Fagdirektør pensjon og uføretrygd 

  • Heltid
  • OSLO, NORGE
  • Publisert: 3 uker siden
  • 12. august 2025

Seksjon for pensjon og uføretrygd i Arbeids og velferdsdirektoratet

Vil du være pådriver og spydspiss for det faglige og juridiske arbeidet i seksjonen? Kanskje er du vår nye fagdirektør?
 
Stillingen er nyopprettet, og vi tilbyr varierte, faglig utfordrende juridiske oppgaver innenfor hele vårt område.
Vi trenger deg som kan fronte juridiske og faglige problemstillinger både internt og eksternt, og stå frem på en profesjonell og tillitsvekkende måte i møtet med våre samarbeidspartnere. I denne stillingen vil du være fagleder for dyktige, engasjerte og selvgående kolleger i vårt regelverks-team. Fagdirektøren rapporterer til avdelingsdirektør og sitter i seksjonens lederteam.

Pensjon og uføretrygd er ytelser til livsopphold. Med mer enn en million alderspensjonister og ca. 375 000 uføretrygdede står vi foran store oppgaver knyttet til reformer på pensjonsområdet de kommende årene. Seksjonen er en del av Ytelsesavdelingen i Arbeids- og velferdsdirektoratet. Avdelingen forvalter alle folketrygdens ytelser og har totalansvaret for fagutvikling, digital utvikling, regelverksutvikling, implementering av regelendringer og regelverkstolkning. Vi har det strategiske fagansvaret for å sikre høy kvalitet, riktig regelverkstolkning og produktivitet i ytelsesforvaltningen i Nav. Seksjonen er nyopprettet som følge av omorganisering i Arbeids- og velferdsdirektoratet og har 140 engasjerte kolleger.

I tillegg til å ha ansvaret for regelverkstolkning- og utvikling av pensjon og uføretrygd utgjør IT utvikling en stor del av vårt område. Vi skal tilby moderne IT-løsninger både til saksbehandlerne i Nav og til brukerne. Samtidig skal vi sikre at vi etterlever juridiske krav til løsningene. På alle områder samhandler vi med andre interne avdelinger samt eksterne offentlige og private aktører.

Arbeidsoppgaver

  • Ivareta fagdirektorats-rollen for seksjonen. Det betyr å være en pådriver for kunnskapsbasert fagutvikling på våre områder.
  • Ansvar for å lede arbeidet med å løse faglige og juridiske problemstillinger på området.
  • Sikre at vi har kvalitet i regelverkstolkning, rundskriv, standarder og innspill til regelverksendringer.
  • Ansvar for å lede utredningsarbeid som gir nødvendige beslutnings- og kunnskapsgrunnlag, og legge dette frem i ulike fora.
  • Bidra til strategisk tenking med hensyn til fremtidige endringsbehov og politikkutforming.
  • Samhandle med andre enheter for å sikre felles praksis og koordinere regelverksutvikling.
  • Delta i vurdering og rapportering på kvaliteten i relevante ytelser i de operative enhetene.
  • Bidra til å besvare mediehenvendelser
  • Ansvar for dialog med departementene og andre samarbeidspartnere.

Kvalifikasjoner

Du må ha:

  • Juridisk embetseksamen eller mastergrad i rettsvitenskap
  • Særlig god kjennskap til prosesser og regler i offentlig forvaltning
  • Erfaring med å lede prosesser og team
  • God kunnskap og erfaring fra arbeid med juridiske problemstillinger knyttet til digitalisering/automatisering

Det er en fordel om du har:

  • Innsikt i relevant velferdspolitikk
  • Erfaring fra relevante fagområder
  • Utredningserfaring
  • Kunnskap om smidig produktutviklingsmetodikk

Personlige egenskaper

  • Gode samarbeidsevner på alle nivåer, etablerer gode relasjoner, nettverk og samarbeidsarenaer.
  • Dyktig til å lede tillitsbasert, motivere, utfordre og utvikle fagpersoner i egen enhet.
  • Kommuniserer godt, og er en brobygger mellom ulike miljøer og fagdisipliner.
  • Beslutningsdyktig og løsningsorientert
  • Tenker strategisk og langsiktig

Vi tilbyr

  • Lønnsspenn fra kr. 1 000 000 til kr. 1 200 000 i stillingskode 1538 fagdirektør. For spesielt godt kvalifiserte kandidater kan høyere lønn vurderes.
  • Utfordrende og meningsfylte arbeidsoppgaver på høyaktuelle samfunnsområder med stor betydning og oppmerksomhet.
  • Dyktige og engasjerte kolleger i et godt arbeidsmiljø, der kunnskap deles.
  • Sommer- og vintertid, og mulighet for å opparbeide fleksitid til avspasering.
  • Mulighet for en time fysisk aktivitet i arbeidstiden per uke.
  • Godt utstyrt treningsrom, sykkelparkering/-vask, bedriftsidrettslag med ulike aktiviteter.
  • Gode pensjons- og forsikringsordninger gjennom Statens pensjonskasse.
  • Flotte moderne lokaler, med subsidiert kantine, på Helsfyr i Oslo.

Kontaktinformasjon

Anne-Louise Nore, Personal- og bemanningsleder, 482 89 708, Anne-Louise.Nore@nav.no

Arbeidssted

Fyrstikkalléen 1
0661 Oslo

Nøkkelinformasjon:

Arbeidsgiver: NAV

Referansenr.: 4989020777
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 13.08.2025

Du må logge inn for å søke på denne stillingen.


Opprett en profil, og søk enkelt på jobber. Trykk på knappen nedenfor, for å komme i gang.

Jobbsted