Barne- og familiedepartementet
Om stillingen
I seksjon for informasjonsforvaltning, sikkerhet og digitalisering har vi nå ledig stilling som rådgiver eller seniorrådgiver. Seksjonen tilhører Plan- og administrasjonsavdelingen. Seksjonen har ansvaret for å koordinere oppfølging av digitalisering og den sentrale IKT-politikken i departementet og for departementets underliggende virksomheter. Dersom du ønsker å arbeide med koordinering og analyse av arbeidet med digitalisering og digital sikkerhet i BFDs sektor, håper vi at du søker stillingen hos oss!
I stillingen får du:
- jobbe med koordinering av digitaliseringsarbeidet i BFD og BFDs sektor og lede departementets interne digitaliseringsnettverk
- ha ansvar for saksbehandling og analyse på digitaliseringsområdet, blant annet oppfølging av tverrdepartementale arbeider og strategier innenfor fagområdet
- bidra inn i arbeidet med utarbeiding av satsingsforslag på digitaliseringsområdet
- utarbeide krav til og oppfølging av rapportering fra BFDs sektor og påvirke prioriteringer fra BFDs side
- delta i flere interdepartementale fora på digitaliseringsområdet, f.eks. departementssamarbeidet om KI
Gjennom arbeidet vil du utvikle bred forvaltningskompetanse.
Kvalifikasjoner og personlige egenskaper
Du må ha:
- utdanning på mastergradsnivå, fortrinnsvis innen digitalisering, informatikk og informasjonsbehandling eller innovasjon. Relevant erfaring eller spesialkompetanse kan kompensere for noe av utdanningskravet.
- minimum to års erfaring med relevante oppgaver
- god kjennskap til lov- og regelverk som regulerer informasjonsforvaltning og informasjonssikkerhet
- god og oppdatert teknologiforståelse
- innsikt i hvordan forvaltningen fungerer og god forståelse for politiske prosesser
- gode samarbeidsevner, selvstendighet og gjennomføringsevne
- evne til analytisk og strategisk tenkning
- gode kommunikasjonsferdigheter skriftlig og muntlig
- evne til å tenke helhetlig og fremtidsrettet, være innovativ og bidra til forenkling
Det er en fordel om du har:
- erfaring fra digitaliseringsprosjekter i offentlig sektor og kjennskap til nasjonal digitaliseringsstrategi
- erfaring fra arbeid med Kunstig Intelligens
- erfaring med bruk av Power apps og Power BI
- kjennskap til statsbudsjettarbeid
- kjennskap til og erfaring med relevante metoder, som for eksempel prosjektstyring, smidig utviklingsmetodikk og ISO27001
Hvorfor jobbe hos oss?
Hos oss får du:
- interessante rådgivnings- og utredningsoppgaver i skjæringsfeltet mellom fag og politikk
- tilpasset opplæring med bruk av introduksjonskurs og fadder
- gode muligheter for egenutvikling, og til å arbeide både selvstendig og på tvers av fagdisiplin og avdelinger
- fleksibel arbeidstidsordning med mulighet for trening i arbeidstiden, og pensjons- og forsikringsordning gjennom Statens pensjonskasse
Stillingen lønnes i stillingskode rådgiver/seniorrådgiver, i lønnsspenn fra kr. 580 000 – 830 000. Stillings- og lønnsinnplassering avhenger av erfaring og kvalifikasjoner. For stillingen som rådgiver må du ha minst to år relevant erfaring. For stillingen som seniorrådgiver må du ha minst fire år relevant erfaring. For spesielt godt kvalifiserte søkere kan vi vurdere høyere lønn.
Andre opplysninger:
- Vi ber deg legge ved attester og vitnemål med karakterer når du søker.
- At du har søkt på stillingen kan bli offentliggjort. Dette gjelder selv om du har bedt om ikke å bli oppført på søkerlisten, jf. offentlighetsloven § 25. Du vil i så fall bli informert før offentliggjøringen og få mulighet til å trekke søknaden.
- Den som ansettes må kunne autoriseres for behandling av informasjon gradert BEGRENSET. Les mer om autorisasjon her:
https://nsm.no/fagomrader/personellsikkerhet/sikkerhetsklarering/autorisasjon/
Har du spørsmål?
Ta gjerne kontakt med avdelingsdirektør Torill Tørlen på telefon 990 04 085.
BFD som arbeidsgiver
Som arbeidsgiver vil vi speile mangfoldet i samfunnet. Vi oppfordrer derfor alle kvalifiserte kandidater til å søke jobb hos oss, uavhengig av bakgrunn. Vi skal sørge for å legge til rette arbeidsplassen dersom det er behov for det.