Avsnittsleder utlendingsforvaltning Lillestrøm

Øst politidistrikt

Om stillingen

Vil du lede et viktig samfunnsoppdrag i et engasjert og kunnskapsrikt fagmiljø? 

Avsnitt utlendingsforvaltning i Lillestrøm søker nå en ny leder! Som avsnittsleder blir du en sentral del av Utlendingsseksjonen i Øst politidistrikt – en seksjon med ansvar for førstelinjetjenester innen utlendingsforvaltning, identitets- og grensekontroll, samt etterforskning på utlendingsfeltet.

Utlendingsseksjonen er én av fem seksjoner i Felles enhet for utlending og forvaltning, med lokasjoner både i Lillestrøm og Sarpsborg/Grålum. Hos oss får du mulighet til å kombinere lederansvar med faglig utvikling – i et miljø preget av høy kompetanse og et sterkt samfunnsengasjement.

Stillingen er en dagtidsstilling med arbeidssted i Lillestrøm.

Vi er på jobb for et trygt Norge. Som en del av politiets viktige samfunnsoppdrag, skal vi forebygge og bekjempe kriminalitet, skape trygghet og ivareta rettssikkerheten. Vi tror at mangfold bidrar til bedre oppgaveløsning, og søker derfor medarbeidere med ulik bakgrunn, erfaring, perspektiv og kompetanse. Dersom du har behov for tilrettelegging i rekrutteringsprosessen eller arbeidshverdagen, vil vi gjøre vårt beste for å gi deg det du trenger. 

Dette ser vi etter hos en ny medarbeider

Vi søker deg som er en tydelig, strukturert og målrettet leder med evne til å sette retning og motivere til utvikling. Du vil være en del av et fagmiljø med høye forventninger, hvor du vil spille en sentral rolle i å videreutvikle og styrke kompetansen innen utlendingsfeltet. Det er et ønske å spre kunnskap om utlendingsregelverket i distriktet og vise hvordan dette kan bidra til å forebygge og bekjempe kriminalitet.  

Du har en relevant utdanningsbakgrunn, og evt erfaring fra fagområdet i tillegg til ledererfaring. Du må innehar de rette personlige kvaliteter som er viktige i lederstillingen, særlig evnen til å være medarbeiderorientert og ha gode kommunikasjonsevner i kombinasjon med en god beslutnings -og gjennomføringsevne. I tillegg vektlegges også evnen til å håndtere hektiske arbeidsdager med flere pågående arbeidsoppgaver samtidig.

Evnen til å være trygg, nærværende, lydhør samt å bygge tillit til publikum, er avgjørende for suksess i vår organisasjon. Personlig egnethet vil bli tillagt særlig vekt, og i vår vurdering av kandidater er blant annet dette noe vi vil legge vekt på samt evnen til å bidra til et inkluderende og respektfullt arbeidsmiljø.

Arbeidsoppgaver

  • Daglig ledelse og drift av avsnittet med resultat og personalansvar for avsnittets medarbeidere og ansvarsoppgaver
  • Sørge for effektiv ressursutnyttelse og måloppnåelse i hele politidistriktets utlendingsforvaltning
  • Utvikle godt samarbeid, medarbeiderskap, ønsket kultur og god medarbeidertilfredshet 
  • Legge til rette for kunnskapsbasert erfaringslæring og sørge for forbedringer innenfor fagområdet, herunder kompetansekartlegging
  • Bidra til god faglig dialog internt på seksjonen, i politidistriktet samt med eksterne samarbeidspartnere
  • Sørge for effektiv og enhetlig kommunikasjon, internt og eksternt
  • Rekrutteringsansvar for avsnittets medarbeidere
  • Bidra aktivt inn i seksjonens ledergruppe, følge opp ledergruppens beslutninger og iverksette besluttede endringer
  • Bistå med seksjonens øvrige oppgaver etter behov

Kvalifikasjoner

Dette må du ha for å være kvalifisert:

  • Relevant høyere utdanning minimum på Bachelornivå. I særlige tilfeller vil annen relevant erfaring/utdanning kunne kompensere for dette kravet
  • Ledererfaring
  • Meget god skriftlig og muntlig fremstillingsevne i norsk og god muntlig fremstillingsevne på engelsk
  • God resultatoppnåelse i tidligere stillinger
  • Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet og politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev ansettelse, jf. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41

Det er også ønskelig med:

  • Kunnskap om utlendingsforvaltningen
  • Annen relevant ledererfaring
  • Lederutdanning 

Personlige egenskaper

  • Resultatorientert med god beslutnings- og gjennomføringsevne
  • God evne til kommunikasjon, samarbeid og relasjonsbygging
  • Nytenkende og med ambisjoner på vegne av faget, og opptatt av kontinuerlig forbedringsarbeid
  • Samfunnsorientert med god rolleforståelse og god evne til helhetstenkning
  • Medarbeiderorientert med evne til å motivere og utvikle medarbeidere                        
  • Stor arbeidskapasitet og evne til å håndtere flere oppgaver samtidig  

Som medarbeider i politiet har du høy etisk bevissthet, du kjennetegnes av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Du kan lese mer om våre etiske retningslinjer og medarbeiderplattform her.

Dette kan vi tilby om du velger oss

  • Stillingen lønnes som avdelingsleder (stillingskode 1407) med årslønn: kr. 720 000 – 860 000. 
  • Medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger. Les mer her
  • Dagtid med fleksibel arbeidstid

Mangfold i politiet

Dersom du har funksjonsnedsettelse, innvandrerbakgrunn eller hull i CV-en, er det anledning for å krysse av for dette i søknaden. Er du kvalifisert for stillingen, vil du bli vurdert for positiv særbehandling. 
Det innebærer at minst én søker fra hver av disse gruppene blir innkalt til intervju.

Les mer om positiv særbehandling når man søker jobb i staten her

Opplysningene du gir, brukes til å utarbeide anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.

. Video: https://www.youtube.com/watch?v=uUTjHmSB_Wc

Slik søker du

Du søker ved å skrive et kort søknadsbrev, registrere utfyllende CV og legge ved relevante vitnemål og attester.

Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.

Du må logge inn for å søke på denne stillingen.


Opprett en profil, og søk enkelt på jobber. Trykk på knappen nedenfor, for å komme i gang.

Jobbsted