Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus
Om stillingen
Vergemålsavdelingen hos Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus, har nå behov for å ansette inntil 3 medarbeidere i faste stillinger som rådgiver/seniorrådgiver i 100 % stilling og 3 medarbeidere i vikariater som rådgiver/seniorrådgiver i 100 % stilling.
Stillingene kan innplasseres med kontorsted i Oslo, Drammen eller Moss.
Avdelingen har 76 ansatte og er organisert i team med en avdelingsdirektør og fire seksjonssjefer. Avdelingen har kontorsted i Oslo, Drammen og Moss. Vergemålsavdelingen er lokal vergemålsmyndighet og førstelinje i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus.
Vergemålsavdelingens hovedoppdrag er å opprette frivillig vergemål for voksne, og å oppnevne verge eller representant for mindreårige uten en fungerende verge. Andre oppgaver er blant annet utbetaling av godtgjøring til verger og representanter, administrere løpende vergemål, samt å forvalte midler på vegne av personer under vergemål.
Avdelingen skal også rekruttere, lære opp og føre tilsyn med verger og representanter. Som førstelinjetjeneste har vi ansvar for å veilede om vergemålsordningen og de private alternativene til vergemål. Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus er tillagt nasjonalt ansvar for enkelte oppgaver tilknyttet utlendingslovens ordning med representanter for enslige mindreårige asylsøkere. For mer informasjon om vergemålsordningen se våre nettsider eller www.vergemal.no.
Arbeidsoppgaver
- å vurdere om det skal opprettes vergemål for voksne, og om verge skal oppnevnes eller byttes
- å vurdere om vilkårene for å oppnevne representant eller verge for barn er til stede og vurdere om det skal oppnevnes eller byttes representant eller verge
- saksbehandling i løpende vergemål for voksne og barn knyttet til vergemålsloven og forvaltningsloven.
- klagebehandling
- gjennomføre tilsyn med representanter og verger
- andre arbeidsoppgaver kan være aktuelle, basert på avdelingens behov til enhver tid
Kvalifikasjoner
- mastergrad i rettsvitenskap eller juridisk embetseksamen
- god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk
- flere års forvaltningskompetanse og erfaring fra saksbehandling i offentlig virksomhet er et absolutt krav for å kvalifisere til en seniorrådgiverstilling.
- for seniorrådgiverstillingene er det også krav om erfaring fra arbeid med faglig koordinering og resultatoppnåelse, utviklingsoppgaver, prosjekter, og digitaliseringsprosesser.
Ønskede egenskaper:
- god vurderingsevne og rolleforståelse.
- god kompetanse i bruk av ulike dataverktøy.
- gode samarbeidsevner og effektiv arbeidsform.
- forvaltningskompetanse og erfaring fra saksbehandling i offentlig virksomhet
- erfaring fra brukerkontakt, det å snakke med nærstående og barn.
Kandidater som avslutter sin grad våren 2025 vil kunne komme i betraktning. Stillingskode/avlønning vil for disse bli vurdert ved en eventuell ansettelse.
Personer med kompetanse eller erfaring fra vergemålsfeltet vil bli prioritert. Tilsvarende gjelder for kompetanse eller erfaring fra utlendingsrett eller barnerett.
Personlig egnethet for stillingen vil bli tillagt stor vekt for alle stillingene.
Vi kan tilby
Spennende arbeidsoppgaver i Norges største statsforvalterembete. Du får jobbe sammen med engasjerte kolleger i et tverrfaglig og inkluderende arbeidsmiljø preget av høy kompetanse.
Vi har også ansattgoder som:
- Fleksibel arbeidstid, med sommer- og vintertid
- Mulighet for fleksible arbeidsformer etter en individuell vurdering innenfor embetets rammer
- Sykkelparkering
- Hyggelige kontor, sosiale soner og kantine på kontorstedet
- Tilgang til treningsfasiliteter og trening i arbeidstiden
- Pensjons- og boliglånsordninger i Statens Pensjonskasse
Stillingene lønnes enten som:
- rådgiver i lønnsspennet kr 560 000 – 690 000 (inkl. OU)
- seniorrådgiver i lønnsspennet kr 660 000 – 790 000 (inkl OU)
Innplassering vil i begge stillingskoder være avhengig av tidligere yrkeserfaring og faglige kvalifikasjoner. For særlig kvalifiserte kan høyere lønn vurderes. Fra lønnen trekkes 2 % til Statens pensjonskasse. Prøvetiden er på 6 måneder.
Har du spørsmål?
Hvis du ønsker nærmere opplysninger om stillingen, ta gjerne kontakt med:
- avdelingsdirektør Eldbjørg Sande, tlf. 22 00 35 80, tlf. 905 86 957
- seksjonssjef Trine Linge, tlf. 977 26 599
Statsforvalteren er opptatt av mangfold, og vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke uavhengig av for eksempel alder, kjønn, funksjonshemming, hull i CV, nasjonal eller etnisk bakgrunn. Og vi oppfordrer også søkere til å krysse av i jobbsøkerportalen dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV eller innvandrerbakgrunn. Hvis det er kvalifiserte søkere fra disse gruppene, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. Les mer om kravene på Arbeidsgiverportalen.
Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter. Embetet er en IA-virksomhet (inkluderende arbeidsliv).
Søknadsfrist
Søknadsfrist: 02.05.2025
Søknad sendes via elektronisk søknadsskjema.
Opplysninger om søkerne kan bli offentliggjort selv om de har bedt om å ikke bli ført opp på søkerlisten jfr. Offentleglova §25. De det gjelder vil i så fall bli varslet før søkerliste settes opp.