Saksbehandler

  • Heltid
  • BODØ, NORGE
  • Publisert: 13 timer siden
  • 30. august 2025

Barneverntjenesten Bodø har ledig stillinger som saksbehandler – arbeidssted Bodø

Det er ledig 4 stk. stillinger som saksbehandler, 2 faste stillinger og 2 vikariater med varighet på ett år fra tiltredelse. Alle stillingene har tiltredelse snarest.

Det er også ledige stillinger i Steigen og Hamarøy.

Barneverntjenesten Bodø, Gildeskål, Hamarøy, Steigen, Rødøy, Røst og Værøy samarbeider etter vertskommunemodellen med Bodø som vertskommune. Tjenesten har hovedkontor i Bodø.

Tjenesten er organisert inn under Bodø kommunes Oppvekst- og kulturavdeling, se oppvekstplan på Bodø kommunes hjemmeside.

Barneverntjenesten Bodø står i et generasjonsskifte; flere medarbeidere med lang fartstid i barnevernet har pensjonert seg og andre har gått videre til andre stillinger. Barneverntjenesten Bodø har derfor både faste stillinger og vikariater som barnevernkonsulent ledig. For vikariatene kan det bli mulighet for fast ansettelse.

Som ansatt hos oss får man muligheten til å gjøre en positiv forskjell for familier og barn som strever. Barnevernsfeltet er i kontinuerlig utvikling, og sammen med øvrige tjenester i Oppvekst- og kulturavdelingen er det i henhold til oppvekstreformen satt ekstra fokus på enda bedre samhandling mellom tjenestene til det beste for barna og familiene. På dette området vil det skje mye framover, og som medarbeider vil man kunne medvirke i utviklingen av nye samarbeidsformer og tiltak.   

Barnevernet er en spennende og interessant arbeidsplass.

Barneverntjenesten Bodø sine ansatte har variert bakgrunn og spisskompetanse på mange ulike områder.

Som nytilsatt får man opplæring, og i den første fasen følges man tett opp av erfarne medarbeidere. Tjenesten har medarbeidere som gladelig deler sin kompetanse og aktivt praktiserer kunnskapsdeling.

I tillegg er det for alle ansatte rikelig med muligheter til å lære av barnevernets brukere og samarbeidspartnere, og for personlig utvikling.

Barneverntjenesten Bodø har et godt arbeidsmiljø hvor nye medarbeidere blir tatt godt imot.

Arbeidsoppgaver

  • Mottak og håndtering av bekymringsmeldinger.
  • Undersøkelse etter barnevernloven.
  • Tiltaks- og familiearbeid.
  • Oppfølging av barn og unge i fosterhjem/institusjon noe som vil kunne medføre en del reising.
  • Akuttarbeid med mulighet for noe ubekvem arbeidstid/vakt.
  • Saksbehandling, herunder økonomioppfølging og kvalitetssikring.
  • Samarbeid og møter med interne og eksterne samarbeidspartnere.
  • Delta i interne veilednings-, drøftings- og beslutningsmøter.
  • Deltagelse i Fylkesnemnd og rett.

Kvalifikasjoner

  • Minimum bachelor barnevern eller sosialt arbeid.
  • Annen relevant bachelorutdanning med master i barnevernsarbeid.
  • Søkere med arbeidserfaring fra barnevernsfeltet, miljøterapi eller annet sosialt arbeid vil bli foretrukket.
  • Det vil være en fordel med relevant arbeidserfaring knyttet til barn.
  • Førerkort klasse B.
  • Nyutdannede med arbeidserfaring er også velkommen til å søke.

Det vil ved tilsetting bli lagt stor vekt på motivasjon for stillingen og personlig egnethet.

Vi søker deg som:

  • har ett positivt menneskesyn og god relasjonskompetanse, og ikke minst evne til å opptre med respekt, ydmykhet og raushet, og som kan oppleves som støttende også i uforutsigbare situasjoner.
  • har gode kommunikasjonsevner og god skriftlig og muntlig framstillingsevne.
  • er reflektert, kan nyansere og er løsningsorientert.
  • er selvstendig samtidig som du også jobber godt i team og får til å samarbeide med andre, samtidig som du også jobber godt både på system- og individnivå.
  • er målrettet og har en god gjennomføringsevne, og er opptatt av at barnevernet ikke skal pådra seg brudd på myndighetskrav og fristbrudd i undersøkelser.
  • kan planlegge og har god systematikk både i arbeidet og i saksbehandlingen.
  • vil bidra til faglig utvikling.
  • har datakunnskaper og kan lære deg saksbehandlingsprogram.
  • er fleksibel og positiv, har god arbeidskapasitet, evne til stressmestring og evner å stå i vanskelige situasjoner. 

Det vil ved tilsetting bli lagt stor vekt på motivasjon for stillingen og personlig egnethet.

Vi tilbyr

  • Faglige og meningsfylte utfordringer.
  • Et engasjerende og godt arbeidsmiljø, med kompetente og dyktige kollegaer.
  • En tjeneste opptatt av utvikling og forbedring, og mulighet til medvirkning.
  • Opplæring etter intern opplæringsplan, og tett oppfølging i startfasen.
  • Veiledning og oppfølging av dine arbeidsoppgaver.
  • Tjenestebiler til felles benyttelse.
  • Flexi-tid iht. Bodø kommunes reglement.
  • Lønn etter gjeldende tariff.

Annet

Før tiltredelse må politiattest av ny dato forevises jf. Lov om barnevern § 12-11.

Aktuelle søkere vil bli invitert til intervju.

Søkere må benytte elektronisk søknadsskjema.

Dokumentasjon på utdanning og praksis legges ved søknaden. 

Arbeidsplassene i Bodø kommune skal preges av mangfold, og våre ansatte skal gjenspeile byens befolkning. Vi oppfordrer alle som er kvalifisert til å søke jobb hos oss uansett alder, funksjonsevne, kjønn, seksuell orientering, religion eller etnisk bakgrunn.  

Bodø kommune legger vekt på å tilrettelegge arbeidsforholdene dersom du har behov for det.  

Fast ansatte i Bodø kommune med fortrinnsrett som overtallig, avklart omplasseringskandidat på bakgrunn av helse eller som ønsker å øke sin stillingsandel oppfordres til å søke.  

Vi gjør oppmerksom på at søkere kan føres opp på offentlig søkerliste iht. Offentlighetsloven § 25 selv om søkeren har bedt om å bli unntatt offentlighet. Dette blir du i så fall varslet om.

For alle stillinger gjelder de regler som går fram av lover, reglement og gjeldende tariffavtale. Ved første gangs ansettelse i kommunen gjelder en prøvetid på 6 måneder. 

Har du spørsmål om stillingen?

Kontakt gjerne leder ved Barneverntjenesten Lise Tymi på tlf. 907 39 884 eller e-post lise.tymi@bodo.kommune.no 

eller fagleder Mary Iren Brattøy på tlf. 992 98 145 eller e-post mary.iren.brattoy@bodo.kommune.no.

Søknad, CV og vedlegg sendes via lenke på denne siden. Har du spørsmål om elektronisk utfylling av CV kan Jobbnorge kontaktes på tlf. 75 54 22 20.

Du må logge inn for å søke på denne stillingen.


Opprett en profil, og søk enkelt på jobber. Trykk på knappen nedenfor, for å komme i gang.

Jobbsted