Avdelingsleder – Legetjenester

  • Heltid
  • ASKIM, NORGE
  • 3. januar 2026

Indre Østfold kommune

Om oss

I forbindelse med kommunens omstillingsprogram slås to enheter sammen til enhet Medisinske tjenester. Tjenestene som vil inngå i enheten er legevakt, beredskap helse, fengselshelsetjeneste, kommunale legetjenester, fastlegeordningen og døgnavdelingene på Helsehuset. 

Om stillingen

Vi søker en engasjert avdelingsleder til en fast 100 % stilling for kommunale legetjenester.

Stillingen har oppstart 01. februar 2026 og avdelingen vil bestå av de kommunale fastlegekontorene med de kommunalt ansatte fastlegene og helsesekretærene, sykehjemsleger, leger i fengselshelsetjenesten og helsestasjonsleger. Avdelingsleder vil også få oppfølgingsansvar for fastlegeordningen i samarbeid med kommuneoverlege. Som avdelingsleder vil du samarbeide tett med de andre avdelingslederne innad i enheten, men også øvrige enheter i kommunen hvor legene er stasjonert. Det må påregnes endringer i ansvar og arbeidsoppgaver underveis. Avdelingsleder rapporterer til enhetsleder. 

Arbeidsoppgaver 

Som avdelingsleder hos oss vil du ha ansvar for

  • daglig drift og utvikling av tjenesten 
  • økonomi, budsjett og ressursstyring
  • personalet, inkludert kommunalt ansatte leger og helsepersonellet på de kommunale fastlegekontorene
  • videreutvikling av tjenesten i tråd med kommunens mål og nasjonale føringer
  • å bidra til god samhandling med øvrige enheter, fastleger, spesialisthelsetjenesten og øvrige samarbeidspartnere
  • implementering og oppfølging av digitale løsninger og IKT-systemer
  • oppfølging av avtaleverket for fastlegene i fastlegeordningen
  • å sikre kvalitet og forsvarlighet i tjenestene i tråd med gjeldende lovverk
  • utarbeidelse av relevante beredskapsplaner, ROS analyser og kontinuitetsplaner

Andre oppgaver kan tillegges stillingen ved behov.

Kompetanse og erfaring

Du må ha

  • minimum treårig helsefaglig universitets- eller høyskoleutdanning med norsk godkjenning
  • arbeidserfaring fra helse- og omsorgstjenesten 
  • gode IKT-kunnskaper og erfaring med digitale verktøy
  • gode norskkunnskaper, både skriftlig og muntlig
  • førerkort klasse B 

Det er ønskelig at du har

  • videreutdanning eller påbegynt utdanning innen ledelse, helseadministrasjon eller tilsvarende
  • erfaring med personalledelse, endringsledelse og utviklingsarbeid
  • erfaring med kvalitetsforbedring, avvikshåndtering og internkontroll 
  • god kjennskap til fastlegeordningen og relevant lov- og avtaleverk

Før du tiltrer i stillingen må du fremvise godkjent politiattest som ikke er eldre enn tre måneder. 

Om deg

Vi ser etter deg som

  • jobber systematisk og strukturert
  • har evne til å tenke helhet og ta ansvar  
  • har gode samarbeidsevner og relasjonskompetanse
  • evner å motivere og skape engasjement
  • kan vurdere ulike utfordringer og se ulike perspektiver
  • er positiv, fleksibel og løsningsorientert
  • liker høyt arbeidstempo og har stå-på-vilje 
  • har interesse for digitalisering og helseteknologi

Personlig egnethet vil bli vektlagt.

Hos oss får du

  • inkluderende læringsmiljø med erfarne kollegaer
  • fleksibel arbeidstid 
  • gode muligheter for personlig og faglig utvikling
  • gode parkeringsmuligheter
  • rabatt på trening og svømming på Østfoldbadet
  • inntil tolv lønnede dager velferdspermisjon i året per kalenderår, for eksempel inntil tre dager for tilvenning i barnehage
  • en av Norges beste pensjonsordninger som varer livet ut, inkludert både uførepensjon og etterlattepensjon
  • gode forsikringer og gunstige lånevilkår gjennom medlemskap i offentlig pensjonskasse
  • lønn etter avtale

Har du spørsmål om stillingen, kan du ta kontakt med

Enhetsleder Kjersti Ødegård Aadalen 
Telefon: +47 940 18 552
E-post: kjersti.aadalen@io.kommune.no

Generelle opplysninger

For å kunne behandle søknaden din på best mulig måte, ber vi deg fylle ut fullstendig CV, samt laste opp attester og vitnemål når du søker. Dokumentasjonen på tidligere praksis og erfaring, er viktig for beregning av din ansiennitet og lønnsplassering ved en eventuell ansettelse.

Søknaden sendes elektronisk via lenken «Søk stillingen» på denne siden.

Har du spørsmål om utfylling av elektronisk søknad, kan du kontakte Jobbnorge på telefon 75 54 22 20.  

Ved søknadsfristens utløp vil en offentlig søkerliste bli utarbeidet. Vær oppmerksom på at søkerens navn kan bli offentliggjort, selv om søker har bedt om unntak. En forespørsel om skjerming må begrunnes i søknaden. Dersom det vurderes at det ikke foreligger en særskilt grunn for unntak, vil søkeren bli varslet om dette. 

Indre Østfold kommune mener det er viktig med mangfold og vi oppfordrer alle som er kvalifiserte til å søke hos oss. 

Du må logge inn for å søke på denne stillingen.


Opprett en profil, og søk enkelt på jobber. Trykk på knappen nedenfor, for å komme i gang.

Jobbsted