfordringer om til konkrete utviklingstiltak eller beslutningspunkter.
Kvalifikasjoner
Du må ha:
- Relevant høyere utdanning på masternivå (f.eks. innen samfunnsvitenskap, teknologi, økonomi, organisasjonsutvikling eller tilsvarende).
- Erfaring fra arbeid med forretningsutvikling eller strategiutvikling i privat eller offentlig virksomhet
- Dokumentert erfaring med å strukturere komplekse problemstillinger.
- God skriftlig og muntlig formidlingsevne på norsk.
Det er en fordel om du har:
- God forståelse av digitalisering og nye teknologiske muligheter, herunder kunstig intelligens.
- Erfaring med forretnings- eller tjenesteutvikling i tråd med smidige metoder.
- God forståelse for samspillet mellom teknologi, forretning og brukerbehov.
For å bli vurdert som seniorrådgiver, må du ha 5 års erfaring fra arbeid med forretningsutvikling eller strategiutvikling i privat eller offentlig virksomhet. Særlig relevant arbeidserfaring kan erstatte noe av utdanningskravet.
Personlige egenskaper
- Du brenner for å skape bedre tjenester for folk.
- Du har erfaring fra tjenesteutvikling eller forretningsutvikling – gjerne på tvers av fagfelt.
- Du liker å jobbe i team, teste hypoteser og lære underveis.
- Du er trygg på og liker å presentere ideer og bygge relasjoner med ulike interessenter.
- Utdanning er fint, men vi er like opptatt av din evne til å skape endring.
Vi tilbyr
- Spennende og meningsfylte arbeidsoppgaver i en samfunnsnyttig virksomhet.
- Engasjerte kolleger i en etat med ambisjoner.
- Bedriftsidrettslag med ulike aktiviteter og godt utstyrte trimrom.
- Mulighet for en time fysisk aktivitet i arbeidstiden per uke.
- Hybrid arbeidshverdag.
- God pensjonsordning gjennom Statens pensjonskasse.
- Sommer- og vintertid, og mulighet til å opparbeide fleksitid.
- Flotte og moderne lokaler sentralt på Helsfyr.
Stillingene lønnes i kode 1434 rådgiver eller 1364 seniorrådgiver, i lønnsspenn 720.000-900.000 – avhengig av kvalifikasjoner. For særskilt kvalifiserte søkere kan noe høyere lønn vurderes.
Kontaktinformasjon
Marte Spets-Lisø, Personal- og bemanningsleder, 48 06 52 70, marte.spets@nav.no
Arbeidssted
Fyrstikkalléen 1
0661 Oslo
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: NAV
Referansenr.: 5021566550
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 17.10.2025