Statsforvalteren i Agder
Om stillingen
Statsforvalteren i Agder har en nyopprettet 100 % stilling i Helse- og sosialavdelingen. Vi søker deg som er vernepleier, sykepleier eller tilsvarende – og som har stor interesse for helselovgivning.
Hos oss får du muligheten til å jobbe med viktige samfunnsoppgaver i et tverrfaglig miljø.
Stillingen er plassert i Seksjon for pasient- og brukerrettigheter, og tilbyr varierte og spennende utfordringer med rom for faglige diskusjoner og et godt sosialt arbeidsmiljø.
Om avdelingen
Helse- og sosialavdelingen består av 32 dyktige medarbeidere med bred sosial, helsefaglig og juridisk kompetanse. Sentrale oppgaver for avdelingen er blant annet å bidra til gode helse- omsorgs- og sosiale tjenester til befolkningen i Agder og se til at den enkelte får oppfylt sine rettigheter etter aktuell lovgivning.
Avdelingen er organisert i tre seksjoner; tilsynssaker og forebyggende tilsyn, pasient- og brukerrettigheter og fagutvikling og sosiale tjenester.
Bli bedre kjent med oss:
-Se rekrutteringsfilmen vår på YouTube: https://youtu.be/deLyIYwt8hw
-Besøk nettsiden vår: https://www.statsforvalteren.no/nb/agder/Om-oss/Avdelinger/
Vi ønsker mangfold
Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi tilrettelegger for medarbeidere som har behov for det. Vi oppfordrer derfor kvalifiserte kandidater til å søke, uavhengig av kjønn, kulturell bakgrunn, alder, nedsatt funksjonsevne eller hull i CV-en.
Arbeidsoppgaver
Arbeidsoppgaver vil hovedsakelig være saksbehandling innenfor kommunale helsetjenester og/eller spesialisthelsetjenesten, herunder rettighetsaker, saker om tvang og makt, råd- og veiledning, og eventuelt arbeid knyttet til tvangsmedisinering.
Det kan også bli andre arbeidsoppgaver tilknyttet egen seksjon eller andre seksjoner for å sikre en robust organisering av oppgaveporteføljen vår.
Kvalifikasjonskrav
Du må
- ha utdanning som vernepleier, sykepleier eller annen helsefaglig bachelor-utdanning.
- ha erfaring fra arbeid i kommunehelsetjenesten og/eller spesialisthelsetjenesten.
- være gode formidlings- og kommunikasjonsevner på norsk, både muntlig og skriftlig .
- være personlig egnet for stillingen
Videre er det ønskelig at du
- har relevant saksbehandlererfaring.
Vi legger vekt på personlige egenskaper og ser etter deg som
- har et godt faglig skjønn og kan ta egne initiativ
- er leveringsdyktig, effektiv og målrettet
- er fleksibel og løsningsorientert
- er reflektert, og trygg på egne verdier
- er en lagspiller med gode samarbeidsevner som bidrar positivt i arbeidsmiljøet
Søkerne vurderes ut fra kvalifikasjoner, praksis og personlige egenskaper. De første 6 månedene er prøvetid. Den som ansettes må kunne akseptere endringer av arbeidsoppgaver innenfor embetets saksområder. Statsforvalteren registrerer sidegjøremål.
Vi tilbyr
- Avlønning som rådgiver/seniorrådgiver i spennet kr 600 000 – kr 750 000 brutto pr. år, avhengig av kvalifikasjoner. For spesielt kvalifiserte søkere kan høyere avlønning vurderes.
- Gode lærings- og utviklingsmuligheter.
- Godt sosialt og faglig miljø med høy kompetanse og stort engasjement.
- En familievennlig og fleksibel personalpolitikk.
- Gode arbeidstidsordninger med fleksibel arbeidstid og muligheter for noe hjemmekontor etter avtale.
- flott, moderne kontorbygg på Fløyheia i Arendal sentrum, med innendørs sykkelparkering, kantine og treningsrom.
- Medlemskap i Statens Pensjonskasse (SPK) med gode pensjons-, låne-, og forsikringsordninger. Det trekkes 2% av lønnen til SPK.
Spørsmål om stillingen
- ass. avdelingsdirektør helse- og sosialavdelingen Eva Moe, tlf. 900 95 695
- seksjonsleder pasient- og brukerrettigheter Helene Frydenberg, tlf. 948 66 126
Søknad sendes elektronisk via lenke på denne siden. Relevante vitnemål og attester må følge søknaden.
Søknadsfrist: 6. januar 2026
Søkere som ønsker å reservere seg fra oppføring på offentlig søkerliste må begrunne dette. Vi varsler søkeren dersom vi ikke kan imøtekomme ønske om reservasjon.