Er du god på kommunikasjon, media og PR?

  • Heltid
  • TØNSBERG, NORGE
  • Publisert: 3 uker siden
  • 17. oktober 2025

Vestfold Interkommunale Brannvesen IKS

Vil du ha en meningsfull rolle i en samfunnskritisk virksomhet med mulighet til å påvirke og videreutvikle kommunikasjonsarbeidet i VIB?

Som informasjonsrådgiver i VIB skal du bidra til å styrke brannvesenets synlighet, tillit og dialog med innbyggere, samarbeidspartnere og ansatte. Du har en sentral rolle i å formidle viktig informasjon om beredskap, forebygging og samfunnssikkerhet – både i hverdagen og ved kriser.  
En hovedoppgave er å bidra til at VIB kan ivareta brann- og eksplosjonsvernloven § 11 pkt1:
Gjennomføre informasjons- og motivasjonstiltak i kommunen om fare for brann, farer ved brann, brannverntiltak og opptreden i tilfelle av brann og andre akutte ulykker.

Informasjons- og motivasjonstiltakene skal være mest mulig rettet mot risikoutsatte- og sårbare grupper for brann.

Arbeidsoppgaver

  • Utvikle og gjennomføre kommunikasjonsstrategier og -planer for VIB.
  • Produsere og publisere innhold til nettside, sosiale medier og interne kanaler.
  • Bistå med mediehåndtering, pressemeldinger og intervjuer.
  • Koordinere informasjonskampanjer om brannforebygging og sikkerhet, internt og eksternt.
  • Rådgivning til ledelse og fagavdelinger i kommunikasjonsfaglige spørsmål.
  • Opplæring av medarbeidere i kommunikasjon.
  • Bidra til god internkommunikasjon og kulturbygging.
  • Delta i krisekommunikasjon ved hendelser og beredskapssituasjoner.
  • Samarbeide med eierkommuner, nødetater og relevante aktører.

Kvalifikasjoner

  • Relevant høyere utdanning innen kommunikasjon, journalistikk, PR eller mediefag, minimum bachelor grad. Annen bakgrunn kan også være relevant.
  • Erfaring med strategisk og/eller operativt kommunikasjonsarbeid med evne til å formidle komplekse budskap på en enkel og forståelig måte.
  • Svært god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk og engelsk.
  • Erfaring med digitale verktøy og publisering i sosiale medier.
  • Kjennskap til offentlig sektor og beredskapsarbeid er en fordel.
  • Evne til å håndtere kommunikasjon i krevende situasjoner.
  • Førerkort kl. B og politiattest.
  • Stillingen innebærer uniformsplikt.
  • Vi vil oppfordre kvalifiserte kandidater med minoritetsbakgrunn til å søke.

Personlige egenskaper
Denne stillingen krever først og fremst at du er en god relasjonsbygger og lagspiller. 
Du er en trygg og endringsvillig person som evner å beholde roen i kritiske situasjoner og finne løsninger selv når forutsetningene endres hurtig.
Du evner også å se mennesker i forskjellige livsfaser og ta hensyn til enkeltmennesker behov og forutsetninger.
Du er glad i å ta ansvar, er initiativrik, har god struktur og en systematisk metodikk for å sørge for god flyt i langsiktig arbeid og oversikt ved akutte tilfeller.

Vi tilbyr

  • Et godt arbeidsmiljø med engasjerte kolleger.
  • Fleksibel arbeidshverdag med gode pensjons- og forsikringsordninger.
  • Trening i arbeidstiden.
  • Stillingen er plassert i stab og rapporterer direkte til brannsjef.
  • Kontorsted er for tiden hovedbrannstasjonen i Tønsberg.
  • Lønn etter avtale.

For mer informasjon om stillingen kontakt en av våre rådgivere i Skagerak Consulting; Finn M. Lauvli tlf. 990 32 220 eller Linda Brusletto, tlf. 416 76 428. 

For å unngå bedrageriforsøk vil vi presisere at vi aldri ber om BankID-informasjon i søknadsprosessen.

Skagerak Consulting AS er et unikt, tverrfaglig rådgivningsmiljø. Vi jobber med å utvikle mennesker og organisasjoner for å skape varige forbedringer og verdier i offentlige og private virksomheter. Vårt arbeid er basert på en kombinasjon av dokumentert metodikk, praktisk erfaring og en god porsjon sunn fornuft.

Les mer om Skagerak Consulting AS her: www.skc.no

Du må logge inn for å søke på denne stillingen.


Opprett en profil, og søk enkelt på jobber. Trykk på knappen nedenfor, for å komme i gang.

Jobbsted