Førstekonsulent

  • Heltid
  • GJØVIK, NORGE
  • 3. januar 2026

Innlandet politidistrikt

Om stillingen

Vi er på jobb for et trygt Norge. Som en del av politiets viktige samfunnsoppdrag, skal vi forebygge og bekjempe kriminalitet, skape trygghet og ivareta rettssikkerheten. Vi tror at mangfold bidrar til bedre oppgaveløsning, og søker derfor medarbeidere med ulik bakgrunn, erfaring, perspektiv og kompetanse. Dersom du har behov for tilrettelegging i rekrutteringsprosessen eller arbeidshverdagen, vil vi gjøre vårt beste for å gi deg det du trenger. 

Felles enhet for sivil rettspleie har ansvar for sivil rettspleie i Innlandet politidistrikt og har namsmyndighet. Namsfogden i Innlandet har ansvar for gjennomføring av tvangsfullbyrdelse, saksbehandling av gjeldsordning, sekretariat for 16 forliksråd og øvrige sivil rettspleie oppgaver i Innlandet politidistrikt. Felles enhet for sivil rettspleie består for tiden av 84 medarbeidere som er organisert i fire seksjoner og ett prosjekt. Medarbeidere er stedsplassert på 13 tjenestesteder i Innlandet politidistrikt. 

Ved Felles enhet for sivil rettspleie, seksjon gjeld, er det ledig en midlertidig stilling som førstekonsulent fra 1.2.2026-31.12.2026. Stillingens hovedinnhold er å være en del av seksjonens merkantile team som støtter saksbehandlerne med registrering og andre oppgaver. Denne funksjonen gir et svært viktig bidrag til at seksjonen når sine resultatkrav. Stilingen er stedsplassert på Gjøvik, men kan enkelte dager ha oppmøtested Hamar.

Dette ser vi etter hos en ny medarbeider

Vi søker deg som ønsker å bidra til å sikre at Namsfogden i Innlandet leverer god kvalitet, enhetlig praksis og effektive tjenester innen sivil rettspleie. 

Arbeidsoppgaver

  • Registreringsarbeid i saker om gjeldsordning
  • Forkynnelser
  • Dialog om krav med kreditorer og prosessfullmektiger 
  • Andre oppgaver kan bli tillagt stillingen etter behov

Kvalifikasjoner

Dette må du ha for å være kvalifisert:

  • 3-årig videregående skole eller fagbrev,  lang og relevant arbeidserfaring kan erstatte kravet til utdanning
  • Gode IKT-kunnskaper
  • God muntlig- og skriftlig fremstillingsevne
  • Det kreves økonomisk vederheftighet

Det er også ønskelig med:

  • Erfaring med bruk av Excel
  • Erfaring fra registreringsarbeid
  • Erfaring fra enkle saksbehandleroppgaver
     

Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet og politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse jfr. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41.

Personlige egenskaper

  • Du har evnen til å arbeide selvstendig og nøyaktig
  • Du er resultatorientert, strukturert og målrettet med god gjennomføringsevne
  • Du har evnen til å kommunisere med andre
  • Du er en lagbygger med gode samarbeidsevner og god rolleforståelse.
  • Du er beslutningsdyktig
  • Du er samfunnsorientert og har forståelse for enhetens rolle i politiets samfunnsoppdrag

Som medarbeider i politiet har du høy etisk bevissthet, du kjennetegnes av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Du kan lese mer om våre etiske retningslinjer og medarbeiderplattform her.

Dette kan vi tilby om du velger oss

  • Stillingen lønnes som førstekonsulent (stillingskode 1408) med årslønn fra kr. 525.000,-
  • Medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger. Les mer her
  • Gode arbeidsbetingelser (dagtid, fleksibel arbeidstid, mulighet for noe hjemmekontor, trening i arbeidstiden 1 time pr uke)

Mangfold i politiet

Dersom du har funksjonsnedsettelse, innvandrerbakgrunn eller hull i CV-en, er det anledning for å krysse av for dette i søknaden. Er du kvalifisert for stillingen, vil du bli vurdert for positiv særbehandling. 
Det innebærer at minst én søker fra hver av disse gruppene blir innkalt til intervju.

Les mer om positiv særbehandling når man søker jobb i staten her

Opplysningene du gir, brukes til å utarbeide anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.

Video: https://www.youtube.com/watch?v=uUTjHmSB_Wc

Slik søker du

Du søker ved å fylle ut CV i Jobbnorges CV-skjema og skrive et søknadsbrev. I tillegg må du legge ved relevante vitnemål og attester. Relevante kandidater vil bli kalt inn til intervju.

Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.

Du må logge inn for å søke på denne stillingen.


Opprett en profil, og søk enkelt på jobber. Trykk på knappen nedenfor, for å komme i gang.

Jobbsted