Træna kommune
Spennende jobbmulighet i havgapet!
Har du kompetanse innen plan/arealforvaltning og brenner for næringsutvikling? Da kan du være den vi ser etter! Vi søker en tydelig og strategisk sektorleder som vil ha det overordnede ansvaret for samfunnsutvikling – med et særlig fokus på å legge til rette for bærekraftig og fremtidsrettet næringsaktivitet.
Med fiskeri som hovednæring har det i Træna vært satset offensivt med over 1.4 milliarder kroner totalt de siste årene, noe som skaper flere titalls nye arbeidsplasser innen industri og havbruk, reiseliv og kulturliv. For tiden har vi nedtelling til åpning av et flunkende nytt og eksklusivt hotell neste vår.
Træna har bosetning hovedsakelig på to øyer; Husøy og Selvær, med henholdsvis om lag 410 og 40 innbyggere.
Om stillingen
Som sektorleder samfunnsutvikling vil du jobbe strategisk for å utvikle sektoren i tråd med kommunens mål, og samtidig være en sentral pådriver for næringsutvikling og samhandling med næringsliv, utviklere og investorer. Rollen innebærer både driftsansvar og muligheten til å sette preg på langsiktige planer og innovasjonsprosjekter.
Du vil få ansvar for viktige samfunnsfunksjoner, inkludert:
- Kommunalteknikk (vei, vann, avløp og renovasjon)
- Eiendomsforvaltning
- Byggesak, arealplanlegging og geodata
- Drift og vedlikehold av kommunale bygg og anlegg
Sentrale arbeidsoppgaver vil være:
- Lede og utvikle sektoren og tilhørende fagavdelinger
- Skape gode rammer for næringsetablering og utvikling gjennom areal- og infrastrukturplanlegging
- Bidra til bærekraftig utvikling av tekniske tjenester og digitale løsninger
- Samarbeide tett med kommunens øvrige sektorer, næringsliv, politikere og eksterne aktører
- Sikre god ressursstyring, budsjettoppfølging og kvalitetsarbeid
- Være en pådriver for effektiv forvaltning og grønn omstilling
- Delta i kommunedirektørens strategiske ledergruppe
Foretrukne kvalifikasjoner
- Relevant høyere utdanning, fortrinnsvis planfaglig/arealfaglig
- Ledererfaring, gjerne fra utbyggingsprosjekter
- God forståelse for næringslivets behov og utviklingsdynamikk
- Erfaring fra utbyggingsprosjekt hos næringsaktør
- Gode kommunikasjonsevner og evne til å bygge relasjoner
- Solid kjennskap til offentlig saksbehandling og planprosesser
- Utdanning og/eller erfaring innen økonomi/prosjektøkonomi
- God muntlig og skriftlig formidlingsevne, på norsk
Personlige kvalifikasjoner
- Strategisk, nytenkende og målrettet
- Evne til å se helhet og ta beslutninger på tvers av fagområder
- Tydelig og inspirerende lederstil
- Gode samarbeids- og forhandlingsevner
- Interesse for samfunnsutvikling og grønn teknologi
Vi tilbyr
- En nøkkelrolle med stor påvirkningskraft i utviklingen av kommunen
- Engasjerte kollegaer og et godt arbeidsmiljø
- Varierte og spennende arbeidsoppgaver i en organisasjon i utvikling
- Konkurransedyktige betingelser, fleksibel arbeidstid og gode pensjonsordninger