Avdelingsleder

  • Heltid
  • VENNESLA, NORGE
  • Publisert: 4 dager siden
  • 25. oktober 2025

Hjemmetjenesten, Vennesla kommune

Enhet for hjemmetjenesten er én av seks enheter i seksjon for helse- og omsorg i Vennesla kommune. Vi leverer hjemmesykepleie, praktisk bistand i hjemmet og tjenester innen BPA-ordning. Enheten består av tre avdelinger, hver med egen avdelingsleder, og har i tillegg en overordnet fagutviklingsressurs, turnuskoordinator og ansvar for kreftkoordinatoren i kommunen.

Enheten har en nøkkelfunksjon i fremtidens helse- og omsorgstjenester i Vennesla kommune, og jobber aktivt med utviklings- og omstillingsarbeid for å møte fremtidens behov på en trygg og bærekraftig måte.

Er du en leder som skaper trygghet og retning i en travel hverdag? 

Vi har ledig en 100 % stilling som avdelingsleder for avdeling Sentrumsvegen i enhet for hjemmetjeneste.

Vi søker en leder som kombinerer faglig tyngde med tydelig og trygg ledelse. Du vil få ansvar for å sikre kvalitet, samhandling og gode tjenester for brukerne, samtidig som du er en nær og støttende leder for dine medarbeidere. Stillingen inngår i enhetens lederteam, som samarbeider tett og finner gode løsninger sammen. I samarbeid med enhetsleder vil du være med på å utvikle fremtidens hjemmetjeneste i tråd med kommunens planer og strategier. Du får en sentral rolle i utviklingen av tjenesten, med ansvar for at kvalitet og faglighet har et høyt fokus. 

Vi ser etter en motiverende og faglig sterk avdelingsleder som ser muligheter, ønsker å utvikle mennesker og kultur, og er god på samhandling og involvering. Kjenner du deg igjen i dette – da ser vi frem til å bli kjent med deg!

 

Vi tilbyr:

  • Et godt lederteam med høy kompetanse og samarbeidsevne
  • Helhetlig lederansvar i en spennende virksomhet i utvikling
  • Faglige utfordringer, varierte og spennende arbeidsoppgaver i et innovativt og engasjert fagmiljø
  • Et godt arbeidsmiljø med engasjerte kollegaer og samarbeidspartnere
  • Tilgang til bedriftshelsetjeneste
  • Fleksitidavtale
  • Mulighet for medlemskap i et aktivt bedriftsidrettslag
  • Gode pensjons- og forsikringsordninger gjennom KLP
  • Konkurransedyktige lønns- og arbeidsvilkår i henhold til HTA kap. 3 og gjeldende avtaler

Arbeidsoppgaver

  • Utøve styring og ledelse i egen avdeling
  • Personal-, drift-, økonomi- og fagansvar
  • Økonomistyring og månedlig økonomirapportering for egen avdeling
  • Avvikshåndtering og rapportering (internkontroll og HMS)  for egen avdeling
  • Drive systematisk forbedringsarbeid og sikre kvalitet
  • Organisere og drifte et godt og forsvarlig tjenestetilbud for brukere
  • Samarbeide med brukere og pårørende med mål om at brukeren kan bo hjemme lengst mulig
  • Implementere lovendringer, veiledere og faglige retningslinjer i den daglige driften
  • Sikre likeverdige tjenester og godt samarbeid internt og på tvers av avdelinger
  • Legge til rette for fagutvikling og kompetanseheving
  • Ansvar for turnusplanlegging og lede ansatte i turnus
  • Deltakelse i ledersamlinger og relevante tverrfaglige møter
  • Oppfølging av verktøy og systemer for god struktur og effektivitet i arbeidsdagen
  • Kontinuerlig videreutvikling av tjenestene i tråd med kommunens behov og organisering

Kvalifikasjoner

Nødvendige:

  • Norsk autorisasjon som sykepleier
  • Videreutdanning i ledelse
  • Relevant arbeidserfaring innen ledelse kan kompensere for manglende formell lederutdanning, men da forventes det at du påbegynner en slik utdanning innen to år etter tiltredelse 
  • Gode norskkunnskaper, både skriftlig og muntlig
  • Gode datakunnskaper og evner til å kunne sette seg inn i, og benytte seg av nye systemer
  • Førerkort klasse B

Ønskelige:

  • Erfaring fra hjemmebaserte tjenester og kommunal sektor
  • God kjennskap til turnusplanlegging, arbeidstidsordninger og praktisk bruk av turnusverktøy
  • God økonomi- og personalforståelse
  • Kjennskap til, og trygghet i bruk av lov- og avtaleverk (arbeidsmiljøloven, Hovedtariffavtalen m.m.)
  • Kjennskap og forståelse for lover/forskrifter/nasjonale retningslinjer som regulerer tjenesten
  • Kjennskap til relevante digitale verktøy

 

Vi ber alle søkere vedlegge dokumentasjon på utdanning og attester på arbeidserfaring. Dette er nødvendig for å dokumentere kvalifikasjoner som fremkommer i CV, og for korrekt lønnsfastsettelse. Dette for å dokumentere kvalifikasjoner som fremkommer i CV, og til lønnsfastsettelse.

Før tiltredelse må det leveres politiattest (ikke eldre enn 3 måneder) etter Helse- og omsorgstjenesteloven § 5-4. Tuberkulinstatus må dokumenteres før tiltredelse. Alle søkere hos oss vil være på en offentlig liste, med mindre de gir en god grunn for å bli unntatt. Hvis du ber om å bli unntatt, vil vi kontakte deg dersom vi ikke kan imøtekomme forespørselen din, i tråd med Offentleglova § 25.

Personlige egenskaper

  • Har evne til å tenke helhetlig, er tydelig og beslutningsdyktig
  • Har høy integritet og er tillitsskapende gjennom å bygge gode og trygge relasjoner
  • Oppnår resultater sammen med andre via involvering og forankring i personalgruppen
  • Er positiv, viser retning og gir trygghet gjennom god kommunikasjon
  • Har evne til å tenke nytt
  • Har vilje og evne til forandring, kan utfordre sannheter og har gjennomføringsevne
  • Jobber selvstendig, strukturert og systematisk, også under press
  • Har en stor arbeidskapasitet, er fleksibel og robust 
  • Har evner til å omprioritere egen arbeidshverdag 
  • Er faglig trygg, og kan lede og delegere arbeidsoppgaver
  • Er lojal mot beslutninger som har blitt avgjort overordnet
  • Ser muligheter, er løsningsorientert og bidra positivt inn i fag- og arbeidsmiljøet
  • Har kunnskap om relevante lover og retningslinjer 
  • Har gode IKT-ferdigheter og er nysgjerrig på nye teknologier 
  • Personlig egnethet vil bli vektlagt.

Kontaktinformasjon

Kai-Benjamin Hagemann, Enhetsleder/Virksomhetsleder, +4790070132

Arbeidssted

4700 Vennesla

Nøkkelinformasjon:

Arbeidsgiver: Vennesla kommune

Referansenr.: 5021320711
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 26.10.2025

Du må logge inn for å søke på denne stillingen.


Opprett en profil, og søk enkelt på jobber. Trykk på knappen nedenfor, for å komme i gang.

Jobbsted