Er du klar for en nøkkelrolle i strategisk ledelse og virksomhetsstyring? 

Skatteetaten, Innkreving

I divisjon Innkreving er vi rundt 970 engasjerte medarbeidere fordelt på seks avdelinger og fire staber. Det skjer mye spennende hos oss for tiden, blant annet arbeidet med fremtidens innkreving, som er et av de største digitaliseringsprogrammene for digital transformasjon av statlig innkreving. Divisjon Innkreving står også overfor en større organisatorisk endring hvor vi får en ny organisasjonsstruktur fra 1.januar 2026, og styringsstaben vil fra denne dato bestå av gruppene styring og økonomi, strategi og langtidsplanlegging og sikkerhet og beredskap. Styringsstaben har ansvar for å sikre etterlevelse og forvalte divisjonens virksomhetsstyringsinstruks, økonomiinstruks og sikkerhets- og beredskapsinstruks.

Hva går jobben ut på?

Vi søker en engasjert leder som vil sikre effektiv virksomhetsstyring og støtte divisjonsdirektøren i helhetlig og effektiv styring av divisjonen. Du vil ha hovedansvaret for å utarbeide og følge opp mål, resultatkrav og risiko. Som leder for styringsstaben vil du ivareta beredskaps- og sikkerhetsarbeid, og følge opp divisjonens budsjett og planprosess. Du vil være en del av divisjonsdirektørens ledergruppe og rapportere direkte til divisjonsdirektøren. Som seksjonssjef vil du være nærmeste leder for en underdirektør, og i ny organisering gjeldende fra 1. januar 2026 vil du være leder for tre underdirektører.

Hvilken kompetanse er viktig i denne rollen?

  • Du må ha høyere relevant utdanning på masternivå. Internasjonale grader må være godkjent av NOKUT/Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse. 
  • Du må ha lang relevant ledererfaring med gode resultater. 
  • Det er en fordel med erfaring fra prosjektledelse og prosessarbeid. 
  • Det er en fordel med erfaring fra virksomhetsstyring i en stor og kompleks organisasjon. 
  • Det er en fordel med god teknologikompetanse. 
  • Du må ha meget god muntlig og skriftlig fremstillingevne.  

Hva ser vi etter hos deg?

Du er trygg i lederrollen, motiveres av å lede og ønsker å utvikle deg i rollen.  

  • Du er prosess- og resultatorientert, med god gjennomføringsevne . 
  • Du har gode samarbeidsevner og finner løsninger sammen med andre.   
  • Du er lyttende og evner å kommunisere på en tydelig og troverdig måte.
  • Du tenker helhetlig og evner å jobbe strategisk.
  • Du tar initiativ, og er en pådriver for endring og utvikling i styringsmiljøet.   
  • Du har stor arbeidskapasitet og jobber strukturert.   
  • Du evner å videreutvikle våre engasjerte og kompetente ledere og medarbeidere. 

Hvorfor skal du velge oss?

Høres det givende ut å jobbe et sted med et inspirerende samfunnsoppdrag? Da tror vi du vil trives hos oss! Vi kan friste med muligheten til å jobbe med samfunnsaktuelle saker i en nytenkende organisasjon som høster stor tillit i befolkningen. Du får jobbe tverrfaglig med kollegaer fra andre fagområder, og med store muligheter til å planlegge egen arbeidsdag.

Hos oss får du rammer som sikrer deg en fornuftig balanse mellom jobb og fritid: du får fleksitid og betalt overtid, sommertid, samt mulighet for å trene litt i arbeidstiden. Medlemskap i Statens pensjonskasse følger også med. Det betyr blant annet at du får en av Norges beste pensjonsordninger og mulighet til å søke om boliglån med gunstige betingelser. Les mer på spk.no.

Vi vet at mange ønsker seg en hybrid og fleksibel arbeidshverdag med muligheter for å veksle mellom å jobbe hjemmefra og møtes på kontoret. Det vil vi selvsagt tilrettelegge for. Hos oss kan man inngå avtale om hjemmearbeid når arbeidsoppgavene tilsier at det lar seg gjøre. Noe reisevirksomhet må påregnes.

Du blir ansatt som seksjonssjef, med en årslønn mellom 1 050 000 og 1 200 000 kr, avhengig av kvalifikasjonene dine. For spesielt kvalifiserte kandidater kan vi vurdere å gi noe høyere lønn enn dette.

Verdt å merke seg før du søker


Vi er mer opptatt av hva du kan, dine erfaringer og kompetanse enn hvor flink du er til å skrive en jobbsøknad. Derfor ber vi deg om å levere en god og beskrivende CV hvor du får frem hva du har gjort og oppnådd som gjør deg kvalifisert for stillingen du søker på. Du trenger altså ikke å skrive eller legge ved et søknadsbrev.
Vi vil at du skal føle deg trygg på valget når du takker ja til å jobbe hos oss. Dersom du er aktuell for stillingen, tilbyr vi deg en omvendt referansesjekk. Det betyr at du får ringe noen av våre medarbeidere og stille de spørsmålene du måtte ønske for å finne bedre ut om vi er en god match.

Vi er på jobb for alle og skal være et godt sted å jobbe for alle. Likeverd, likestilling og mangfold er en del av kulturen vår og vi har nulltoleranse for diskriminerende praksis og oppførsel. Har du hull i CV-en din, funksjonsnedsettelse eller innvandrerbakgrunn vil vi oppfordre deg til å krysse av for dette når du søker stillingen hos oss. Det gir deg mulighet for å få positiv særbehandling. Vi kaller alltid inn minst én kvalifisert kandidat fra hver av disse gruppene til intervju.

Når du søker jobb hos oss, vil navnet ditt stå på en offentlig søkerliste. Det er mulig å be om å bli unntatt denne søkerlisten. Da må du i så fall begrunne hvorfor du ønsker det, og vi tar deretter stilling til om vi kan innvilge ønsket ditt. Kan vi ikke det, hører du selvsagt fra oss. 

Kontaktinformasjon

Cecilie Solum, divisjonsdirektør, 91197552

Arbeidssted

Holtermanns v. 1
7030 Trondheim

Nøkkelinformasjon:

Arbeidsgiver: Skatteetaten

Referansenr.: 4951099523
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 18.05.2025

Du må logge inn for å søke på denne stillingen.


Opprett en profil, og søk enkelt på jobber. Trykk på knappen nedenfor, for å komme i gang.

Jobbsted