Har du lyst på administrative oppgaver for å ta vare på laks, sjøørret og sjørøye?

  • Heltid
  • TRONDHEIM, NORGE
  • Publisert: 5 dager siden
  • 23. august 2025

Miljødirektoratet

Om stillingen

Du vil ha en sentral rolle som administrativ støtte for seksjonsleder og medarbeiderne på seksjonen og være bindeleddet mellom fiskeseksjonen og aktuelle seksjoner i organisasjons- og digitaliseringsavdelingen. 

Du vil ha en viktig rolle i arbeidet med å utføre og til dels koordinere seksjonens arbeid med økonomistyring og rapportering og andre administrative oppgaver, samt ha fagansvar for fiskeravgiften.

Fiskeseksjonen er en av fem seksjoner i vann- og kunnskapsavdelingen. Vi har ansvaret for forvaltning av laks, sjøørret og sjørøye og innlandsfisk etter lakse- og innlandsfiskeloven og naturmangfoldloven, og for å følge opp naturforvaltningsvilkår i regulerte vassdrag etter vassdragslovgivningen. Vi jobber også med å følge opp vannforskriften og revisjons- og konsesjonssaker i regulerte vassdrag. Videre henter vi inn kunnskap, regulerer fiske, driver genbank, gjennomfører tiltak mot lakseparasitten Gyrodactylus salaris og fremmede arter, og med problemstillinger knyttet til vill laksefisk versus påvirkning fra fiskeoppdrett. 

Seksjonen har 18 medarbeidere, med arbeidssted på Brattøra i Trondheim.

Stillingens hovedansvarsområder

  • økonomistyring: budsjettering, følge opp at bevilgning benyttes i samsvar med budsjett, følge opp avtaler og innkommende faktura, tildeling av midler til statsforvalteren, tilskuddsforvaltning og rapportering
  • Statens fiskefond: følge opp fiskeravgiften, herunder elektronisk betalingsløsning, henvendelser fra publikum, informasjon på nettsider, budsjettering og rapportering
  • digitalisering av saksbehandling: være pådriver for å integrere saksbehandlingssystemer for søknader og søknadsbehandling
  • andre administrative oppgaver: utføre, koordinere og tilrettelegge løpende oppgaver for seksjonen, planlegge samlinger

Kompetansekrav

Kvalifikasjoner

  • relevant utdanning på bachelornivå, fortrinnsvis innen økonomi. Lang og relevant erfaring kan kompensere for utdanningskravet.
  • god skriftlig og muntlig framstillingsevne på norsk 
  • gode digitale ferdigheter, og evne til å tilegne seg nye IT-systemer raskt 
  • erfaring med økonomistyring og relevante styringssystemer og rutiner 
  • det er ønskelig med erfaring fra offentlig forvaltning

Egenskaper

  • meget gode samarbeidsevner
  • løsningsorientert og serviceinnstilt 
  • strukturert og tar selvstendig ansvar for oppgavene dine 
  • bidrar til å bygge et godt arbeidsmiljø

Vi kommer til å legge vekt på hvordan du som person vil passe til stillingen.

Vi tilbyr

  • fast stilling som rådgiver eller seniorrådgiver, med lønn fra kr. 560 000 til kr. 830 000 etter erfaring og kvalifikasjoner. Særskilt kvalifisert søkere kan vurderes noe høyere. 
  • utfordrende arbeidsoppgaver på et viktig samfunnsområde
  • gode muligheter for faglig og personlig utvikling
  • mulighet for avtale om hjemmekontor, per nå inntil to dager i uka 
  • et bredt tilbud av sosiale, kulturelle og sportslige aktiviteter, inkludert trening i arbeidstida
  • fleksible arbeidstidsordninger og pensjons- og boliglånsordninger i Statens pensjonskasse.

Har du spørsmål?

Kontaktperson for stillingen er seksjonsleder Raoul Bierach, tlf. 92 24 34 18 eller e-post raoul.bierach@ miljodir.no og seniorrådgiver Marianne Olsen Reitaas, tlf. 97 62 25 31 eller e-post marianne.olsen.reitaas@miljodir.no.

Send en SMS og oppgi referanse 74-2025 VFI, så ringer vi deg opp igjen. 

Generelle opplysninger

Du søker på stillingen via Jobbnorge.no. Skriv søknaden på norsk, og legg ved relevante attester og vitnemål for utdanning tatt i utlandet. Vitnemål for utdanning tatt i Norge må du laste opp fra Vitnemålsportalen.

Søkerlisten blir offentlig når søknadsfristen har gått ut. Ønsker du å bli unntatt fra den offentlige søkerlisten, så må du begrunne hvorfor. Vi tar kontakt med deg dersom vi ikke tar ønsket ditt til følge, og du får mulighet til å trekke søknaden din.

Vi oppfordrer deg til å krysse av i jobbportalen dersom du har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Vi innkaller minst én kvalifisert søker fra hver av disse gruppene til intervju. Du kan lese mer om dette på Statens arbeidsgiverportal. Avkrysningen brukes også til anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i årsrapportene sine.

Mer informasjon om hvordan vi behandler opplysninger om deg som søker, kan du finne i personvernerklæringen vår.

Du må logge inn for å søke på denne stillingen.


Opprett en profil, og søk enkelt på jobber. Trykk på knappen nedenfor, for å komme i gang.

Jobbsted