Rådgiver økonomi og plan ved brannforbyggende avdeling

  • Heltid
  • NARVIK, NORGE
  • Publisert: 4 dager siden
  • 23. oktober 2025

Ofoten brann og redning IKS

Er du god med tall og kunne tenkt deg en jobb med et tydelig samfunnsansvar? 

Vi er i stadig utvikling og har nå gleden av å utlyse en helt ny stilling som vil være sentral i arbeidet med å forebygge brann og redusere risiko. Ofoten Brann og Redning styrker forebyggende avdeling og ser etter deg som vil ta ansvar for å bygge bro mellom vår avdeling og samarbeidskommunene. Dette er også en sentral rolle for vår økonomiske håndtering, og du vil være bindeleddet mellom oss og våre eiere på økonomisk kontroll og rapportering.

Som et sentralt bindeledd vil du håndtere alt fra fakturering av våre tjenester, til å sørge for at våre ressurser rettes mot de mest utsatte gruppene i samfunnet. Din innsats vil være avgjørende for at vi kan jobbe målrettet og effektivt for å beskytte våre innbyggere.

 

Om selskapet:
Ofoten brann og redning IKS (OBRIKS) er organisert som et interkommunalt selskap i samarbeid mellom Narvik, Gratangen og Lødingen kommune. I tillegg selges det forebyggende tjenester av seksjonen for boligsikkerhet til Tjeldsund og Evenes kommune. Ansvarsområdet omfatter 4000 km2 og nærmere 25 000 innbyggere. Selskapet har i dag 5 brannstasjoner med heltids- og deltidsansatte. Brann- og redningssjef, stab, beredskapsavdelingen, forebyggende avdeling og støttefunksjoner er lokalisert på Narvik brannstasjon. OBRIKS har en bistandsavtale med Kiruna redningstjeneste, og er vertsbrannvesen for Ofoten interkommunale utvalg mot akutt forurensning (IUA).

Om Narvik:
Som ny tilflytter til Narvik har du mulighet til å motta tilflytterpakken. Se hva vi kan friste med her: https://www.narvik.kommune.no/tjenester/prosjekter/tilflytter/
Narvik brannstasjon ble i 2023 kåret til årets brannstasjon på fagkonferansen for brann og redning: https://www.narvik.kommune.no/aktuelt/narvik-brannstasjon-karet-til-arets-brannstasjon.359468.aspx

Arbeidsoppgaver

Du vil få et bredt og viktig ansvarsområde som krever både administrative ferdigheter og operative forståelse. Stillingen skal betjene begge de forebyggende seksjonene – boligsikkerhet og person- og næringssikkerhet. Du vil fungere som et bindeledd og være en sentral koordinator for våre forebyggende tiltak og økonomiske prosesser. Som vår business controller vil dine ansvarsoppgaver være:

  • Fakturering og økonomi: Ha det overordnede ansvaret for fakturering av forebyggende tjenester, inkludert oppfølging av betalinger, intern kostanalyse og økonomisk rapportering. Du vil også ha ansvaret for selvkostregnskap for forebyggende tjenester.
  • Saksbehandling: Sikre effektiv og korrekt saksbehandling knyttet til forebyggende brannvern, med et spesielt fokus på risikoutsatte grupper.
  • Planlegging og utførelse: Planlegge og gjennomføre oppdrag og aktiviteter rettet mot risikoutsatte grupper for å øke brannsikkerheten i samfunnet.
  • Koordinering og samhandling: Være et viktig kontaktpunkt for våre samarbeidskommuner i spørsmål som angår fakturering og tiltak for risikoutsatte grupper.

Kvalifikasjoner

  • Forskriftskrav til stillingen. Kvalifikasjoner i henhold til brann- og redningsvesenforskriften § 43, herunder enten:
    a. universitets- eller høgskoleutdanning på bachelornivå.
    b. kvalifikasjoner som utrykningsleder heltid, jf. forskriften § 41, eller
    c. minst to års erfaring som forebyggende personell, jf. forskriften § 40
  • Gode skriftlige og muntlige fremstillingsevner på norsk og engelsk
  • Førerkort klasse B
  • Uttømmende politiattest og god vandel jf. brann- og eksplosjonsvernloven§ 18

Søkere som mangler utdanning i samsvar med kursplan for forebyggende brannvern pålegges å gjennomføre dette etter tilsetning. Utdanningen dekkes av arbeidsgiver. Det stilles krav til at den som ansettes har førerkort klasse B og leverer vandelsattest – jf. Brann- og eksplosjonsvernlovens § 18d.

Ønskelig:

  • Høyere utdanning
  • Økonomi kompetanse
  • Erfaring med offentlig saksbehandling
  • Erfaring med fakturering
  • Gode IT-ferdigheter og erfaring fra bruk av administrativ og faglig programvare

Personlige egenskaper

Du er en selvdreven, strukturert og løsningsorientert person. Vi ser etter deg som har stor arbeidskapasitet, er serviceinnstilt og trives med å jobbe både selvstendig og i team. Systematisk og effektiv arbeidsmetodikk er avgjørende.

Vi tilbyr

  • En meningsfull jobb med mulighet til å gjøre forskjell i samfunnet.  
  • Mulighet til å være med på å utvikle en nyopprettet stilling.
  • Et godt arbeidsmiljø med engasjerte kolleger.  
  • Gode pensjons- og forsikringsordninger. 
  • Treningsrom og mulighet for trening i arbeidstiden.
  • Lønn etter avtale.
  • Fleksitidordning

Vi oppfordrer alle kvalifiserte til å søke – uansett alder, kjønn, funksjonsvariasjoner eller minoritetsbakgrunn. Det gjøres oppmerksom på at søkerens navn kan bli offentliggjort selv om søkeren har bedt om at navnet blir unntatt offentlighet, jf. offentleglova § 25.

Kontaktinformasjon

Marit Holtet Lien, Avdelingssjef, +47 95835670

Arbeidssted

Rombaksveien 49
8517 NARVIK

Nøkkelinformasjon:

Arbeidsgiver: Ofoten brann og redning IKS

Referansenr.: 5024125224
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 24.10.2025

Du må logge inn for å søke på denne stillingen.


Opprett en profil, og søk enkelt på jobber. Trykk på knappen nedenfor, for å komme i gang.

Jobbsted