Seksjon Vei- og skiltmyndighet, Mobilitetsdivisjonen, Bymiljøetaten
Seksjon Vei- og skiltmyndighet ivaretar Oslo kommunes rolle som veimyndighet gjennom utvikling av regelverk, retningslinjer og normaler, og innehar vedtaksmyndighet for trafikk- og parkeringsregulerende skilt på kommunale gater og veier.
Som kommunens veimyndighet er vi en sentral aktør i forvaltning av eksisterende, og planlegging av nye offentlige gater og byrom i Oslo. I kraft av vår rolle blir vi involvert i mange spennende prosjekter hvor vi har mulighet til å påvirke plan- og byggeprosjekter.
Som veimyndighet og veieier har vi ansvar for å koordinere og gi innspill til eksterne og interne reguleringsplaner og byggesaker, og godkjenne byggeplaner for offentlige gater og byrom. Vi forvalter, utvikler og følger opp Gatenormal for Oslo, og behandler og godkjenner fravik fra normalen. Seksjonen har også ansvar for koordinering og oppfølging av større eksterne prosjekter, vi sørger for at kommunale arealer er universelt utformet, og utfører øvrige veimyndighets- og forvaltningsoppgaver.
Nå har vi ledig en fast stilling og 1-årige vikariater i seksjonen. Som våre nye kollegaer vil dere bli en del av et inkluderende og sterkt kompetansemiljø, og bidra til trafikksikre og fremkommelige gater og byrom for alle trafikanter i Oslo!
Arbeidsoppgaver
- Forvaltningsoppgaver knyttet til veieier og veimyndighetsrollen (f.eks. ulovlighetsoppfølging, reklame på vei, støy og vibrasjoner, omklassifisering av vei, bruksrett mv.).
- Utvikle og følge opp gatenormalen, samt fraviksbehandling
- Oppfølging og uttalelser til reguleringsplaner og byggesaker
- Oppfølging og anleggskoordinering av store eksterne prosjekter
- Saksbehandling (inkluderer henvendelser fra Plan- og bygningsetaten, Eiendoms- og byfornyelsesetaten, beboere og andre etater/virksomheter/organisasjoner)
- Andre oppgaver innenfor avdelingens ansvarsområde kan tilkomme
Kvalifikasjoner
- Mastergrad innen relevant fagområde (arealplanlegging, fysisk planlegging, samferdsel, veiteknikk o.l.)
- Relevant arbeidserfaring er en fordel, men nyutdannede kan søke
- Erfaring fra offentlig forvaltning er en fordel
- Kjennskap til plan- og bygningsloven og veglova er en fordel
- Meget god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk kreves
Personlige egenskaper
- Du er strukturert og ansvarsbevisst
- Du jobber selvstendig og har god helhetsforståelse
- Du tar initiativ, er fleksibel og løsningsorientert
- Du har gjennomføringskraft og evne til å levere oppgaver innen frist og med god kvalitet
- Du har evne til å kommunisere og samhandle med kollegaer, ledere og andre fagmiljøer
Personlig egnethet og motivasjon for stillingene vektlegges.
Vi tilbyr
- Utfordrende, interessante og varierte arbeidsoppgaver
- Et godt arbeidsmiljø med faglige interesserte og dyktige kollegaer
- Mange og varierte aktivitetstilbud hos vårt bedriftsidrettslag
- Fleksibel arbeidstid, med mulighet for hjemmekontor inntil to dager per uke
- To ekstra dager fri i året for oppfølging av barn til og med fylte 12 år
- Stillingen lønnes i ltr. 39-54 (for tiden kr 661 00 – kr 872 700). Lønnsplassering og stillingskode avhenger av utdanning og erfaring. For særskilt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes.
- Gunstige låne-, pensjons- og forsikringsordninger. Som ansatt i Oslo kommune betaler arbeidsgiver hele pensjonspremien din etter nettolønnsordningen, dvs. at det ikke trekkes 2% av din brutto lønn til pensjonsinnskudd.
Kontaktinformasjon
Charlotte Solvang, seksjonsleder, 95722708, charlotte.solvang@bym.oslo.kommune.no
Arbeidssted
Postboks 636, Løren
0507 OSLO
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Oslo kommune
Referansenr.: 4994772432
Stillingsprosent: 100%
Fast, Vikariat
Søknadsfrist: 17.08.2025