Forebygging og mestring, Ålesund kommune
Vi søker etter en tydelig, nytenkende og inspirerende leder med gjennomføringsevne. Du har lyst til å være leder, er pådriver i endrings- og utviklingsarbeid, og har godt humør. Du står på til jobben er gjort, tar ansvar og har gode samarbeidsevner.
Gode plan- og styringsprosesser krever ledere som gir retning, ser muligheter og som er opptatt av å nå mål. Lederansvaret omfatter både å sikre stabil drift gjennom gode system, prosedyrer og kontroll, og å bidra til utvikling og nyskaping.
Med utgangspunkt i et ønske om å levere gode forebyggende tjenester har Ålesund kommune samla mange av de forebyggende tjenestene i virksomheten forebygging og mestring.
I tillegg til teknisk hjelpemiddelservice inneholder virksomheten ergo- og fysioterapitjeneste, seniorsenter, dagtilbud for hjemmeboende personer med demenssykdom, hukommelsesteam og støttekontakttjeneste. Virksomheten har dermed et godt fundament for god samhandling mellom ulike tjenester med felles målsetting om å sørge for en aktiv hverdag med stor grad av mestring for den enkelte.
Teknisk hjelpemiddelservice har i dag 10,5 årsverk og er organisert i en egen avdeling. Avdelingen består av hjelpemiddelteknikere, rådgivere innen velferdsteknologi og merkantil, og har ansvar for kommunalt hjelpemiddellager, velferdsteknologi og er distributør av NAV hjelpemiddelsentralen i Møre og Romsdal sine hjelpemiddel i Ålesund kommune. Avdelingsleder inngår i virksomhetsleders ledergruppe sammen med tre andre avdelingsledere.
Arbeidsoppgaver
- Mellomleder med ansvar for daglig drift og personalansvar
- Lede og utvikle avdelinga i samsvar med vedtatte mål, budsjett, planer, satsingsområder og overordna føringer for Ålesund kommune
- Legge til rette for en god dialog med brukere, pårørende og andre deler av tjenestetilbudet i kommunen og NAV hjelpemiddelsentralen
- Legge til rette for godt arbeidsmiljø og medarbeiderskap
- Sikre effektive prosesser, rutiner og god dokumentasjon innen avdelingens fagområder
- Bidra til faglig utvikling og kvalitetsarbeid der involvering, medvirkning og gjennomføring av gode prosesser med ansatte og ulike samarbeidsparter står sentralt i arbeidet
- Deltakelse i prosjektarbeid og arbeidsgrupper innad og på tvers av heile organisasjonen
- Helhetlig ansvar sammen med ledergruppa i virksomheten, både operativt og strategisk
Kvalifikasjoner
- Grunnutdanning med fagbrev innen tekniske eller mekaniske fag, eventuelt treårig høgskoleutdanning innen helse eller tekniske fag. Relevant erfaring/praksis kan kompensere for utdanningskravet
- Relevant ledererfaring
- Videreutdanning i ledelse er ønskelig
- God forståelse for arbeidsgiverrolla
- God digital kompetanse
- Beherske godt norsk både skriftlig og muntlig. For fremmedspråklige kandidater må det dokumenteres norskkompetanse tilsvarende nivå B2 på Europarådets nivåskala for språkkompetanse
Personlige egenskaper
- Å være personlig egnet blir vektlagt
- Evne til strukturert, selvstendig, målretta og innovativt arbeid
- Du har god arbeidskapasitet og evne til å motivere og få med deg medarbeiderne i utviklingsarbeid
- Du er fleksibel, løsningsfokusert og har høy gjennomføringsevne
- Du er opptatt av det gode arbeidsmiljø på arbeidsplassen, og bidrar aktivt til å ivareta dette
- Du kan stille deg bak verdigrunnlaget vårt; åpen, engasjert og modig
Vi tilbyr
- En interessant arbeidshverdag med utfordrende og varierte arbeidsoppgaver i et godt arbeidsmiljø
- Lønn etter avtale
- Dagarbeidstid med avtale om fleksibel arbeidstid
- Gode pensjons- og forsikringsordning gjennom KLP
Kontaktinformasjon
Camilla Almås, Virksomhetsleder, +47 994 93 553
Arbeidsstad
Blindheimsbreivika 10
6010 Ålesund
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgivar: Ålesund kommune
Referansenr.: 4994892243
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 17.08.2025