Kultur, Fylkesarkiv – Seniorrådgiver/rådgiver – fylkeskoordinator for privatarkiver Innlandet fylkesarkiv

Innlandet fylkeskommune Fylkesarkivet

Vil du være med på å fylle fylkesarkivets samfunnsutviklerrolle på privatarkivfeltet? Denne stillingen som fylkeskoordinator for privatarkiver i Innlandet gir muligheter til nettopp det! 

 

Beskrivelse

Innlandet fylkesarkiv har ledig fast stilling som seniorrådgiver/rådgiver med snarlig tiltredelse som fylkeskoordinator for privatarkiver.

Om enheten

Innlandet fylkesarkiv forvalter eldre og avsluttede arkiver, koordinerer privatarkiver og gir arkivfaglig veiledning til kommuner, bedrifter og organisasjoner. Vi jobber for at regionens samfunnsminne blir dokumentert, bevart og tilgjengelig for ettertiden.

Fylkesarkivet ble etablert i 1995 og utgjør nå landets største fylkesarkiv. Siden 2008 har vi vært vertskap for det kommunale oppgavefellesskapet IKA Opplandene som forvalter analoge og digitale arkiver fra 50 deltakerkommuner i Innlandet og Akershus. Fylkesarkivets i overkant av 30 medarbeidere utgjør et kompetansemiljø på arkiv i både tekniske, arkivfaglige og historiske deler av fagfeltet, og vi bidrar med arkivutvikling og strategiarbeid i sektoren. Ved siden av forvaltning av historisk informasjon bistår vi deltakerkommunene med kompetanseheving og å sikre god dokumentasjonsforvaltning eksempelvis gjennom arkivarkitektur, arkivplanlegging og bevaringsplaner.

Fylkesarkivet har stor kontaktflate både innad og utenfor organisasjonen og deltar i mange regionale og nasjonale samarbeid ved siden av tilgjengeliggjøring og formidling direkte til innbyggerne.

I tillegg til ansvar for kommunale og fylkeskommunale arkiver, har vi en koordinerende rolle for privatarkivarbeidet i Innlandet. Fylkeskommunen har fått en tydeligere rolle som nettverksnode og samfunnsutvikler ved å være en initiator, tilrettelegger, fasilitator og driver av nettverkssamarbeid og partnerskap. Fylkesarkivets rolle som fylkeskoordinerende institusjon for privatarkiver svarer ut deler av dette samfunnsoppdraget. Rollen omfatter blant annet koordinering og stimulering av innsatsen for å bevare privatarkiver fra ulike samfunnsområder, inkludert næringsliv, organisasjoner og privatpersoner. Dette innebærer samarbeid med andre arkivinstitusjoner, bibliotek og museer, med bedrifter og med frivillige. Som et ledd i dette samfunnsoppdraget har vi nylig opprettet en tilskuddsordning for digitalt skapte privatarkiver.

Rollen som fylkeskoordinerende institusjon for privatarkiver har hittil vært fordelt på flere ansatte og vi ønsker nå å samle ressursene i en dedikert stilling.

Vi ser etter deg som 

Har god arkivfaglig kompetanse, trives med nettverksbygging og brenner for å sikre en samla samfunnsdokumentasjon

Arbeidsoppgaver

Regional koordinering

  • Koordinere privatarkivarbeidet i Innlandet
  • Samarbeide tett med leder for museumsnettverket Innlandsarkiva
  • Styrke samarbeidet mellom arkivinstitusjoner, museer, bibliotek og frivillige aktører
  • Arbeide for en helhetlig og målrettet innsats for bevaring av privatarkiv i Innlandet

Kartlegging, strategier og bevaringsplaner

  • Utføre systematisk kartlegging av privatarkiv
  • Delta i utarbeidelse av bevaringsplaner, muligens som prosjektleder
  • Identifisere og prioritere bevaringsverdige arkiver i henhold til regionale og nasjonale planer
  • Delta i strategiarbeid om privatarkiver

Veiledning og rådgivning

  • Gi faglig veiledning til privatpersoner, foreninger, bedrifter og institusjoner om arkivbevaring og avlevering
  • Bistå med vurdering av arkivenes bevaringsverdi

Formidling

  • Formidle betydningen av privatarkiver i offentligheten.
  • Bidra til at privatarkiver blir brukt i forskning, skole og offentlig debatt
  • Delta i ulike formidlingsprosjekter og styrke motstandskraften mot desinformasjon i samfunnet

Utvikling

  • Aktiv deltakelse i det nasjonale nettverket for privatarkiver
  • Saksbehandler for tilskuddsordning
  • Delta i utvikling av fagfeltet, herunder hvordan teknologi og nytenkning kan utnyttes og understøtte arbeidet med bevaring og tilgjengeliggjøring av privatarkiver, deriblant økt fokus på data, metadata og datakvalitet
  • Prosjektledelse

Annet

  • Arbeid med fylkesarkivets privatarkivbestand
  • Deltakelse i seksjonens øvrige aktiviteter og forefallende arbeid

 

Du må ha

  • God arkivfaglig kompetanse og kjennskap til ulike typer privatarkiver
  • Utdanning på masternivå i relevant fagfelt som arkiv, kulturhistorie, historie eller samfunnsfag. Bachelor med relevant erfaring kan kompensere for utdanningskravet
  • God digital kompetanse
  • God skriftlig og muntlig fremstillingsevne i begge målformer
  • Kjennskap til relevant lov- og avtaleverk
  • Førerkort klasse B 

 
Det er fint om du har

  • God kjennskap til Innlandssamfunnet og private aktører i regionen
  • Kjennskap til RIC (RecordsInContext) og eventuelt andre standarder
  • Erfaring med arkivsystemet ASTA
  • Kjennskap til digitalt skapte arkiver og XML
  • Erfaring med prosjektledelse
  • Erfaring med offentlig saksbehandling

Personlige egenskaper

  • Du er en ekte relasjonsbygger med god forretningsforståelse
  • Du har høy faglig integritet
  • Du tar gjerne initiativ og er en pådriver med sterk gjennomføringsevne
  • Du innehar analytiske ferdigheter og arbeider planmessig
  • Du er fleksibel og løsningsorientert med evne til å prioritere

Vi tilbyr

  • her skal vi selge inn stillingen og skrive positive ting om arbeidsplassen
  • Legg alltid inn denne:
  • lønn etter avtale eller
  • lønn etter gjeldende avtaleverk
  • fylkeskommunale tilsettingsvilkår med gode pensjons- og forsikringsordninger

Om stillingen

  • 100 % fast stilling som seniorrådgiver/rådgiver
  • Seksjonen har arbeidssted Fakkelgården på Lillehammer, men vi kan tilby ulike former for fleksibilitet for deg med den rette kompetansen
  • Det må påregnes noe reisevirksomhet i stillingen
  • Det forventes at den aktuelle kandidaten kan holde kurs og foredrag innenfor oppgaveporteføljen
  • Den som tilsettes i stillingen vil bli innplassert i stillingskode avhengig av utdanning og erfaring jf. lov og avtaleverk

Personlig egnethet vil bli vektlagt

 

Vi tilbyr

  • Muligheter til å utvikle egen stilling og arbeidsfelt
  • Spennende, utfordrende og utviklende oppgaver i landets største fylkesarkiv
  • Et faglig godt arbeidsmiljø med dyktige kunnskapsmedarbeidere 
  • Faglig oppdatering og personlig utvikling gjennom deltagelse på kurs og konferanser 
  • Lønn- og arbeidsvilkår i henhold til avtaleverk God pensjonsordning, velferdsordninger og fleksibel arbeidstid 

 

 

Søknad

Innlandet fylkeskommune ønsker at arbeidsstyrken skal gjenspeile mangfoldet i befolkningen og oppfordrer derfor alle som er kvalifisert i henhold til utlysningsteksten til å søke hos oss. Vi tilpasser arbeidsplassen om du har behov for det. Personlig egnethet vil bli vektlagt.

Vi ber aldri om Bank-ID informasjon i søknadsprosessen. 

Det kreves politiattest – ikke eldre enn tre måneder – for alle stillinger i tannhelsetjenesten, folkehøgskolene og videregående skoler.

Vi gjør oppmerksom på at alle søkere kommer på offentlig søkerliste, jf. offentleglova § 25. Fritak fra offentliggjøring gjøres bare unntaksvis og du må begrunne hvorfor du skal unntas offentlighet i tekstfeltet til søknaden.   

Fylkeskommunen er en virksomhet i utvikling og endring. Arbeidsoppgaver, ansvarsområder og organisering vil derfor kunne utvikle og endre seg i takt med organisasjonens behov.         

Det tas forbehold om at overtallige i fylkeskommunen kan ha fortrinnsrett til stillingen.

Innlandet fylkeskommune benytter elektronisk søknadsskjema.

Vi ser fram til å motta søknaden din.

Link til søknadsskjema: Søk her