Økonomisk regulering, Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE)
Din arbeidshverdag vil være preget av komplekse problemstillinger knyttet til regulering av strømnettselskapenes inntekter og hva som påvirker deres kostnader. Oppgavene ligger i grenseland mellom økonomi, jus og teknologi.
Du må trives med å håndtere og analysere store mengder data og jobbe for å forenkle og forbedre arbeidsprosessene. Arbeidet skjer i tett samarbeid med kollegaer, så du må like å jobbe sammen med andre. Med denne stillingen får du mulighet til å spesialisere deg innenfor et spennende fagområde med stort utviklingspotensial.
Et velfungerende og sikkert kraftsystem er en forutsetning for at man skal kunne legge til rette for en grønn omstilling av samfunnet og for at norske forbrukere fortsatt skal ha rikelig tilgang på rimelig kraft. For å legge til rette for fremtidens kraftsystem og en effektiv energiforsyning, er vi blant annet avhengig av et godt utbygget strømnett. Strømnettselskapene driver monopolvirksomhet, og er underlagt både direkte reguleringer i form av spesifikke krav og plikter, og insentivbasert regulering i form av inntektsregulering.
Stillingen vi nå lyser ut er plassert i Seksjon for økonomisk regulering i Reguleringsmyndigheten for energi (RME) med 17 medarbeidere. Hos oss blir du del av et faglig sterkt miljø som har et godt og travelt samarbeid.
Seksjonens kjerneoppgaver er utvikling av modeller og regelverk for å regulere strømnettselskapenes inntekter, innsamling og kontroll av økonomiske og tekniske data fra aktørene i kraftsystemet og forvaltning knyttet til disse forholdene. Vi administrerer ordningene med strømstøtte og Norgespris. Vi deltar også i nordiske og europeiske regulatorsamarbeid og yter vi bistand til utviklingsland på områder hvor vi har unik kompetanse.
Arbeidsoppgaver
- forvalte og utvikle inntektsreguleringen av norske strømnettselskaper
- kode og anvende R og Python til analyser, kontroll av data og å beregne inntektsrammer
- digitalisering og automatisering av oppgavene våre
- øvrige oppgaver innenfor hele seksjonens virkeområde
- du vil inngå i seksjonens arbeid ut ifra en vurdering av behov og kompetanse.
- reisevirksomhet må påregnes (ca. 10 reisedøgn pr år).
Kvalifikasjoner
Krav:
- utdanning på mastergradsnivå, fortrinnsvis samfunnsøkonom eller siviløkonom
- kunnskap om programmering, fortrinnsvis innenfor Python eller R
- interesse for å arbeide med digitalisering, strukturering av data og automatisering av arbeidsprosesser.
- gode muntlige og skriftlige fremstillingsevner på norsk og engelsk
- sikkerhetsmessig skikkethet for stillingen
Det er en fordel om du har:
- erfaring fra kraftbransjen, offentlig forvaltning eller annen relevant arbeidserfaring
- kunnskap om kraftsystemet, særlig nettvirksomhet
- erfaring med utvikling av modeller og analyser
- kjennskap til effektivitetsanalyser.
- kompetanse innenfor IKT-utvikling/digitalisering
Personlige egenskaper
- du er analytisk
- du er kvalitetsbevisst og resultatorientert
- du er samarbeidsorientert og liker å jobbe i team
- du kommuniserer godt, internt og eksternt
Personlig egnethet ilegges stor vekt
Nyutdannede oppfordres til å søke.
Vi tilbyr
Som medarbeider i RME blir du del av et sterkt fagmiljø med et viktig samfunnsoppdrag. Vi er opptatt av at alle skal oppleve personlig og faglig utvikling, trives på jobb over tid og ha det godt på jobb i alle livsfaser. Vi ønsker oss medarbeidere med ulike erfaringer og perspektiver sånn at vi kan løse oppgavene våre på best mulig måte.
Hos oss får du:
- gode arbeidstidsordninger som fleksitid, sommertid, betalt overtid og mulighet til å trene i arbeidstiden
- mulighet for avtale om delvis hjemmekontor når arbeidsoppgavene dine gjør det mulig
- nødvendig tilrettelegging som bidrar til at du kan stå i jobben over tid
- fordelene av fleksibel personalpolitikk som tar hensyn til at medarbeiderne våre er i ulike livsfaser
- ansettelse i stillingskode 1408/1434 – førstekonsulent/rådgiver og en årslønn som tilpasses kvalifikasjonene dine
- tilgang til treningsrom i lokalene våre
Viktig informasjon om søkeprosessen
Legg ved vitnemål og attester elektronisk til søknaden som dokumentasjon på kompetansen og erfaringen din. Vi sender ikke slike dokumenter tilbake, så sørg for at du har en kopi. Det kan bli behov for en utvidet referansesjekk av søkere som får jobben. Det innebærer en dokument- og kildekontroll for å bekrefte at dokumentasjonen du har sendt inn, er gyldig.
I jobbsøkerportalen kan du krysse av hvis du har en funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Alle som krysser av på gyldig grunnlag kvalifiserer til positiv særbehandling. Minst en søker fra hvert avkrysningsalternativ blir kalt inn til intervju. Vi anbefaler derfor at du krysser av om du kvalifiserer til det.
Avkrysningen danner også grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter har med i årsrapportene sine. Du kan lese mer om avkrysningen og positiv særbehandling i Arbeidsgiverportalen.
Søkerlister til statlige stillinger er offentlige. De inneholder navn, alder, stilling eller yrkestittel og bosteds- eller arbeidskommune for hver søker. Hvis du ikke vil stå på denne listen, må du begrunne det. Vi gir deg beskjed hvis vi likevel ikke kan la være å føre deg opp på listen, og du får mulighet til å trekke søknaden din før den blir offentlig.
Kontaktinformasjon
Hilde Marit Kvile, Fungerende seksjonssjef, 22959128
Mona Helen Heien, Seniorrådgiver, 22 95 91 11
Benjamin Stabell, HR-kontakt, +47 91192023
Arbeidssted
Middelthuns gate 29
0368 Oslo
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE)
Referansenr.: 4998453159
Stillingsprosent: 100%
Fast, Vikariat
Søknadsfrist: 30.08.2025