Agder politidistrikt
Om stillingen
Ved Midtre Agder driftsenhet, Søgne og Songdalen politistasjon, er det nå ledig en midlertidig stilling som politistasjonssjef frem til 28.02.26, med muligheter for forlengelse.
Stillingen er en sentral lederstilling og inngår i driftsenhetens ledergruppe, hvor du vil ha det overordnede ansvaret for den daglige driften av politistasjonen. Du vil samarbeide med de øvrige enhetene i driftsenheten og lede et team bestående av svært dyktige og dedikerte medarbeidere. Stillingen er tillagt et bredt spekter av ansvar og arbeidsoppgaver. For å lykkes i rollen er det dermed viktig at du trives i et hektisk arbeidsmiljø med stor variasjon i arbeidshverdagen.
Vi er på jobb for et trygt Norge. Som en del av politiets viktige samfunnsoppdrag, skal vi forebygge og bekjempe kriminalitet, skape trygghet og ivareta rettssikkerheten. Vi tror at mangfold bidrar til bedre oppgaveløsning, og søker derfor medarbeidere med ulik bakgrunn, erfaring, perspektiv og kompetanse. Dersom du har behov for tilrettelegging i rekrutteringsprosessen eller arbeidshverdagen, vil vi gjøre vårt beste for å gi deg det du trenger.
Dette ser vi etter hos en ny medarbeider
Vi søker etter deg som har evne til å skape samhold, utvikling og et trygt og godt arbeidsmiljø. Dersom dette virker spennende, så håper vi du søker på stillingen.
Politiet er en åpen og inkluderende etat. Kvinner oppfordres spesielt til å søke. Vår arbeidsstyrke skal i størst mulig grad gjenspeile mangfoldet i befolkningen, og vi oppfordrer derfor alle kvalifiserte kandidater å søke.
Arbeidsoppgaver
- Politistasjonssjef/tjenestestedsleder med ansvar for å lede polititjenesten i samarbeid med andre ledere i driftsenheten, samt driftsenhetsleder
- Personal – og resultatansvar i enheten, samt ansvar for å videreutvikle partssamarbeidet og samhandlingen mellom de ulike fagområdene
- Sikre høy kvalitet, effektiv ressursutnyttelse og godt samarbeid både internt og med andre tjenesteenheter i politidistriktet
- Bidra til utvikling og kompetanse innenfor ledelse og fagområdene som tilligger tjenesteenheten
- Sørge for at arbeidet ved politistasjonen utføres rasjonelt, effektivt og i samsvar med gitte retningslinjer
- Delta i driftsenhetens ledergruppe, samt å bidra til ledelse og utvikling av Midtre Agder driftsenhet
- Sørge for aktivt medarbeiderskap, helsefremmende arbeidsmiljø, godt partssamarbeid og medbestemmelse innen egen enhet
- Sørge for god og enhetlig kommunikasjon og oppfølging av saker i media
- Andre oppgaver ved behov
Kvalifikasjoner
Dette må du ha for å være kvalifisert:
- Politi(høg)skolen eller annen relevant utdanning på minimum bachelornivå.
- Ledererfaring, personal- eller fagledelse
- Bred politifaglig erfaring
- Kunnskap om relevante lover, forskrifter og avtaleverk som gjelder forholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker
- God skriftlig og muntlig fremstillingsevne
- God resultatoppnåelse i tidligere stillinger
- Erfaring med endrings- og utviklingsprosesser
- Generelt gode IT-kunnskaper
Det er også ønskelig med:
- Videreutdanning innen relevante fagområder
- Relevant lederutdanning
- Erfaring fra tverretatlig samarbeid
- Kjennskap til, og erfaring med føring i TTA (turnus, tjenestelister og arbeidstidsbestemmelser)
- Erfaring med PSV, ulike PAL-systemer
Andre krav:
- Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet. Politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse jfr. Politiloven § 18 og politiregisterloven § 41.
- Må kunne sikkerhetsklareres for HEMMELIG
- Ved å søke stilling i politiet samtykker du til at det foretas skikkethetsvurdering før et eventuelt intervju.
Personlige egenskaper
- Gode kommunikasjons- og relasjonsbyggende evner
- Godt helhetlig blikk, god evne til å koordinere, være strategisk og bidra til langsiktig arbeid.
- Medarbeiderfokusert med evne til å motivere, støtte og fremme utvikling hos ansatte
- Resultatorientert og god beslutnings- og gjennomføringsevne
- Samfunnsorientert og forståelse for enhetens rolle i politiets samfunnsoppdrag
- Personlig egnethet for stillingen vil bli særlig vektlagt
Som medarbeider i politiet har du høy etisk bevissthet, du kjennetegnes av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Du kan lese mer om våre etiske retningslinjer og medarbeiderplattform her.
Dette kan vi tilby om du velger oss
- En utfordrende og spennende arbeidsplass for deg som vil være med på å forme fremtidens politi
- Stillingen lønnes som politistasjonssjef (stillingskode 1243) med årslønn: kr. 825.000- 878.000.
- Som følge av pågående prosesser rundt lønn, vil annen lønn kunne bli vurdert.
- Som følge av pågående prosesser rundt gradssystemet, må den som ansettes påregne at det vil kunne bli endring i stillingskode.
- Medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger. Les mer her.
- Gode arbeidsbetingelser (dagtid, trening i arbeidstiden, gratis parkering)
- Arbeidsdager med stor variasjon og et sterkt fokus på trivsel blant medarbeiderne
Mangfold i politiet
Dersom du har funksjonsnedsettelse, innvandrerbakgrunn eller hull i CV-en, er det anledning for å krysse av for dette i søknaden. Er du kvalifisert for stillingen, vil du bli vurdert for positiv særbehandling.
Det innebærer at minst én søker fra hver av disse gruppene blir innkalt til intervju.
Les mer om positiv særbehandling når man søker jobb i staten her.
Opplysningene du gir, brukes til å utarbeide anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
. Video: https://www.youtube.com/watch?v=uUTjHmSB_Wc
Slik søker du
Du søker ved å skrive et kort søknadsbrev, registrere utfyllende CV og legge ved relevante vitnemål og attester.
Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.