Trøndelag politidistrikt
Om stillingen
Vi er på jobb for et trygt Norge. Som en del av politiets viktige samfunnsoppdrag, skal vi forebygge og bekjempe kriminalitet, skape trygghet og ivareta rettssikkerheten. Vi tror at mangfold bidrar til bedre oppgaveløsning, og søker derfor medarbeidere med ulik bakgrunn, erfaring, perspektiv og kompetanse. Dersom du har behov for tilrettelegging i rekrutteringsprosessen eller arbeidshverdagen, vil vi gjøre vårt beste for å gi deg det du trenger.
En fast stilling og et vikariat som politibetjent 3/2/1 er ledig ved Midtre Gauldal politistasjon. Midtre Gauldal politistasjon er en del av Gauldal politistasjonsdistrikt, og er organisatorisk plassert under Forebyggende- og patrulje seksjonen Heimdal/Midtre Gauldal.
Til sammen består avsnittet av ca. 40 ansatte, fordelt på Heimdal- og Midtre Gauldal politistasjon (6 er fast ved Midtre Gauldal politistasjon).
Vi søker etter en medarbeider som liker å ha flere jern i ilden samtidig, bl.a. ved at du håndterer etterforskning av egen saker, parallelt med at du løser oppdrag tildelt fra operasjonssentralen. Stilligene er en typisk "kombi" stilling. Du må like å være tett på innbyggerne, være profesjonell i møte med samarbeidspartnere og like både oppsøkende uniformert patruljetjeneste og sivil polititjeneste. Vi ser etter deg som stiller høye krav til faglig kvalitet, arbeidsmoral, selvstendighet og har interesse for politirollen.
Som medarbeider på vårt avsnitt vil vi kunne tilby deg utfordringer, spennende saksfelt og et godt arbeidsmiljø.
Dette ser vi etter hos en ny medarbeider
Vi ser etter motiverte personer som er interessert i å møte utfordringer knyttet til kriminalitetsbekjempelse. Vi stiller høye krav til faglig kompetanse, motivasjon, arbeidsmoral og etisk integritet. Videre søker vi medarbeidere som opptrer profesjonelt til enhver tid og fungerer som gode ambassadører for politiet gjennom sine holdninger og handlinger i sitt daglige arbeid. Evnen til å være trygg, nærværende, lydhør samt å bygge tillit til publikum, er avgjørende for suksess i vår organisasjon. I vår vurdering av kandidater er blant annet dette noe vi vil legge vekt på samt evnen til å bidra til et inkluderende og respektfullt arbeidsmiljø.
Arbeidsoppgaver
- Etterforske tildelte straffesaker.
- Planlegge og gjennomføre målrettet forebyggende politiarbeid.
- Utføre målrettet- og hendelsesstyrt patruljetjeneste i døgnkontinuerlig turnus. Arbeid hver 3. helg må påregnes.
- Gjennomføre straksetterforskning i henhold til prinsippene til politiarbeid på stedet (PPS).
- Andre oppgaver som tilfaller ansvarsområdet til avsnittet, både uniformert- og sivil tjeneste.
- Være studentveileder for PHS studenter.
Kvalifikasjoner
Dette må du ha for å være kvalifisert:
- Bestått grunnutdanning fra Politi(høg)skolen.
- Inneha IP4-godkjenning, eventuelt må du kunne regodkjennes.
- For ansettelse som politibetjent 3/2 må kompetansekriteriene for stillingen være oppfylt, og eget skjema legges ved søknaden. Kompetansekriterieskjema for pb 3 og kompetansekriterieskjema for pb 2 lastes ned ved å følge lenkene.
- God skriftlig og muntlig formuleringsevne.
Ønskelige krav:
- Kunnskap om lokale kriminalitetsutfordringer.
- Relevant tilleggsutdanning- og/eller erfaring fra fagområdene operativt politiarbeid, forebyggende politiarbeid eller etterforskning.
- Mangfoldskompetanse (eksempelvis studier i kultur, mangfold eller språk, erfaring eller arbeid fra flerkulturelle ungdomsmiljøer, land- og kulturkompetanse, kunnskap om minoriteter og lignende)
Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet og politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse jfr. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41.
Ved å søke jobb i Trøndelag politidistrikt så samtykker du i at det gjennomføres en skikkethetstest.
Personlige egenskaper
- Du må være motivert- og engasjert ovenfor alle arbeidsoppgavene som tilfaller stillingen.
- Ha evnen til å jobbe selvstendig, samt være opptatt av å oppnå gode resultater.
- Gode samarbeidsevner og bidra til et godt arbeidsmiljø.
- Har evnen til å bygge tillit hos publikum og besitter gode kommunikasjonsferdigheter.
Som medarbeider i politiet har du høy etisk bevissthet, du kjennetegnes av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Du kan lese mer om våre etiske retningslinjer og medarbeiderplattform her.
Dette kan vi tilby om du velger oss
- Stillingen lønnes som politibetjent 3/2/1 (stillingskode 1461/1459/1457) med årslønn: kr 455 900 – 635 000.
- Medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger. Les mer på www.spk.no
- Gode arbeidsbetingelser, bl.a. hvor god fleksibel tjenesteplanlegging vurderes som viktig, trening i arbeidstiden etc.
Mangfold i politiet
Dersom du har funksjonsnedsettelse, innvandrerbakgrunn eller hull i CV-en, er det anledning for å krysse av for dette i søknaden. Er du kvalifisert for stillingen, vil du bli vurdert for positiv særbehandling.
Det innebærer at minst én søker fra hver av disse gruppene blir innkalt til intervju.
Les mer om positiv særbehandling når man søker jobb i staten her.
Opplysningene du gir, brukes til å utarbeide anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
. Video: https://www.youtube.com/watch?v=uUTjHmSB_Wc
Slik søker du
Du søker ved å skrive en grundig søknad, registrere utfyllende CV og legge ved relevante vitnemål og attester. Skriv gjerne noe om hvorfor du ønsker jobb ved Midtre Gauldal politistasjon og hvilke arbeidsoppgaver du finner mest interessant.
Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.
Aktuelle søkere vil bli kalt inn til intervju (sannsynligvis gjennomført på Teams). Under intervjuet må du være forberedt på å beskrive dine faglige kvalifikasjoner og personlige egenskaper opp mot de kravene som kreves for stillingen.