Nordland politidistrikt
Om stillingen
I Nordland politidistrikt ved driftsenhet (GDE) Lofoten og Vesterålen er det ledig stilling som politioverbetjent/ innsatsleder, eventuelt stilling som politiførstebetjent/ patruljeleder med opprykk til politioverbetjent/ innsatsleder når kravene for dette er oppfylt. Ved eventuelt internt opprykk kan det bli ledig stilling som politibetjent 3/2/1 avhengig av kvalifikasjoner.
Vest-Lofoten politistasjon er stedsplassert i Leknes og er en av tre enheter i GDE Lofoten og Vesterålen. GDE-leder har kontorsted på Sortland. Politistasjonsdistriktet dekker kommunene Vestvågøy, Flakstad og Moskenes og har 20 politiansatte. Til sammen bor det rundt 13.500 innbyggere i disse kommunene.
Næringslivet i regionen domineres av tradisjonelle fiskerier, landbruk, havbruk og turisme. Største arbeidsplass er Lofoten sykehus. Gode kommunikasjoner med fastlandsforbindelse, ferjer, hurtigrute og med fly fra Leknes lufthavn som er en av landets mest trafikkerte småflyplasser.
Vi er på jobb for et trygt Norge. Som en del av politiets viktige samfunnsoppdrag, skal vi forebygge og bekjempe kriminalitet, skape trygghet og ivareta rettssikkerheten. Vi tror at mangfold bidrar til bedre oppgaveløsning, og søker derfor medarbeidere med ulik bakgrunn, erfaring, perspektiv og kompetanse. Dersom du har behov for tilrettelegging i rekrutteringsprosessen eller arbeidshverdagen, vil vi gjøre vårt beste for å gi deg det du trenger.
Dette ser vi etter hos en ny medarbeider
Vi ser etter motiverte personer som er interessert i å møte utfordringer, og med gode lederegenskaper og samarbeidsevner til å lede patruljen ved Vest-Lofoten politistasjon. Vi stiller høye krav til faglig kompetanse, motivasjon, arbeidsmoral og etisk integritet. Videre søker vi medarbeidere som opptrer profesjonelt til enhver tid og fungerer som gode ambassadører for politiet gjennom sine holdninger og handlinger i sitt daglige arbeid. Evnen til å være trygg, nærværende, lydhør samt å bygge tillit til publikum, er avgjørende for suksess i vår organisasjon. I vår vurdering av kandidater er blant annet dette noe vi vil legge vekt på samt evnen til å bidra til et inkluderende og respektfullt arbeidsmiljø.
Arbeidsoppgaver
Arbeidsoppgaver som innsatsleder:
- Implementere forebyggende tjeneste i politiet på en slik måte at den fremmer og befester borgernes rettsikkerhet og trygghet
- Utøve innsatsledelse i Nordland politidistrikt
- Innsatslederen skal være en pådriver for samvirke mellom andre nødetater og andre eksterne samarbeidstemaer
- Innsatslederen skal lede, koordinere og kvalitetssikre akutte og planlagte operasjoner samt aksjoner på taktisk nivå
- Utføre innsatsledelse, søksledelse og aksjonsledelse i samarbeid med operasjonssentralen
- Ivareta etterforskningsledelse inntil denne oppgaven kan delegeres
- Inneha særlig kjennskap til politidistriktets planverk, ordrer og instrukser
- Delta i operativ planlegging av arrangementer, øvelser og VIP oppdrag etter beslutning fra GDE-leder (seksjonsleder) i samarbeid med plan, øving og beredskap (PØB)) på FOT og egen planansvarlig
Øvrige oppgaver:
- Holde seg ajour, og være kjent med politiets planverk og ulike A og B objekter
- Kompetansedeling innen eget fagområde
- Planlegge patruljetjenesten og Inngå i den ordinære patruljevirksomheten i politidistriktet
- Andre oppgaver ved behov
Arbeidsoppgaver som patruljeleder:
- Utøve arbeidsledelse ved å lede den operative tjenesten innen angitt geografisk område, etter gjeldene instrukser og føringer
- Foruten administrative oppgaver i sann tid, skal du lede, koordinere og kvalitetssikre akutte og planlagte operasjoner, samt aksjoner på taktisk nivå
- Fungere som etterforskningsleder ved behov og besørge gjennomføring av etterforskningsskritt i straffesaker i samråd med politifaglig etterforskningsleder (PEL)
- Ansvar for å gjennomføre kunnskapsstyrt patruljetjeneste og sørge for innhenting og videreformidling av etterretningsinformasjon
- I samarbeid med operasjonssentral, sørge for gjennomgang av og oppfølging av mannskapene etter større hendelser
- Ha god kjennskap til politidistriktets planverk, ordrer og instrukser
- Sørge for gjennomføringen av målrettet tjeneste i henhold til politidistriktets strategi
- Andre oppgaver etter nærmere ordre
Arbeidsoppgaver som politibetjent 3/2/1:
- Utføre målrettet kunnskaps- og hendelsesstyrt patrulje- trafikk- og proaktiv patruljetjeneste i døgnkontinuerlig turnus
- Gjennomføre straksetterforskning i henhold til prinsippene til politiarbeid på stedet (PPS)
- Etterforske tildelte straffesaker
- Identifisere, planlegge og gjennomføre etterforskningsskritt i straffesaker
- Vakthold, sikring og beredskap
- Forebyggende arbeid
Kvalifikasjoner
Dette må du ha for å være kvalifisert som innsatsleder:
- Eksamen fra politiskolen/politihøgskolen og minimum 7 års tjeneste i politiet
- Operativ godkjent, minimum IP4, eller at slik godkjenning kan gjennomføres
- Utdanning som innsatsleder, eller villig til å ta slik utdanning så snart det blir mulighet for det
- Bred politifaglig-/ etterforskningsfaglig erfaring
- Må kunne sikkerhetsklareres som Hemmelig, jfr sikkerhetsinstruks
- God innsikt i politiets plan- og instruksverk
Ønskelig:
- Utdanning innen redningsledelse, søk
- Utdanning innen annen relevant fagkunnskap
- Erfaring fra UEH-tjeneste
- Erfaring som patruljeleder
- Erfaring fra operasjonssentral
- Ledererfaring
Kvalifikasjoner som patruljeleder:
- Bestått politiskole/politihøgskole
- Bred politioperativ erfaring/minimum 4 års tjeneste, eller annen relevant arbeidserfaring kan kompensere for antall års tjeneste
- Den som ansettes må kunne sikkerhetsklareres og autoriseres for HEMMELIG
- God innsikt i politiets plan- og instruksverk
- Operativ godkjenning min. IP4, eller at slik klarering kan gjennomføres
- Førerkort klasse B
Ønskelig:
- Erfaring som teamleder/leder/eldstemann
- Erfaring innen ledelse av redningstjeneste og samarbeid med eksterne aktører
- Erfaring fra etterforskning
- Utdanning innen annen relevant fagkunnskap
Kvalifikasjoner som politibetjent 3/2/1:
- Bestått grunnutdanning fra Politi(høg)skolen
- Inneha IP4-godkjenning, eventuelt må du kunne regodkjennes
- For ansettelse som politibetjent 3/2 må kompetansekriteriene for stillingen være oppfylt, og eget skjema legges ved søknaden. Kompetansekriterieskjema for pb 3 og kompetansekriterieskjema for pb 2 lastes ned ved å følge lenkene
- God skriftlig og muntlig formuleringsevne
Det er også ønskelig med:
- Relevant tilleggsutdanning og erfaring fra fagområdet
- Språkkompetanse utover engelsk
- Mangfoldskompetanse (eksempelvis studier i kultur, mangfold eller språk, erfaring eller arbeid fra flerkulturelle ungdomsmiljøer, land- og kulturkompetanse, kunnskap om minoriteter og lignende)
Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet og politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse jfr. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41.
Personlige egenskaper
- Robust, med dette mener vi at du må tåle å stå i tøffe psykiske og fysiske oppdrag
- Har gode holdninger og samarbeidsferdigheter, og trives med å arbeide i team
- Løsningsorientert og evner å ta raske beslutninger
- Har evnen til å bygge tillit hos publikum og besitter gode kommunikasjonsferdigheter
- Ha ønske om faglig utvikling og bidra til kunnskapsdeling
Som medarbeider i politiet har du høy etisk bevissthet, du kjennetegnes av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Du kan lese mer om våre etiske retningslinjer og medarbeiderplattform her.
Dette kan vi tilby om du velger oss
- Stillingen lønnes som politioverbetjent (SKO 0287)fra kr 673.000,- til 707.000,- alternativt som politiførstebetjent (SKO 0285) fra kr 630.000,- til 673.000,- brutto per år
- Stilling som politibetjent:
politibetjent 1 (SKO 1457) kr. 460 000 – 530 000 brutto pr år
politibetjent 2 (SKO 1459) kr. 488 200 – 550 000 brutto pr år
politibetjent 3 (SKO 1461) kr. 546 000 – 620 000 brutto pr år - Medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger (www.spk.no)
- Bedriftshelsetjeneste
- Mulighet for trening i arbeidstida
Mangfold i politiet
Dersom du har funksjonsnedsettelse, innvandrerbakgrunn eller hull i CV-en, er det anledning for å krysse av for dette i søknaden. Er du kvalifisert for stillingen, vil du bli vurdert for positiv særbehandling.
Det innebærer at minst én søker fra hver av disse gruppene blir innkalt til intervju.
Les mer om positiv særbehandling når man søker jobb i staten her.
Opplysningene du gir, brukes til å utarbeide anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
. Video: https://www.youtube.com/watch?v=uUTjHmSB_Wc
Slik søker du
Du søker ved å skrive et kort søknadsbrev, registrere utfyllende CV og legge ved relevante vitnemål og attester.
Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.