Finnmark politidistrikt
Om stillingen
I Finnmark politidistrikt, er det ledig en fast stilling som Lokal fagansvarlig straff – LFS. Stillingen er for tiden plassert ved Felles enhet for påtale, Seksjon for straffesak, direkte underlagt seksjonsleder. Stedplassering Hammerfest. Den som ansettes må påregne reisevirksomhet innad i politidistriktet.
Seksjonen består av 11 ansatte i hhv Kirkenes, Vadsø, Alta og Hammerfest. Seksjonen har ansvar for de administrative gjøremålene i straffesaksbehandlingen og skal bidra til at straffesaksbehandlingen i hele straffesakskjeden gjennomføres effektivt og med høy kvalitet og ensartet praksis.
Lokalt fagansvarlig straffesakssystemer tilrettelegger for helhetlig og enhetlig BL-bruk innen sitt distrikt og på tvers av politidistriktene. Systemansvarlig for dataverktøy skal være en kompetanseperson for resten av politidistriktet innen BL, PAL Strasak, ELYS og SSP. Yte nødvendig bistand, være ansvarlig for kvalitetssikring av database og brukeradministrasjon i BL, og sikre at samtlige medarbeidere i distriktet har de nødvendige kvalifikasjoner for å arbeide i BL. Videre skal LFS være kontaktpunktet mellom distriktene og Kripos, PIT og POD knyttet til utvikling av straffesakssystemene. Rollen er tillagt påtale og "eies" av Straffesaksekskjonen.
Kort oppsummert – hos oss får du:
- Meningsfylte oppgaver i et veldig viktig samfunnsoppdrag
- Tidlig ansvar, felleskap og faglig utvikling
- Et enklere hverdagsliv, fantastisk natur og økonomiske fordeler
Vi er på jobb for et trygt Norge. Som en del av politiets viktige samfunnsoppdrag, skal vi forebygge og bekjempe kriminalitet, skape trygghet og ivareta rettssikkerheten. Vi tror at mangfold bidrar til bedre oppgaveløsning, og søker derfor medarbeidere med ulik bakgrunn, erfaring, perspektiv og kompetanse. Dersom du har behov for tilrettelegging i rekrutteringsprosessen eller arbeidshverdagen, vil vi gjøre vårt beste for å gi deg det du trenger.
Er du nysgjerrig på Finnmark? Les mer her!
Vi ser frem til å se søknaden din!
Dette ser vi etter hos en ny medarbeider
Vi søker deg som motiveres av muligheten til å kunne bidra til effektiv og enhetlig oppfølging/kontroll av våre straffesakssystemer, og er en person som samhandler godt med andre i et til tider hektisk miljø.
Vi stiller høye krav til faglig kompetanse, motivasjon, arbeidsmoral og etisk integritet. Videre søker vi etter deg som til enhver tid opptrer profesjonelt og fungerer som en god ambassadør for politiet gjennom dine holdninger og handlinger i det daglige arbeidet. Evnen til å være trygg, nærværende, lydhør samt å bygge tillit til publikum, er avgjørende for suksess i vår organisasjon. I vår vurdering av kandidater er blant annet dette noe vi vil legge vekt på samt evnen til å bidra til et inkluderende og respektfullt arbeidsmiljø.
Arbeidsoppgaver
Hovedoppgaver:
• Tilrettelegge for helhetlig og enhetlig bruk- BL i distriktet og på tvers av distriktene
• Distriktets kontaktledd mot systemforvalter (Kripos/POD)
• Drift, vedlikehold og oppfølging av systemene (BL/PAL strasak/ELYS/SSP)
• Ansvarlig brukeradministrasjon av BL
• Kontaktpunkt for feilmeldinger fra brukere
• Meldepunkt for endringsønsker til straffesaksystemene
• Opplæring og oppfølging av brukerne
• Sørge for å informere ut nye oppgraderinger av systemene
• Restanseliste varetekt/Elys II – årlig oppfølging
• Korrigeringsmeldinger SSP
• Oppfølging av innkurver i BL og LFS mail
• Koordinering av straffesaker
• Doms registrering
• Lokal Sikkerhetsleder i Påtale
Øvrige oppgaver:
• Brukertesting ved PIT
• kontroll av saker som skjermes i BL/Strasak
• Etter anmodning kunne ta ut rapporter og statistikker fra Strasak/PAL
• Stillingsinnehaveren kan bli tildelt ansvar for opplæring internt av nyansatte.
• Påse at instrukser og retningslinjer til enhver tid er oppdatert i henhold til revideringsdato.
• Administrativ straffesaksstøtte
• Delta på nasjonale LFS samlinger
• Ellers forutsettes det at stillingsinnehaveren behandler saker som blir tildelt av leder.
Kvalifikasjoner
Dette må du ha for å være kvalifisert:
• Relevant utdanning tilsvarende bachelornivå eller høyere
• Ved særlig relevant yrkeserfaring, kan utdanningskravet fravikes
• 1 års arbeidserfaring fra politiet
• God systemforståelse og evne til å se helhetsbildet i straffesaksbehandling
• Erfaring fra opplæring og veiledning
• Inngående kjennskap til politiets datasystemer, herunder BL
• Må kunne sikkerhetsklareres for nivå hemmelig jf sikkerhetsloven.
• Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet og politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse jfr. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41.
Ønskelige kvalifikasjoner:
- Samisk kultur- og språkkompetanse
Personlige egenskaper
• Egnethet
• Analytisk, handlekraftig og initiativrik
• Evne til kreativ problemløsning
• God skriftlig og muntlig forestillingsevne
• God innsikt i politidistriktets organisasjon og oppgaver.
• Gode samarbeidsevner og evne til å motivere andre.
• Evne til nytenkning og helhetlig tenkning
• Selvstendig
Som medarbeider i politiet har du høy etisk bevissthet, du kjennetegnes av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Du kan lese mer om våre etiske retningslinjer og medarbeiderplattform her.
Dette kan vi tilby om du velger oss
- Stillingen lønnes som Rådgiver (stillingskode 1434) med årslønn: kr. 575.000,- til kr 700.000,-.
- Høyre lønn kan vurderes for særskilt kvalifiserte søkere.
- Medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger. Les mer her.
- Gode arbeidsbetingelser (dagtid, fleksibel arbeidstid, hjemmekontor, trening i arbeidstiden.)
- Virkemiddelordning for Finnmark og Nord-Troms som innebærer:
- reduksjon i personbeskatningen
- nedskriving av studielån med inntil 20% av opprinnelig lånegrunnlag, avgrenset oppad til 30 000 kroner per år, grensen vedtatt økt til kr 60.000 f.o.m. 2026.
- fritak for el-avgift på forbruk
- gratis barnehage
Mangfold i politiet
Dersom du har funksjonsnedsettelse, innvandrerbakgrunn eller hull i CV-en, er det anledning for å krysse av for dette i søknaden. Er du kvalifisert for stillingen, vil du bli vurdert for positiv særbehandling.
Det innebærer at minst én søker fra hver av disse gruppene blir innkalt til intervju.
Les mer om positiv særbehandling når man søker jobb i staten her.
Opplysningene du gir, brukes til å utarbeide anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
. Video: https://www.youtube.com/watch?v=uUTjHmSB_Wc
Slik søker du
Du søker ved å skrive et kort søknadsbrev, registrere utfyllende CV. Det må legges ved relevante vitnemål, attester og minimum 2 referanser.
Dette gjelder også for interne søkere.
Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.