Jobbspesialist IPS

  • Heltid
  • FINNSNES, NORGE
  • Publisert: 2 uker siden
  • 7. juli 2025

Senja-Sørreisa, NAV

IPS Jobbspesialist
Vil du være med å utvikle vårt nyoppstartede IPS team i Senja? Vi har ledig en fast 100 % stilling som jobbspesialist i IPS (individual placement and support/individuell jobbstøtte). Ved evt intern tilsetting, kan det bli ledig annen stilling.

En jobbspesialist i IPS inngår i et tverrfaglig samarbeid mellom NAV, kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten. Du jobber etter metoden Individuell jobbstøtte (IPS). Dette innebærer individuell oppfølging og støtte til personer med moderate til alvorlige psykiske lidelser og/eller rusproblemer eller andre sammensatte utfordringer. Målet er å hjelpe dem med å komme i og beholde et ordinært arbeid, eller fullføre utdanning. Vi jobber i aldersspennet ungdom fra 16 år og opp til voksen alder.

Liker du oppsøkende virksomhet, er god på kommunikasjon og har troen på at du kan gjøre en forskjell for personer i en krevende livssituasjon? Da er du den jobbspesialisten vi leter etter. Om du i tillegg ser for deg at du kan jobbe tverrfaglig med behandlere i psykisk helse og rus, er dette en god jobbmatch for deg. 

Organisatorisk vil du være tilknyttet Nav Senja-Sørreisa.

Arbeidsoppgaver

Samarbeide: samarbeide tett med behandlere i spesialist- og kommunehelsetjenesten samt Nav-veileder for å sikre helhetlig oppfølging

Veilede og motivere: bruke dine ferdigheter til å inspirere og motivere 20 deltakere du følger opp

Bygge relasjoner: skape tillit og støtte for å hjelpe mennesker å nå sine mål. Du vil videre bruke en stor del av arbeidsdagen for å bygge relasjoner til arbeidsgivere i regionen

Være en del av et team: du blir en del av et dedikert team med andre jobbspesialister og metodeveileder. Sammen jobber dere for å oppnå de beste resultatene for deltakerne

Dokumentering: arbeidet du gjør dokumenteres og rapporteres i eget fagsystem

Ha en variert arbeidshverdag: du vil ha kontorplass ved Nav, men ca 65 % av arbeidet foregår ute i felt. Dette innebærer å møte deltakere, arbeidsgivere og andre samarbeidspartnere for å tilrettelegge for arbeid og utdanning

Kvalifikasjoner

Bachelorgrad – treårig relevant utdanning fra høgskole eller universitet, relevant erfaring kan kompensere for utdanningskravet
Førerkort kl B

Det er videre ønskelig at du:
Har god kjennskap til arbeidsmarkedet i regionen, inkludert ulike bransjer, bedrifter og utdanningsinstitusjoner og kan aktivt bidra til å utvikle nye arbeidsmuligheter.

Har erfaring med metodisk oppfølging og veiledning av personer med psykiske helseutfordringer, rusproblemer eller andre sammensatte utfordringer, og kan tilpasse ulike veiledningsmetoder til den enkelte deltaker.

Har erfaring med å jobbe med ungdom som står utenfor utdanning og arbeidsliv, og kan identifisere og tilrettelegge for aktiviteter som fremmer ungdoms engasjement og utvikling.

Er trygg i bruk av ulike digitale verktøy for dokumentasjon, kommunikasjon og oppfølging av deltakere.

 

Personlige egenskaper

I denne jobben vil du møte mennesker i ulike livssituasjoner. For å lykkes i denne rollen er det viktig at du:

Er en relasjonsbygger: Evnen til å bygge gode relasjoner er avgjørende for å etablere tillit hos deltakerne og samarbeide effektivt med ulike samarbeidspartnere.

Er initiativrik og proaktiv: Du tar ansvar for eget arbeid og er ikke redd for å ta kontakt med nye mennesker.

Trives med variasjon: Du jobber godt både selvstendig og i team, og håndterer endringer og uforutsette hendelser på en fleksibel måte.

Er målrettet og resultatorientert: Du er opptatt av å nå mål og har evnen til å prioritere oppgaver.

Er motivert for å hjelpe andre: Du har et ønske om å gjøre en forskjell i andres liv og er motivert for å støtte mennesker i å nå sine mål.

Tåler å bli målt på resultater

Vi tilbyr

En meningsfull jobb: Bli med på å gjøre en forskjell i livene til mennesker med psykiske helseutfordringer og/eller rusproblemer

Mulighet for personlig og faglig utvikling

Godt arbeidsmiljø og fleksibel arbeidstid

Trening i arbeidstiden

Konkurransedyktig lønn og gode arbeidsvilkår: Vi tilbyr lønn i stillingskode 1434 rådgiver, med et lønnsspenn fra kr 565.900 – 624.500, samt god pensjonsordning gjennom Statens Pensjonskasse (fra lønn trekkes 2 %)

Kontaktinformasjon

Ingvild Haugli Endresen, Nav leder, 91717491, ingvild.haugli.endresen@nav.no

Arbeidssted

 

Nøkkelinformasjon:

Arbeidsgiver: NAV

Referansenr.: 4986474793
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 08.07.2025

Du må logge inn for å søke på denne stillingen.


Opprett en profil, og søk enkelt på jobber. Trykk på knappen nedenfor, for å komme i gang.

Jobbsted