Vestfold Interkommunale Brannvesen IKS
Vil du ha en meningsfull rolle i en samfunnskritisk virksomhet med mulighet til å påvirke og videreutvikle kommunikasjonsarbeidet i VIB?
Som informasjonsrådgiver i VIB skal du bidra til å styrke brannvesenets synlighet, tillit og dialog med innbyggere, samarbeidspartnere og ansatte. Du har en sentral rolle i å formidle viktig informasjon om beredskap, forebygging og samfunnssikkerhet – både i hverdagen og ved kriser.
En hovedoppgave er å bidra til at VIB kan ivareta brann- og eksplosjonsvernloven § 11 pkt1:
Gjennomføre informasjons- og motivasjonstiltak i kommunen om fare for brann, farer ved brann, brannverntiltak og opptreden i tilfelle av brann og andre akutte ulykker.
Informasjons- og motivasjonstiltakene skal være mest mulig rettet mot risikoutsatte- og sårbare grupper for brann.
Arbeidsoppgaver
- Utvikle og gjennomføre kommunikasjonsstrategier og -planer for VIB.
- Produsere og publisere innhold til nettside, sosiale medier og interne kanaler.
- Bistå med mediehåndtering, pressemeldinger og intervjuer.
- Koordinere informasjonskampanjer om brannforebygging og sikkerhet, internt og eksternt.
- Rådgivning til ledelse og fagavdelinger i kommunikasjonsfaglige spørsmål.
- Opplæring av medarbeidere i kommunikasjon.
- Bidra til god internkommunikasjon og kulturbygging.
- Delta i krisekommunikasjon ved hendelser og beredskapssituasjoner.
- Samarbeide med eierkommuner, nødetater og relevante aktører.
Kvalifikasjoner
- Relevant høyere utdanning innen kommunikasjon, journalistikk, PR eller mediefag, minimum bachelor grad. Annen bakgrunn kan også være relevant.
- Erfaring med strategisk og/eller operativt kommunikasjonsarbeid med evne til å formidle komplekse budskap på en enkel og forståelig måte.
- Svært god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk og engelsk.
- Erfaring med digitale verktøy og publisering i sosiale medier.
- Kjennskap til offentlig sektor og beredskapsarbeid er en fordel.
- Evne til å håndtere kommunikasjon i krevende situasjoner.
- Førerkort kl. B og politiattest.
- Stillingen innebærer uniformsplikt.
- Vi vil oppfordre kvalifiserte kandidater med minoritetsbakgrunn til å søke.
Personlige egenskaper
Denne stillingen krever først og fremst at du er en god relasjonsbygger og lagspiller.
Du er en trygg og endringsvillig person som evner å beholde roen i kritiske situasjoner og finne løsninger selv når forutsetningene endres hurtig.
Du evner også å se mennesker i forskjellige livsfaser og ta hensyn til enkeltmennesker behov og forutsetninger.
Du er glad i å ta ansvar, er initiativrik, har god struktur og en systematisk metodikk for å sørge for god flyt i langsiktig arbeid og oversikt ved akutte tilfeller.
Vi tilbyr
- Et godt arbeidsmiljø med engasjerte kolleger.
- Fleksibel arbeidshverdag med gode pensjons- og forsikringsordninger.
- Trening i arbeidstiden.
- Stillingen er plassert i stab og rapporterer direkte til brannsjef.
- Kontorsted er for tiden hovedbrannstasjonen i Tønsberg.
- Lønn etter avtale.
For mer informasjon om stillingen kontakt en av våre rådgivere i Skagerak Consulting; Finn M. Lauvli tlf. 990 32 220 eller Linda Brusletto, tlf. 416 76 428.
For å unngå bedrageriforsøk vil vi presisere at vi aldri ber om BankID-informasjon i søknadsprosessen.
Skagerak Consulting AS er et unikt, tverrfaglig rådgivningsmiljø. Vi jobber med å utvikle mennesker og organisasjoner for å skape varige forbedringer og verdier i offentlige og private virksomheter. Vårt arbeid er basert på en kombinasjon av dokumentert metodikk, praktisk erfaring og en god porsjon sunn fornuft.
Les mer om Skagerak Consulting AS her: www.skc.no