Statens vegvesen
Om stillingen
Vårt fagmiljø bedrer trafikksikkerheten og gjør transportsystemet mer effektivt. Vi ønsker deg som en viktig ressurs i dette spennende arbeidet. Hovedoppgaven din vil være å behandle søknader om arbeidsvarsling for å sikre god trafikkflyt og trafikksikkerhet for alle trafikanter og for de som arbeider på og langs vegen.
I seksjon for transportforvaltning vil du ta avgjørelser som påvirker folks hverdag. Vi behandler saker som er knyttet til vegloven, vegtrafikkloven og plan- og bygningsloven, og har tett samarbeid med kommuner og fylkeskommuner. Vi er 12 medarbeidere som jobber i Rogaland fylke, for å gjøre vegene enda bedre og tryggere. Hos oss blir du en del av et arbeidsmiljø med dyktige og engasjerte kollegaer som dekker ulike fagområde. Kontorsted er Bergelandsgården i Stavanger.
Hva skal du jobbe med?
- Vurdere og godkjenne planer for arbeidsvarsling på eller ved riks- og fylkesveger.
- Samarbeide med byggherrer og entreprenører for å finne løsninger som ivaretar trafikksikkerhet og fremkommelighet.
- Følge opp og kontrollere om byggherre/entreprenører utfører arbeidet i samsvar med godkjent arbeidsvarslingsplan, og at trafikksikkerhet og fremkommelighet er ivaretatt.
- Andre oppgaver på seksjonen, blant annet innen veg- og trafikkteknikk kan også være aktuelt ut ifra seksjonens behov, og interessefeltet til medarbeider.
Hvorfor skal du velge oss?
Som ansatt i Statens vegvesen blir du en del av et solid og kunnskapsdelende fagmiljø. Hos oss får du mange muligheter gjennom å bli en del av en landsdekkende, solid og viktig virksomhet. Samtidig er det også opp til deg å bidra til bevegelse og kontinuerlig utvikling – både for deg selv og for oss.
Vi jobber for alle – for deg og meg – og har en reell påvirkning på folks hverdag. Du får ansvarsfulle oppgaver og mulighet til faglig og personlig utvikling. Vi tar godt imot deg i et godt arbeidsmiljø over hele landet.
Vi tilbyr deg også disse godene:
- Fleksitid og avspasering – vi vet at balansen mellom arbeid og fritid er viktig, og vi tilbyr fleksible arbeidstider.
- God pensjonsordning og lån – trygg fremtid med gode pensjonsordninger og gunstige lån.
- Trening i arbeidstida – muligheter for trening i arbeidstiden eller støtte til treningsaktiviteter.
- Faglig påfyll – mange muligheter for kurs og videreutdanning.
- Vi er Hjem-Jobb-Hjem bedrift
Din lønn avtales i samsvar med vår lønnspolitikk.
Kompetansekrav
- Minimum tre års relevant utdanning fra universitet eller høyskole. Relevant utdanning kan for eksempel være teknisk utdanning med anlegg, veg eller trafikk i fagkretsen. Relevant praksis og gode personlige egenskaper for stillingen kan kompensere for manglende formell utdanning.
- Har interesse og kompetanse for digitale verktøy, og bruker disse.
- Gode kommunikasjonsevner på norsk, både skriftlig og muntlig.
- Førerkort klasse B.
Nyutdannede innenfor fagkretsen anlegg, veg eller trafikk kan være aktuelle for stillingen.
Det er ønskelig at du har
- Trafikkfaglig kompetanse
- Erfaring med saksbehandling av arbeidsvarsling
- God kjennskap til relevant regelverk og standarder innenfor arbeidsvarsling
- Erfaring fra forvaltning og samferdsel fra offentlig eller privat sektor
- Erfaring innen planlegging og/eller gjennomføring av arbeid på eller ved veg
- Praktisk erfaring fra veg- og anleggsvirksomhet.
Dersom du har tatt hele eller deler av utdanningen i utlandet, ber vi om en autorisert oversetting av papirene dine og godkjenning fra HKDIR (https:hkdir.no/utdanning-fra-utlandet).
Personlige egenskaper
- Du er god på samarbeid, og liker å ha dialog, både med interne og eksterne
- Du bidrar aktivt til å skape et godt faglig og sosialt arbeidsmiljø
- Du klarer å se helheten i trafikksystemet, jobber strukturert, tar initiativ og er løsningsorientert
- Du kan motivere deg selv og jobbe selvstendig
- Du er sikkerhetsmessig skikket og har god dømmekraft, pålitelighet og lojalitet
Personlig egnethet tillegges stor vekt.
Om søknadsprosessen
Krav til søknaden
Vi har gjort det enklere for deg! I stedet for et tradisjonelt søknadsbrev, ber vi deg svare på noen relevante spørsmål. Husk å fylle ut feltene for "Utdannelse" og "Arbeidserfaring", og last opp dine vitnemål og eventuelle attester. Dette hjelper oss med å få et godt bilde av din bakgrunn og kvalifikasjoner.
Bakgrunnssjekk
Vi gjennomfører bakgrunnssjekk for å verifisere informasjon som er viktig for rekrutteringsprosessen.
Positiv særbehandling
Vi i Statens vegvesen verdsetter mangfold og ønsker å skape en inkluderende arbeidsplass. Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Hvis du har en funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, vil du få mulighet for positiv særbehandling.
Søkerlista er offentlig
Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må du begrunne dette. Vi tar kontakt med deg dersom vi ikke kan imøtekomme ønsket ditt.