Vil du være med å utvikle en av Norges beste digitale arbeidsplasser?

  • Heltid
  • OSLO, NORGE
  • Publisert: 1 dag siden
  • 9. august 2025

Vi bygger en av Norges beste IT-arbeidsplasser i Skatteetaten. Den er basert på moderne samhandlingsløsninger og skytjenester bygget på Microsoft 365 og en internettbasert klientplattform. Vi arbeider smidig i tverrfaglige team basert på DevOps metodikk. Nå trenger vi å styrke vårt applikasjonsteam med en fagekspert!

Fagekspert Applikasjoner 
Vi har en stor portefølje av løsninger og applikasjoner både on-prem og i sky med et stort spenn og variasjon i teknologi. Som Fagekspert vil du drifte og utvikle etatens applikasjonstjeneste og være fagekspert i applikasjonsteamet som skal sikre at etaten fortsatt er i front når det gjelder nyskapende, innovative og brukervennlige løsninger. Hos oss vil du få varierte arbeidsoppgaver i et kompetansemiljø med stor faglig bredde. Sammen med kolleger får du mulighet til å bli kjent med mange fagområder og videreutvikle deg. 

Hva går jobben ut på?

  • delta i utvikling av strategier og teknisk arkitektur og konsepter for applikasjons-tjenesten, samt planlegging og implementering av disse 
  • feilsøking og problemløsning i applikasjonsporteføljen, som krever helhetlig IT forståelse for å identifisere og løse problemer
  • pakke og oppdatere applikasjoner 
  • håndtering av nye brukerbehov, endringer og tilpasninger på ulike plattformer som PC, Mac, Virtuelle klienter og mobil
  • prosjektdeltakelse og leveranse rundt nye behov innenfor interne utviklings- og anskaffelsesprosjekter  
  • løpende dokumentasjon og oppfølging av konfigurasjon, oppsett og rutiner 
  • være et bindeledd mellom tekniske fagmiljøer og brukermiljøet for de ulike applikasjonene i porteføljen 

Hvilken kompetanse er viktig i denne rollen?

  • du må ha høyere utdanning innen IT, gjerne på bachelor- eller masternivå (lang og bred erfaring kan kompensere for formell utdanning)  
  • erfaring fra applikasjonsleveranser i et Microsoft/Azure miljø 
  • kompetanse som inkluderer kunnskap om sikkerhet, nettverk, tilgangsstyring og annen infrastruktur som påvirker applikasjoner 
  • helhetlig IT forståelse med god innsikt i verktøy og logganalyse for å identifisere rotårsak til problemer  
  • erfaring med automatisering og skripting 
  • gode formidlingsegenskaper på norsk og engelsk, både skriftlig og muntlig 

I tillegg er det ønskelig med én eller flere av følgende kvalifikasjoner: 

  • god forståelse for integrasjon mellom tjenester
  • erfaringer med kunstig intelligens knyttet oppgaveløsning i applikasjonsforvaltning 
  • erfaring fra spesifikasjon, anskaffelse, design eller implementering av IT-tjenester  
  • kunnskap og evne til å sette deg inn i forretningssidens behov, og forstå hvordan disse kan realiseres i kostnadseffektive tjenester/løsninger i den digitale arbeidsplassen 

Hva ser vi etter hos deg?

Vi ser for oss at du: 

  • setter deg raskt å sette deg inn i nye problemstillinger og tenker helhetlig  
  • en ideell kandidat til denne stillingen er proaktiv og selvdreven 
  • du er faglig oppdatert og liker å dele kunnskap 
  • er løsningsorientert, analytisk og finner gjennomførbare og sikre løsninger 
  • kommuniserer godt med andre fagfolk og beslutningstakere, fremstiller idéer og løsningsforslag visuelt, samt deler din kompetanse med andre 

Hos oss er det tidvis høy aktivitet. Da vil du få bruk for din arbeidskapasitet og evne til å arbeide med flere oppgaver parallelt. Du har en strukturert tilnærming til problemløsning, og liker å arbeide på standardiserte måter. 

Hvorfor skal du velge oss?

Høres det givende ut å jobbe et sted med et inspirerende samfunnsoppdrag? Da tror vi du vil trives hos oss! Vi kan friste med muligheten til å jobbe med samfunnsaktuelle saker i en nytenkende organisasjon som høster stor tillit i befolkningen. Du får jobbe tverrfaglig med kollegaer fra andre fagområder, og med store muligheter til å planlegge egen arbeidsdag.

Hos oss får du rammer som sikrer deg en fornuftig balanse mellom jobb og fritid: du får fleksitid og betalt overtid, sommertid, samt mulighet for å trene litt i arbeidstiden. Medlemskap i Statens pensjonskasse følger også med. Det betyr blant annet at du får en av Norges beste pensjonsordninger og mulighet til å søke om boliglån med gunstige betingelser. Les mer på spk.no.

Vi vet at mange ønsker seg en hybrid og fleksibel arbeidshverdag med muligheter for å veksle mellom å jobbe hjemmefra og møtes på kontoret. Det vil vi selvsagt tilrettelegge for. Hos oss kan man inngå avtale om hjemmearbeid når arbeidsoppgavene tilsier at det lar seg gjøre.

Verdt å merke seg før du søker

Vi vil at du skal føle deg trygg på valget når du takker ja til å jobbe hos oss. Dersom du er aktuell for stillingen, tilbyr vi deg en omvendt referansesjekk. Det betyr at du får ringe noen av våre medarbeidere og stille de spørsmålene du måtte ønske for å finne bedre ut om vi er en god match.

Vi er på jobb for alle og skal være et godt sted å jobbe for alle. Likeverd, likestilling og mangfold er en del av kulturen vår og vi har nulltoleranse for diskriminerende praksis og oppførsel. Har du hull i CV-en din, funksjonsnedsettelse eller innvandrerbakgrunn vil vi oppfordre deg til å krysse av for dette når du søker stillingen hos oss. Det gir deg mulighet for å få positiv særbehandling. Vi kaller alltid inn minst én kvalifisert kandidat fra hver av disse gruppene til intervju.

Når du søker jobb hos oss, vil navnet ditt stå på en offentlig søkerliste. Det er mulig å be om å bli unntatt denne søkerlisten. Da må du i så fall begrunne hvorfor du ønsker det, og vi tar deretter stilling til om vi kan innvilge ønsket ditt. Kan vi ikke det, hører du selvsagt fra oss. 

Kontaktinformasjon

Monica Løken, fung. underdirektør, 91818544

Arbeidssted

Fredrik Selmers vei 4
0663 Oslo

Nøkkelinformasjon:

Arbeidsgiver: Skatteetaten

Referansenr.: 4996061515
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 10.08.2025

Du må logge inn for å søke på denne stillingen.


Opprett en profil, og søk enkelt på jobber. Trykk på knappen nedenfor, for å komme i gang.

Jobbsted