Rådgiver/driftskoordinator ved utlendingsforvaltningen i Felles enhet for utlending og forvaltning

Øst politidistrikt

Om stillingen

Vi søker etter en strukturert, motivert og engasjert medarbeider til fast stilling som driftskoordinator ved avsnitt for utlendingsforvaltning på Lillestrøm. 

Vi ser etter deg som er nytenkende, som er opptatt av kontinuerlig forbedringsarbeid og som har god gjennomføringsevne. Stillingens oppgaver innebærer koordinering og oppfølging av utlendingsforvaltningens daglige drift, bidra til enhetlig praksis og god resultatoppnåelse. Stillingen har ikke personalansvar, men fungerer som en driftsstøtte til avsnittsleder. Du vil samarbeide tett med avsnittsledere og driftskoordinator på Grålum. Du trives i møte med mennesker og evner å skape dialog. Samtidig er du er en person som trives med et høyt arbeidstempo, er fleksibel i forhold til arbeidsoppgavene og kan håndtere flere oppgaver samtidig.

Felles enhet for utlending og forvaltning (FUF) består av fem seksjoner: utlendingsseksjonen, forvaltningsseksjonen, grensekontrollseksjonen, etterretningsseksjonen og nasjonal seksjon grenseforvaltning.

Utlendingsseksjonen har fem avsnitt, lokalisert på Lillestrøm og Sarpsborg/Grålum. Utlendingsseksjonens ansvarsområde er å ivaretaoppgaver knyttet til førstelinje utlendingsforvaltning i politiet, grensekontroll sjø, utlendings- og identitetskontroll, grensekontroll og etterforskning. Utlendingsseksjonen skal yte god service i politiets førstelinje, samt forebygge kriminalitet gjennom målrettet og kunnskapsstyrtkontrollaktivitet og bidra til å besvare politidistriktets etterretningsbehov.  

Vi er på jobb for et trygt Norge. Som en del av Politiets viktige samfunnsoppdrag, skal vi forebygge og bekjempe kriminalitet, skape trygghet og ivareta rettssikkerheten. Vi tror at mangfold bidrar til bedre oppgaveløsning, og søker derfor medarbeidere med ulik bakgrunn, erfaring, perspektiv og kompetanse. Dersom du har behov for tilrettelegging i rekrutteringsprosessen eller arbeidshverdagen, vil vi gjøre vårt beste for å gi deg det du trenger.

Arbeidsoppgaver

  • Koordinere og følge opp daglig drift ved utlendingsforvaltningen, inkludert arbeidsoppsett og utlendingsforvaltningens timebestillingsløsning
  • Hovedansvar for rapportering og oppfølging av tekniske feil og mangler knyttet til drift i førstelinjen
  • Bidra til å utvikle gode samarbeidsrutiner på tvers av utlendingsforvaltningens avsnitt 
  • Bidra til god saksflyt og prioritering innenfor utlendingsforvaltningens porteføljer
  • Ivareta dialog og samhandling med interne og eksterne samarbeidspartnere
  • Bidra til utførelse av avsnittets driftsoppgaver ved behov

Kvalifikasjoner

Dette må du ha for å være kvalifisert:

  • Relevant høyere utdanning, minimum bachelornivå. Manglende formalkompetanse kan kompenseres med dokumentert, relevant arbeidserfaring
  • Relevant arbeidserfaring fra utlendingsfeltet 
  • God formidlingsevne på norsk og engelsk 
  • Gode IT-kunnskaper og teknisk forståelse, beherske bruk av datasystemer som arbeidsverktøy
  • Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet og politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse jfr. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41.

Det er også ønskelig med:

  • Erfaring fra koordinering, ressursstyring og/eller porteføljestrying 
  • Kjennskap til politiets datasystemer
  • Erfaring fra selvstendig saksbehandling

Personlige egenskaper

  • Svært gode kommunikasjon- og samarbeidsevner
  • Strukturert og initiativrik
  • Fleksibel med evne til å takle hektiske arbeidshverdager
  • Personlig egnethet vil bli tillagt stor vekt. 

Som medarbeider i politiet har du høy etisk bevissthet, du kjennetegnes av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Du kan lese mer om våre etiske retningslinjer og medarbeiderplattform her.

Dette kan vi tilby om du velger oss

  • Stillingen lønnes som rådgiver (stillingskode 1434) med årslønn: kr. 575 000-710 000 brutto per år
  • Medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger. Les mer her
  • Gode arbeidsbetingelser jf. statens personalhåndbok

Mangfold i politiet

Dersom du har funksjonsnedsettelse, innvandrerbakgrunn eller hull i CV-en, er det anledning for å krysse av for dette i søknaden. Er du kvalifisert for stillingen, vil du bli vurdert for positiv særbehandling. 
Det innebærer at minst én søker fra hver av disse gruppene blir innkalt til intervju.

Les mer om positiv særbehandling når man søker jobb i staten her

Opplysningene du gir, brukes til å utarbeide anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.

. Video: https://www.youtube.com/watch?v=uUTjHmSB_Wc

Slik søker du

Du søker ved å skrive et kort søknadsbrev, registrere utfyllende CV og legge ved relevante vitnemål og attester.

Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.

Du må logge inn for å søke på denne stillingen.


Opprett en profil, og søk enkelt på jobber. Trykk på knappen nedenfor, for å komme i gang.

Jobbsted