Nord-Aurdal kirkelige fellesråd
Stillingen som kirkeverge i Nord-Aurdal kirkelige fellesråd er ledig fra 1. august. Kirkevergen har en sentral rolle i utviklingen av folkekirken i Nord-Aurdal i samledelse med prestetjenesten.
Den norske kirke forvalter en rik kulturarv, som blant annet består av seks kirkebygg og ett kapell i Nord-Aurdal kommune. Fellesrådet er også gravplassmyndighet i kommunen og har forvaltningsansvaret for seks gravplasser og kirkens øvrige bygningsmasse.
Kirkevergen er Nord-Aurdal kirkelige fellesråds øverste administrative kirkeleder, og skal bidra til å lede fellesrådets strategi og utviklingsarbeid. Kirkevergen har også ansvar for kirkens administrasjon og økonomi med investeringer, drift og vedlikehold av eiendommer med et årlig driftsbudsjett på ca 10 mill kroner. Stillingen innebærer arbeidsgiveransvar for ca. 15 ansatte (8 årsverk), herunder administrativt ansatte, kirkemusikere, ansatte i kirkelige undervisning og diakoni, kirketjenere, klokkere og medarbeidere i gravplassforvaltningen. I tillegg har stillingen HMS-ansvar for to sokneprester og prosten i Valdres. Kirkekontoret ligger sentralt i Fagernes.
Kirkevergen skal være en synlig representant for fellesrådet og bidra til dialog og samarbeid med både politiske og administrative offentlige myndigheter, herunder både kommunen, prost, bispedømmeråd, Riksantikvaren og andre relevante instanser.
Nord-Aurdal kirkelige fellesråd søker en engasjert og utviklingsorientert kirkeverge/daglig leder som er trygg i lederrollen og som har evnen til å utvikle fellesrådets virksomhet. Vår nye kirkeverge/daglig leder må ha solid sosial kompetanse og forståelse for hva det innebærer å lede en virksomhet med ansatte i ulike profesjoner, og samarbeid med frivillige som bidrar med betydelig innsats. Stillingen krever gode skriftlige ferdigheter, samfunnsinteresse og solid arbeidskapasitet.
Flere kirkelige fellesråd i Valdres arbeider med mulighet for felles drift fremover. Det forventes at kirkevergen er en positiv motor i dette.
Arbeidsoppgaver
- Lede og utvikle virksomheten på vegne av rådet og rådets ansvarsområde
- Ivareta administrative og økonomiske oppgaver på vegne av soknene gjennom kirkelig fellesråd
- Utarbeide mål og planer for rådets virksomhet
- Ivareta arbeidsgiveransvaret for de som lønnes over rådets budsjett
- Budsjett, økonomi og regnskapsarbeid
- Saksbehandling for rådet og iverksetting av rådets vedtak
- Bidra til samhandling og fremme samarbeid mellom aktuelle kirkelige organer, samt representere i forhold til aktuelle offentlige myndigheter.
- Kirkevergen har et særskilt ansvar for å ivareta fellesrådets kirkebygg- og gravplassforvaltning, ved siden av å ivareta soknenes interesser i forhold til kommunen
- I en liten stab vil det også være naturlig for kirkevergen å bidra i praktiske gjøremål sammen med andre ansatte ved behov
Kvalifikasjoner
- Relevant utdanning på høyskolenivå med minimum bachelorgrad eller tilsvarende. Særlige relevant realkompetanse kan oppveie for manglede formell utdanning.
- Solid erfaring med personalledelse, økonomistyring, administrasjon og planarbeid.
- Gode digitale ferdigheter.
- Gode evner til å jobbe med komplekse problemstillinger.
- God formuleringsevne både skriftlig og muntlig på norsk.
- Medlem i Den norske kirke og at du kan identifisere deg med kirkens verdigrunnlag og oppdrag «Mer himmel på jord».
- Søker må disponere egen bil.
Personlige egenskaper
- Gode samarbeidsevner med fokus på lagbygging
- Gleder seg over å se resultater gjennom medarbeidere
- Evne til å arbeide selvstendig og ta initiativ
- Serviceinnstilt, pålitelig og strukturert
- Personlig egnethet vil bli vektlagt
Vi tilbyr
- Fast ansettelse
- Fellesskap på kirkekontoret på Fagernes
- Lønn- og arbeidsvilkår etter gjeldende avtaleverk og pensjonsordning i KLP
- Et hyggelig arbeidsfellesskap
- Varierte arbeidsdager og fleksibel arbeidstid
- Kjøregodtgjørelse utbetales etter gjeldende regelverk.
- For å skape grunnlag for godt og trygt miljø for alle, må det legges frem en politiattest før ansettelse i samsvar med Trossamfunnslovens § 20 og Politiregisterloven § 39, første ledd.
Etter søknadsfristens utløp vil det utarbeides offentlig søkerliste. Ønske om å bli unntatt fra denne listen må grunngis i søknadsportalen, og du vil uansett få en tilbakemelding på dette. Hvis ditt ønske ikke kan imøtekommes, vil du få mulighet til å trekke søknaden.
Kontaktinformasjon
Karen Marie Tvedt, Fungerende leder i fellesrådet, 41222819
Aud Karin Hovi, kirkeverge, 90712261
Arbeidssted
Jernbanevegen 5
2900 Fagernes
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Nord-Aurdal kirkelige fellesråd
Referansenr.: 4955772082
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 04.05.2025