Flyktningtjeneste, Indre Fosen kommune
Vil du gjøre en forskjell- og samtidig bygge broer mellom mennesker, næringsliv og samfunn?
Vi lyser nå ut et spennende vikariat på 12 måneder- med mulighet for forlengelse, som jobbveileder for bosatte flyktninger, 100% stilling fordelt på 50% ansettelse i flyktningtjenesten og 50% ansettelse i NAV Indre Fosen. Her får du en unik mulighet til å jobbe helt konkret med å få flyktninger ut i arbeid, skape inkluderende arbeidsplasser og styrke samarbeidet mellom kommunen og det lokale næringslivet. Du vil kunne bidra til at flere får brukt ressursene sine, bygger nettverk og finner tilhørighet i lokalsamfunnet.
Dette er en stilling for deg som engasjerer deg for arbeidsinkludering, mangfold og bærekraftig samfunnsutvikling- og som liker å se resultater i form av mennesker som kommer i jobb og blir selvstendig.
Du får jobbe tett på ansatte i både flyktningtjenesten og NAV, tverrfaglig og i et interkommunalt samarbeid. Med kontorplass både hos flyktningtjenesten og hos NAV Indre Fosen.
Med bakgrunn i den økonomiske situasjonen for Indre Fosen kommune kan det bli omrokkeringer internt/fortrinnsberettigede til stillingen framfor nyansettelse.
Arbeidsoppgaver
- Veiledning, opplysning og råd iht. gjeldende lovverk
- Følge opp bosatte flyktninger innenfor 5-årsperioden ute i arbeidsmarkedet
- Samarbeide tett med Nav, flykningtjenesten, lokale bedrifter og arbeidsgivere for å skape praksisplasser, samt overgang til arbeid etter endt introduksjonsprogram og/eller praksis.
- Tilrettelegge og veilede både deltakere og arbeidsgivere underveis i integreringsprosessen
- Delta i tverrfaglige møter med kolleger i NAV og flyktningtjenesten
- Dokumentere arbeid og resultater i relevante fagsystem
- Være en brobygger mellom næringslivet og flyktningene
Kvalifikasjoner
- Relevant bachelorgrad (sosialfaglig, pedagogikk, samfunnsvitenskapelig, o.lign) – andre retninger kan vurderes
- Relevant erfaring kan kompensere for deler av utdanningskravet
- Erfaring fra NAV, flyktningtjeneste, arbeidsinkludering eller oppfølging av mennesker med innvandrerbakgrunn er en fordel
- Kjennskap til offentlig forvaltning, arbeidsmarkedet og/eller inkluderingsarbeid
- Erfaring med samarbeid med arbeidsgivere og næringsliv
- God digital kompetanse og evne til å sette seg inn i ulike fagsystemer
- Førerkort klasse B- og disponere bil
- God muntlig og skriftlig fremstillingsevne i norsk og engelsk
- Andre språkkunnskaper er en fordel
Personlige egenskaper
- Ha gode samarbeidsevner, og evne til å skape tillit, inspirere og motivere
- Arbeider selvstendig, strukturert og har evnen til å prioritere
- Gode evner til å kommunisere med mennesker i utfordrende livssituasjoner
- Gode samarbeidsevner og evne til å bygge relasjoner med både arbeidsgivere og deltakere
- Er serviceinnstilt, løsningsorientert og trives med høyt arbeidstempo
- Evne til å sette deg inn i nye arbeidsoppgaver og å tilegne deg ny kompetanse
- Personlig egnethet vil bli spesielt vektlagt
- Kulturell forståelse og respekt for ulike livserfaringer
- Initiativrik og gode kommunikasjonsferdigheter
Vi tilbyr
- Varierte, spennende og meningsfylte arbeidsoppgaver innenfor et viktig samfunnsoppdrag
- Godt arbeidsmiljø og engasjerte kollegaer som trives i jobben sin
- Et spennende fagmiljø
- Fleksitid
- Lønn iht. hovedtariffavtale
- Gode pensjonsordninger- og forsikringsordninger
Kontaktinformasjon
Tina Marie Harbakk, Enhetsleder Flyktningtjenesten og konst. enhetsleder for Nav Indre Fosen, 48139981, tina@indrefosen.kommune.no
Arbeidssted
Rådhusveien 13
7100 Rissa
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Indre Fosen kommune
Referansenr.: 4995066035
Stillingsprosent: 100%
Vikariat
Startdato: 15.09.2025
Sluttdato: 15.09.2026
Søknadsfrist: 15.08.2025