Fagrådgiver utekontroll – system

  • Heltid
  • DRAMMEN, NORGE
  • 7. januar 2026

Om stillingen

Stillingen som fagrådgiver ligger til seksjonen som har i oppgave å drive faglig utvikling, gi veiledning/støtte, gjøre faglige avklaringer herunder faglig styring. Seksjonen er bindeledd mellom overordnet myndighet og operativt fagmiljø i avdelingen. Seksjonen representerer Statens vegvesen i ulike internasjonale regelverksgrupper.

Systemene du skal jobbe med er:

VaDIS (Vehicle and Driver Inspection System) er et egenutviklet dataverktøy til bruk ved utekontroll og behandling av kontrollsaker. VaDIS har integrasjoner mot norske og utenlandske systemer for utveksling av kontrollinformasjon/-rapporter.

eFTI (Electronic Freight Transport Information) er et system som skal erstatte fysiske fraktbrev med mulighet til digital utveksling av fraktinformasjon. Systemløsningen er under utvikling og skjer i tett samarbeid med andre nasjoner. Arbeidet skal ferdigstilles i 2027.

Aktuelle kontorsteder er Bergen, Drammen eller Lillehammer. Det vil være noe reisevirksomhet i stillingen.

Arbeidsoppgaver

Som fagrådgiver/systemekspert skal du jobbe i skjæringspunktet mellom faget utekontroll, leverandører og IT. Du vil jobbe tverrfaglig og bl.a. bistå i planlegging og gjennomføring av utviklingsløp for IT-løsninger i tett samarbeid med produktteam.

Konkret betyr dette deltakelse i utarbeidelse og oppfølging av: 
• Leveranseplaner for utvikling 
• Behovsbeskrivelser 
• Vedlikeholdsoppgaver knyttet til systemene 
 

Det pågår for tiden et arbeid med hvordan Utekontrollavdelingen skal utføre systemutviklingen gjennom produktorientert organisering.

Videre er det viktig å bidra til å sikre gode prosesser gjennom hele utviklingsløpet, fra behov til test og produksjonssetting, i tett samarbeid med produktteam.

Du vil også bistå med opplæring og informasjon til sluttbrukere og interessenter av systemene. 
I tillegg vil det være nødvendig at du er pådriver i ulike samhandlingsmøter med jurister og øvrig fagmiljø.

Hvorfor skal du velge oss?

Som ansatt i Statens vegvesen blir du en del av et solid og kunnskapsdelende fagmiljø. Hos oss får du mange muligheter gjennom å bli en del av en landsdekkende, solid og viktig virksomhet. Samtidig er det også opp til deg å bidra til bevegelse og kontinuerlig utvikling – både for deg selv og for oss. 

Vi jobber for alle – for deg og meg – og har en reell påvirkning på folks hverdag. Du får ansvarsfulle oppgaver og mulighet til faglig og personlig utvikling. Vi tar godt imot deg i et godt arbeidsmiljø over hele landet.

Vi tilbyr deg også disse godene:

  • Fleksitid og avspasering – vi vet at balansen mellom arbeid og fritid er viktig, og vi tilbyr fleksible arbeidstider.
  • God pensjonsordning og lån – trygg fremtid med gode pensjonsordninger og gunstige lån.
  • Trening i arbeidstida – muligheter for trening i arbeidstiden eller støtte til treningsaktiviteter.
  • Faglig påfyll – mange muligheter for kurs og videreutdanning.
  • Mer om ansattgoder og andre fordeler på våre nettsider: Ansattgoder | Statens vegvesen

Din lønn avtales i samsvar med vår lønnspolitikk.

Kvalifikasjonskrav

Du må ha relevant utdanning fra universitet eller høyskole, minimum 3 år innen ingeniørfag, IT/informatikk eller prosjektledelse. Omfattende og relevant erfaring innenfor aktuelt fagområde kan kompensere for manglende formell utdanning. I tillegg må du beherske engelsk muntlig og skriftlig

For stillingen er det en fordel med erfaring fra lignende stillinger, men vi hører gjerne fra deg som er nyutdannet. 

Dersom du har tatt hele eller deler av utdanningen din i utlandet, anbefaler vi en autorisert oversettelse av dine papirer og godkjenning fra HKDIR: Godkjenning av utenlandsk utdanning – jobb i Norge | HK-dir

Vi vektlegger motivasjon og engasjement for stillingen og vårt samfunnsoppdrag.

I tillegg til faglige kvalifikasjoner, leter vi også etter riktige egenskaper, holdninger og motivasjon. Til denne stillingen er vi på utkikk etter en kollega som har disse egenskapene:

  • Tar initiativ og er løsningsorientert
  • Jobber strukturert og selvstendig, men samtidig ser verdien av godt samarbeid, og trives med å jobbe tverrfaglig
  • Praktisk tilnærming til arbeidet, og evner å se helheten
  • Ryddig
  • har en høy etisk standard og er lojal og pliktoppfyllende

Som ansatt i Statens vegvesen er det dessuten viktig at du er sikkerhetsmessig skikket og har god dømmekraft, pålitelighet og lojalitet. 

Om søknadsprosessen

Krav til søknaden

Vi har gjort det enklere for deg! I stedet for et tradisjonelt søknadsbrev, ber vi deg svare på noen relevante spørsmål. Husk å fylle ut feltene for "Utdannelse" og "Arbeidserfaring", og last opp dine vitnemål og eventuelle attester. Dette hjelper oss med å få et godt bilde av din bakgrunn og kvalifikasjoner.

Tester og bakgrunnssjekk

For å sikre at vi finner den beste kandidaten, kan vi bruke arbeidspsykologiske tester som en del av vår rekrutteringsprosess. Testene gir verdifull innsikt i dine egenskaper og ferdigheter, og bidrar til en rettferdig og objektiv vurdering.

Som en del av rekrutteringsprosessen gjennomfører vi bakgrunnssjekk i samarbeid med en ekstern leverandør. Bakgrunnssjekk skjer alltid med kandidatens samtykke, og ansettelse forutsetter godkjent bakgrunnssjekk.

Positiv særbehandling

Vi i Statens vegvesen verdsetter mangfold og ønsker å skape en inkluderende arbeidsplass. Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Hvis du har en funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, vil du få mulighet for positiv særbehandling. 

Søkerlista er offentlig

Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må du begrunne dette. Vi tar kontakt med deg dersom vi ikke kan imøtekomme ønsket ditt.