Førstekonsulent

  • Heltid
  • OSLO, NORGE
  • Publisert: 4 timer siden
  • 20. august 2025

Mottak og forvaltning, Oslo kommune, Bydel Alna

Enhet for Hjemmetjenester i bydel Alna består av: 
Avdelinger for hjemmesykepleie
Avdeling for praktisk bistand
Avdeling for mottak og forvaltning
Avdeling for avklaring og rehabilitering
Ambulerende rehabiliteringsteam
Furuset og Haugerud seniorsenter. Avdeling for fag og Utvikling. 

Vi har høye ambisjoner om å levere gode tjenester til våre innbyggere slik at de skal være mest mulig selvhjulpne for å kunne bo hjemme så lenge som mulig. Saksbehandlere i avdeling for mottak og forvaltning mottar og behandler henvendelser og søknader innen helse og omsorg, blant annet hjemmesykepleie, praktisk bistand, brukerstyrt personlig assistanse, omsorgsstønad, korttids og langtidsopphold i sykehjem, TT-kort, trygghetsalarmer og rehabiliteringstjenester. Tildeling av tjenester utføres i nært samarbeid med brukere, pårørende og ansatte i hjemmetjenesten. Saksbehandler er aktivt til stede der innbyggerne befinner seg, enten det er i hjemmet eller hvis innbygger er innlagt sykehus og helsehus.

Synes du det høres spennende ut å kunne bidra i vurderinger, hvor ingen dag er lik og brukerens behov er sammensatt og variert? Ser du deg selv som en bidragsyter  og lagspiller i tverrfaglig team? Da vil vi at du søker stilling hos oss i dag! 

Arbeidsoppgaver

Saksbehandling av helse- og omsorgstjenester og fatte enkeltvedtak. Klagesaksbehandling.
Tverrfaglige og helhetlige vurderinger i samarbeid med innbyggere der de oppholder seg, enten det er i brukers hjem, sykehus eller helsehus.
Delta i tverrfaglig samarbeid i seksjonen.
Tett samarbeid med spesialisthelsetjeneste, kommunalhelsetjenesten, fastleger. Utstrakt samarbeid med brukere og pårørende.
Gi informasjon om den formelle saksbehandlerprosessen. 
Gi råd og veiledning om ulike helse- og omsorgstjenester og de ulike lavterskeltilbudene i Oslo kommune. 
Utføre arbeidet i samsvar med gjeldende lover og forskrifter.
Rapportere til leder om alle forhold som kan ha betydning for tjenestestedet og forsvarlig gjennomføring av oppgaver.
Bidra til jevnlig evaluering og utvikling av gjeldende planer og rutiner på tjenestestedet. Regelmessig samarbeid med enhetens ansatte. Samarbeide med interne og eksterne samarbeidspartnere Deltagelse i bydelens og enhetens utviklingsarbeid innen relevante fagfelt. Førstegangs registrering av ADL og IPLOS. Sørge for god dokumentasjon i Gerica knyttet til søknadsprosessen og endringer. 
Fleksibilitet i forhold til arbeidsoppgaver må påregnes.

Kvalifikasjoner

Krav om bachelorgrad i helsefag, sykepleier, ergo- eller fysioterapeut.
Erfaring fra saksbehandling/klagesaksbehandling i henhold til helse- og omsorgstjenesteloven, samt forvaltningsloven. Ønskelig med saksbehandlingskurs.
Erfaring med rehabilitering samt "mestring" som tankesett og metode. Erfaring fra funksjonsvurderinger og derigjennom sikre brukeres potensiale for egen aktivitet og mestring.
Erfaring med overganger fra spesialist- til primærhelsetjenester.
Erfaring fra primærhelsetjeneste.
Gode IKT- kunnskaper, beherske digitale kommunikasjonsformer blant annet Gerica.
God muntlig og skriftlig fremstillingsevne.
Norsk nivå tilsvarende godt bestått "Bergenstest".
Politiattest må fremlegges før tiltredelse. Ønskelig med førerkort klasse B. 

Personlige egenskaper

Selvstendig i utøvelsen av saksbehandlerrollen. 
Evne og kunnskap til å avdekke og imøtekomme individuelle behov hos bruker.
Evne til å samarbeide og jobbe tverrfaglig, evne til å tenke nytt og utradisjonelt, evne til å samarbeide med interne og eksterne samarbeidspartnere 
Være strukturert og høy arbeidskapasitet.
Være en god kollega og bidra til et godt arbeidsmiljø, samt være en positiv kultur og holdningsbærer.
Være tilpasningsdyktig, løsningsorientert og fleksibel. 
Personlig egenhet vil bli tillagt stor vekt og være en del av vurderingen om søker er kvalifisert for stillingen. 

Vi tilbyr

Fast stilling (37.5 t/uka). Fleksitid.

Tverrfaglig arbeidsmiljø med dyktige kolleger.
Nytt og moderne bydelshus sentralt på Furuset med nærhet til offentlig transportGode pensjons- og forsikringsordninger gjennom Oslo pensjon forsikring
Gode Lønns- og arbeidsvilkår ihht. lov og avtaleverk for Oslo kommune. Lønnstrinn 46. 
Et dynamisk og inkluderende arbeidsmiljø med tillitsbasert ledelse. 
Gode fasiliteter i et nytt og moderne Bydelshus på Furuset. 
Svært gode kollektivforbindelser: Fra Lillestrøm stasjon ca 30 minutter, Jernbanetorget i Oslo ca 20 minutter, Og Lørenskog stasjon ca 15 minutter. 
Gratis treningsrom. 
Gratis innendørs sykkelparkering. 
Ulike personalfordeler som Oslo Kommune har avtaler om.

Kontaktinformasjon

Lubna Rauf Malik, avdelingsleder, 21802180, lubna.rauf@bal.oslo.kommune.no

Arbeidssted

Trygve Lies plass 6
1051 OSLO

Nøkkelinformasjon:

Arbeidsgiver: Oslo kommune

Referansenr.: 4998095396
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 21.08.2025

Du må logge inn for å søke på denne stillingen.


Opprett en profil, og søk enkelt på jobber. Trykk på knappen nedenfor, for å komme i gang.

Jobbsted