Vi søker en rådgiver til vikariat ved avsnitt for ID-undersøkelse

  • Heltid
  • RÅDE, NORGE
  • Publisert: 4 dager siden
  • 2. august 2025

Politiets utlendingsenhet

Om stillingen

Politiets utlendingsenhet (PU) har ledig et vikariat i stilling som rådgiver ved avsnitt for ID-undersøkelse (IDU), med ønske om snarest mulig tilsetting. Vikariatet har varighet til 01.06.2026, med mulighet for forlengelse. Arbeidssted er Nasjonalt ankomstsenter, Mosseveien 58, 1640 Råde. 

Vil du jobbe med identitet, samfunnssikkerhet og utviklingen i migrasjonsbildet – helt i front av norsk utlendingsforvaltning?

IDU er en del av førstelinjen i PUs arbeid med å avklare identiteten til asylsøkere. Vi vurderer hver sak med utgangspunkt i identitet, samfunnssikkerhet og kriminalitetsforebygging. Klarlagt identitet er grunnlaget for rettigheter, plikter og videre saksbehandling. Hverdagen vår er i økende grad digital. Vi jobber med informasjonsinnhenting i åpne kilder, vurdering av opplysninger og bruk av digitale verktøy og registre. Vi ser etter deg som har digital nysgjerrighet og raskt tilegner deg nye metoder og teknologier.

Som rådgiver vil du inngå i det tidlige vurderingsarbeidet, der søkers identitet og opplysninger analyseres i en helhetlig kontekst. Arbeidshverdagen er variert og består både av strukturert saksbehandling og løpende håndtering av saker med høy aktualitet. Du må trives med både selvstendig arbeid og tett samarbeid i et komplekst fagfelt.

Stillingen innebærer samarbeid med UDI og andre deler av utlendingsforvaltningen. Nasjonalt ankomstsenter er et operativt miljø med høyt tempo og krevende problemstillinger som forutsetter både presisjon og god dømmekraft.

Vi oppfordrer søkere med ulik bakgrunn, erfaring og kompetanse til å søke. Stillingen kan passe for deg med erfaring fra politi, forvaltning eller lignende saksfelt, og som ønsker å fordype deg i identitetsarbeid. Arbeidet følger i hovedsak dagtid, men kan kreve noe fleksibilitet.

Er du klar for en rolle der rettssikkerhet, digitalt arbeid og samfunnsoppdrag møtes? Da vil vi gjerne høre fra deg.

Vi er på jobb for et trygt Norge. Som en del av politiets viktige samfunnsoppdrag, skal vi forebygge og bekjempe kriminalitet, skape trygghet og ivareta rettssikkerheten. Vi tror at mangfold bidrar til bedre oppgaveløsning, og søker derfor medarbeidere med ulik bakgrunn, erfaring, perspektiv og kompetanse. Dersom du har behov for tilrettelegging i rekrutteringsprosessen eller arbeidshverdagen, vil vi gjøre vårt beste for å gi deg det du trenger.

Dette ser vi etter hos en ny medarbeider

Identitet er nøkkelen – vi søker deg som vil jobbe med det viktigste først

Vi ser etter motiverte og samfunnsbevisste personer som ønsker å arbeide med identitet, samfunnssikkerhet og migrasjonsbildet – helt i front av norsk utlendingsforvaltning. Hos oss får du jobbe i et operativt og digitalt miljø hvor små detaljer kan få store konsekvenser, og hvor grundighet, dømmekraft og helhetlig forståelse står sentralt.

Vi har klare forventninger til deg som vurderer å søke:

  • Du har høy faglig kompetanse, sterk motivasjon og god arbeidsmoral
  • Du har høy etisk integritet og forstår betydningen av tillit i politiets arbeid
  • Du opptrer profesjonelt og er en tydelig ambassadør for politiet i møte med publikum og samarbeidspartnere
  • Du evner å være trygg, tilstede, lyttende og tillitsskapende
  • Du bidrar aktivt til et inkluderende, respektfullt og faglig sterkt arbeidsmiljø

Vi forventer også at du har digital interesse og evne til å raskt tilegne deg nye verktøy og metoder, og at du kan arbeide strukturert og selvstendig – samtidig som du trives med samarbeid i et komplekst fagfelt.

Vi verdsetter ulik bakgrunn og erfaring, og oppfordrer alle kvalifiserte søkere til å søke – uavhengig av livssituasjon, funksjonsevne eller etnisk bakgrunn.

Arbeidsoppgaver

  • Selvstendig saksbehandling
  • ID-undersøkelser, herunder digitale undersøkelser, søk i åpne kilder samt ID- og kontrollsamtaler
  • Samhandling med UDI i egen saksportefølje 
  • Delta på saksmøter internt og eksternt
  • Skriftlig og muntlig kontakt med interne og eksterne samarbeidspartnere

    Stillingen kan bli tillagt andre arbeidsoppgaver etter behov. 

Kvalifikasjoner

Dette må du ha for å være kvalifisert:

  • Det kreves høyere utdanning på universitets-/høyskolenivå, innenfor samfunnsfag/områdestudier eller lignende på fortrinnsvis masternivå, minimum bachelornivå. Karakterer kan vektlegges
  • Fortrinnsvis tre års relevant erfaring fra utlendingsfeltet 
  • God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk og engelsk
  • Gode IT-ferdigheter

Det er også ønskelig med:

  • Erfaring fra identitetsarbeid, etterforskning eller tilsvarende oppgaver innen offentlig forvaltning, politi eller utlendingsfeltet
  • Kompetanse og interesse for digitalt politiarbeid, inkludert søk i åpne kilder, informasjonsinnhenting og analyse i digitale flater
  • Erfaring med metodisk arbeid knyttet til identitetsvurdering, kontrollintervju eller kildebruk
  • Innsikt i samfunnssikkerhet, migrasjon eller internasjonal mobilitet, gjerne gjennom studier eller tidligere yrkeserfaring

Den som ansettes må kunne sikkerhetsklareres på nivå Begrenset

Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet og politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse jfr. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41.

Ved å søke på stilling i Politiet samtykker du til at det foretas en skikkethetsvurdering i forkant av et eventuelt intervju.

Personlige egenskaper

  • Gode samarbeids- og kommunikasjonsevner
  • Evner å beholde ro og struktur i perioder med høyt arbeidspress
  • Er helhetstenkende og analytisk, og evner å se sammenhenger og vurdere risiko
  • Har høy arbeidskapasitet og viser initiativ og selvstendighet i oppgaveløsningen
  • Er fleksibel og tilpasningsdyktig, og håndterer endringer i oppgaver, tempo og prioriteringer

Som medarbeider i politiet har du høy etisk bevissthet, du kjennetegnes av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Du kan lese mer om våre etiske retningslinjer og medarbeiderplattform her.

Dette kan vi tilby om du velger oss

En utfordrende og spennende arbeidsplass for deg som vil være med på å forme fremtidens politi

  • Stillingen lønnes som rådgiver i stillingskode 1434, fra kr. 580 000 – 670 000,- brutto per år. Endelig lønnsplassering avhenger av kvalifikasjoner
  • Medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger (www.spk.no)
  • Meget godt arbeidsmiljø
  • Gode arbeidsbetingelser, som fleksibel arbeidstid og mulighet for trening i arbeidstiden
  • Stillingen er plassert er på Råde, med gratis parkeringsplasser og kort avstand til buss

Mangfold i politiet

Dersom du har funksjonsnedsettelse, innvandrerbakgrunn eller hull i CV-en, er det anledning for å krysse av for dette i søknaden. Er du kvalifisert for stillingen, vil du bli vurdert for positiv særbehandling. 
Det innebærer at minst én søker fra hver av disse gruppene blir innkalt til intervju.

Les mer om positiv særbehandling når man søker jobb i staten her

Opplysningene du gir, brukes til å utarbeide anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.

. Video: https://www.youtube.com/watch?v=uUTjHmSB_Wc

Slik søker du

Du søker ved å skrive et kort søknadsbrev, registrere utfyllende CV og legge ved relevante vitnemål og attester.

Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.

Du må logge inn for å søke på denne stillingen.


Opprett en profil, og søk enkelt på jobber. Trykk på knappen nedenfor, for å komme i gang.

Jobbsted