Oslo kommune, Boligbygg Oslo KF
Oslo kommune er i endring, og i Boligbygg jobber vi aktivt med å utvikle oss for å møte nye krav og forventninger. Vi har iverksatt en rekke initiativer for å ta organisasjonen i ønsket retning. Nå ser vi etter en dyktig forretningsutvikler som skal bidra til at utviklingsarbeidet vårt gir gevinster.
Som forretningsutvikler i Boligbygg vil du spille en sentral rolle i å utvikle smartere tjenester, forbedre arbeidsprosesser og finne nye løsninger i skjæringspunktet mellom teknologi, brukerbehov og organisasjonsutvikling. Du vil være en del av vår organisasjonsavdeling, men jobbe tett sammen med kollegaer på tvers av hele virksomheten.
Har du erfaring med analyse, innovasjon og strategisk utviklingsarbeid? Trives du med å drive frem utviklingsprosjekter som både skaper læring og gir konkrete gevinster? Motiveres du av Boligbyggs visjon om å skape trygge, gode hjem for mennesker i en sårbar livssituasjon? Da vil vi gjerne høre fra deg!
Arbeidsoppgaver
Som forretningsutvikler vil sentrale arbeidsoppgaver være å:
- Være fagansvarlig for vårt portefølje- prosjektkontor (PMO) som skal sikre god styring og koordinering av våre utviklingsinitativer
- Lede og fasilitere utviklingsinitiativer, identifisere flaskehalser og sikre at utviklingsinitiativer er strategisk forankret
- Analysere, prioritere, synliggjøre og kommunisere risikoer og gevinster, slik at ledelsen kan ta strategisk viktige og helhetlige valg
- Utvikle og implementere metoder for portefølje- og prosjektstyring, med fokus på effektivisering, kompetanseheving og gjennomføringskraft
- Drive endringsledelse og teknologistøtte i organisasjonsutvikling, ved å bruke digitale verktøy og metodikker for prosessforbedring
- Kommunisere hva vi gjør og hvorfor
- Bidra til videreutvikling av BBY sitt tverrfaglige fagmiljø innen innovasjon, forretningsutvikling, prosessledelse og tjenestedesign
Kvalifikasjoner
- Minimum 3 års erfaring med prosessledelse, prosjektledelse og organisasjonsutvikling
- Erfaring med å etablere og drifte PMO-arbeid fra konsulentbransjen eller tilsvarende
- Dokumenterbare resultater med strategirealisering
- Høyere utdanning på masternivå i relevante fag, f.eks økonomi, ingeniørfag, organisasjonsdesign, prosjektledelse, teknologiledelse eller annet relevant fagfelt
- God forretningsforståelse, analytiske ferdigheter, og evne til å jobbe strukturert og analytisk
- Kompetanse og erfaring med metoder for problemløsning, innovasjon, forbedring og endringsledelse for eksempel Prince2, Scrum, Kanban, Prosci, ITIL eller andre relevante rammeverk
- God forståelse for teknologi og hvordan teknologi kan brukes for å effektivisere arbeidsprosesser og forbedre beslutningsgrunnlag
- Erfaring fra porteføljestyring og prosjektarbeid og kan vise til konkrete resultater
- Erfaring med å forenkle og kommunisere kompleksitet
Personlige egenskaper
- Er en relasjonsbygger med evne til å skape tillit og engasjement på tvers av organisasjonen
- Trives med å jobbe tverrfaglig og løse komplekse problemer
- Har sterke ferdigheter innen prosess- og prosjektledelse, og som evner å oversette komplekse utfordringer til konkrete forbedringstiltak
- Er strukturert, analytisk og tydelig i din kommunikasjon
- Inspirerer til endring og skaper engasjement gjennom involverende arbeidsmetoder
Vi tilbyr
- Selvstendige og utfordrende arbeidsoppgaver i et faglig stimulerende og hyggelig miljø
- Fleksibel arbeidstid og fleksitidsordning
- Oslo kommunes fordelaktige pensjons- og forsikringsordninger
- Lønn etter avtale, i henhold til Oslo kommunes lønnsregulativ
- En meningsfull og samfunnsnyttig jobb
- Vi har nettopp flyttet inn i helt nyoppussede lokaler i Nydalen Allè 37.
Kontaktinformasjon
Astri Røhnebæk, Organisasjonsdirektør, 93410598, astri.rohnebak@bby.oslo.kommune.no
Arbeidssted
Nydalen allé 37 B
0484 Oslo
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Oslo kommune
Referansenr.: 4991148469
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 17.08.2025