Langemyr skole og ressurssenter, Grimstad kommune
Oppvekstsektoren i Grimstad kommune har ledig stilling som rektor / virksomhetsleder for Langemyr skole og ressurssenter
Oppvekstsektoren i Grimstad består nå av fem tjenesteområder med 20 underliggende virksomheter hvorav ni grunnskoler, én spesialskole, fire kommunale barnehager, flyktning tjenesten, voksenopplæringen, helsestasjon- og jordmortjenesten, skolehelse- og flyktninghelsetjenesten, barnevernstjenesten og PPT. I tillegg har sektoren en oppvekststab, familiesenter, SLT/MOT og spesialpedagoger for barnehagene. For skolene (virksomhetsledernivå) er det også underliggende avdelinger.
Langemyr skole- og ressurssenter er et interkommunalt 1-10 grunnskoletilbud for elever med utviklingshemming og store tilretteleggingsbehov i Grimstad, Lillesand og Birkenes, samt gjesteelever fra andre kommuner etter behov og kapasitet. Langemyr er for tiden organisert i tre avdelinger. I inneværende skoleår har skolen 42 elevplasser og ca. 80 årsverk. . Elevantallet er variabelt ulike skoleår, og bemanning økes/reduseres i forhold til elevantallet. Skolen har tilrettelagt SFO for barnetrinnet, og kan ved eventuell ledig kapasitet tilby eierkommunene plass i SFO som avlastningstiltak for elever i ungdomstrinnet.
Grimstad kommune er under stadig utvikling, og har stort søkelys på fleksibilitet og tverrfaglig samarbeid. Oppgavene vil til enhver tid kunne justeres i forhold til kommunens behov, og til søkers kvalifikasjoner. Den vi søker må kunne kommunisere godt med ulike typer mennesker og medvirke til samhandling på tvers i organisasjonen og med de øvrige eierkommunene. Positivt menneskesyn og gode kommunikasjonsferdigheter er en forutsetning for å lykkes.
Arbeidsoppgaver og ansvar
- Utøve god virksomhetsstyring (fag, personal, økonomi, informasjon og resultat)
- Videreutvikle virksomheten som en lærende organisasjon og tilrettelegge for spesialpedagogisk utviklingsarbeid
- Sørge for at skolens ansatte utfordres, trygges og dyktiggjøres i sitt læringsoppdrag
- Tilrettelegge for at virksomheten drives i henhold til lov og forskrift, vedtekter, lokale vedtak og lokale og nasjonale føringer
- Sikre god kommunikasjon og inkludering av ansatte, tillitsvalgte og brukere i virksomhetens utviklings- og beslutningsprosesser
- Virksomhetslederen rapporterer til tjenesteleder og inngår i tjenesteområdets ledergruppe
- Være en aktiv bidragsyter i lederfellesskapet i sektoren og inn mot kommunens satsingsområder, samt eierkommunenes behov for spesialpedagogisk spisskompetanse
- Bidra i langsiktig planlegging av skolens rolle i eierkommunene
Kvalifikasjoner
- Godkjent pedagogisk lærer- / spesialpedagogisk utdanning, evt. annen relevant utdanning fra høyskole eller universitetsnivå
- Det er en forutsetning med god kjennskap til elever som har kognitive utfordringer, autismespektervariasjoner og emosjonelle reguleringsvansker
- Lederutdanning – rektorutdanning eller annen relevant skolelederutdanning er ønskelig
- Relevant ledererfaring fra skoleområdet/sektoren er en fordel
- Kunnskap om og erfaring med å lede utviklingsarbeid
- Kunnskap om aktuelle lov- og avtaleverk
- Ønskelig med erfaring fra offentlig sektor
- God forståelse for samspillet mellom politikk, administrasjon og fag.
- God analytisk kompetanse
- Generell IKT kompetanse og gode digitale ferdigheter
- For søkere med annen utdanning enn norsk, kreves språkkunnskaper tilsvarende nivå B2 i muntlig og skriftlig. Dette gjelder ikke skandinaviske søkere. Dokumentasjon vedlegges søknaden.
Personlige egenskaper
Vi søker en tydelig leder som:
- Har gode lederegenskaper, gjennomføringsevne, kapasitet og handlekraft
- Har gode samarbeidsevner og relasjonelle ferdigheter, er god til å kommunisere og kan inkludere i ulike utviklings- og beslutningsprosesser
- Har gode skriftlige og muntlige kommunikasjonsevner
- God økonomisk oversikt, med evne til å håndtere både detaljer og helhet
- Innehar høy grad av integritet, engasjement, lojal, uredd og initiativrik
- Har visjoner – og evne til målrettet arbeid med pedagogisk utvikling
- Kan arbeide selvstendig og systematisk og har evne til å forstå overordnede sammenhenger (nasjonale og lokale satsinger)
- Personlig egnethet vektlegges
Vi tilbyr
- Varierte og spennende utfordringer i en kommune med høye mål for hele oppvekstsektoren
- Godt ledernettverk blant sektorens ledere
- Delta i IKIT – kvalitetsutviklingsnettverk for spesialskoler
- Gode pensjon- og forsikringsordninger
- Lønn etter avtale
- Mulighet til å være en sentral samfunnsaktør i en viktig sektor i en flott by
- Arbeidstakere tilsettes i kommunen på de vilkår som følger av lovbestemmelser, reglement og gjeldende tariffavtaler
Kontaktinformasjon
Anne-Grete Glemming, Kommunalsjef, +4748194565
Arbeidssted
Østerhusmonen 15
4879 Grimstad
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Grimstad kommune
Referansenr.: 5049006205
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 21.12.2025