Trara skole, Fredrikstad kommune
Ved inngangen til idylliske Fredrikstadmarka oppretter Fredrikstad kommune Åsebråten opplæringsarena, som vil gi et opplæringstilbud hjemlet i Opplæringsloven § 11-6. Bygget huset tidligere Åsebråten barnehage og har naturen og byens rekreasjonsområde som nærmeste nabo. Åsebråten opplæringsarena ligger i sentral nærhet til andre kommunale virksomheter og tverrfaglige tilbud, og omgivelsene vil være viktige for både læring og sosialisering. Ved Åsebråten opplæringsarena vil barn med behov for et helhetlig, forsterket opplæringstilbud gjennomføre hele eller deler av læringsreisen sin sammen med godt kvalifiserte ansatte, hvor kompetansekrav for tilsetting tar utgangspunkt i Opplæringsloven § 11-9. Åsebråten opplæringsarena er organisatorisk underlagt Trara skole, og vil være del av Trara skole faglig, kollegialt og organisatorisk. Er du den pedagogen/spesialpedagogen vi søker etter for å etablere denne opplæringsarenaen?
Arbeidsoppgaver
Stillingen som pedagog/spesialpedagog ved Åsebråten vil være en spennende, nyetablert 100% fast stilling. Innholdet i stillingen er knyttet til undervisning av barna tilknyttet Åsebråten opplæringsarena samt tverrfaglig samarbeid rundt barna. Et absolutt minimumskrav krav for alle ansatte ved Åsebråten opplæringsarena er motivasjon og utholdenhet til å jobbe med barn med slike behov.
Barna tilknyttet Åsebråten vil ha et helhetlig spesialpedagogisk tilbud med muligheter for skjerming. Barna kvalifiserer for å gå på en forsterket opplæringsarena etter de kommunale kriteriene. Barnas egenskaper med tilhørende diagnoser er av en slik art at de kan i mindre grad være kompatible til et felles opplegg. Alle elevene har sammensatte psykososiale utfordringer, noe som kan bety at toleransevinduet for stimuli er smalt og uforutsigbart. Dette gjelder både faglig og sosial stimuli. Hjelp til stell og omsorgsoppgaver er påregnelig for alle ansatte.
Pedagogen/spesialpedagogen vil sammen med avdelingslederen være stedlig ansvarlige for Åsebråten opplæringsarena. Det vil være et tett samarbeid mellom disse funksjonene, og det må settes av tid til planlegging, samarbeid og oppfølging. Samarbeidstid må gjennomføres på tidspunkter det er praktisk gjennomførbart, noe som vil kunne påvirke arbeidstider, alt innenfor gjeldende lov-og avtaleverk.
Kvalifikasjonskrav
Vi søker etter deg som har godkjent kompetanse for tilsetting og undervisning på 1.-4.trinn (jmf. forskrift til opplæringsloven). Annen relevant høgskoleutdanning med utgangspunkt i § 11-9 i ny opplæringslov kan komme i betraktning.
Vi søker etter deg som har kompetanse knyttet til det spesialpedagogiske feltet generelt.
Vi søker etter deg som har erfaring og motivasjon fra arbeid med barn med sammensatte behov.
Personlig egnethet vil være utgangspunktet for vurdering av den ansatte. Personlig trygghet og psykisk helse forutsettes også i visse situasjoner hvor det kan være nødvendig å gripe inn fysisk ovenfor elever av sikkerhetsmessige hensyn. De ansatte må ha tilstrekkelig fysisk funksjonsevne til å både være mobil og fysisk aktiv, ute og inne.
Personlige egenskaper og ønskede kvalifikasjoner
Vi leter etter deg som har evnen til å kunne stå i krevende arbeidssituasjoner over tid, ha et positivt fokus og se det genuint gode i elevenes små skritt fremover. Alle ansatte ved Åsebråten opplæringsarena må være mottakelige for veiledning og kunne reflektere over egen praksis i møte med barna. Vi leter etter deg som har viljen til kontinuerlig personlig endring og utvikling, samtidig som du fremstår forutsigbar ovenfor barna. Vi leter etter deg som kan gi omsorg og forståelse når barna trenger nettopp det.
Vi leter etter deg med erfaring fra arbeid med barn og/eller mennesker med ulike funksjonsvariasjoner, som barn med autismespekterforstyrrelser. Kjennskap til Alternativ og støttende kommunikasjon (ASK) er også fordelaktig. Videre er det ønskelig at du er kjent med teknikker for å håndtere utfordrende atferd, forebygging, posisjonering, lavaffektiv tilnærming, deeskalering og veiledning av kolleger.
Vi leter etter deg som takler et høyt arbeidstempo i en til tider hektisk og uforutsigbar hverdag, som har tålmodighet og utholdenhet til å stå i krevende arbeidssituasjon over tid, som har viljen til personlig utvikling og refleksjon over egen praksis i møte med barn i hverdagen. Vi leter etter deg som samarbeider godt med kolleger, barn og deres foresatte. Hvis du også er glad i fysisk aktivitet, både inne og ute, er det en fordel i denne jobben.
Vi tilbyr
Trygge lønns- og arbeidsvilkår etter gjeldende avtaleverk innen KS
Gode pensjons- og forsikringsordninger i SPK
Gode muligheter for faglig og personlig utvikling
Et godt arbeidsmiljø med engasjerte og kompetente kolleger
Spennende og meningsfulle oppgaver
Tilhørighet til Trara skole og en etablert skolekultur.
Pedagogen/spesialpedagogen og avdelingslederen ved Åsebråten opplæringsarena vil sammen med ledergruppen på Trara skole lede arbeidet med opprettelsen av Fredrikstad kommune sin nye, forsterkede opplæringsarena. Dette betyr å forme en faglighet, en ansattgruppe og en organisering som også vil samarbeide tverrfaglig med andre kommunale virksomheter.
Andre vilkår
Arbeidstakere ansettes i Fredrikstad kommune i henhold til lover, reglement og tariffavtale. Prøvetiden er 6 måneder.
Offentlighet
Opplysning om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har bedt om å bli unntatt offentlighet. Fredrikstad kommune vil varsle søkere som har bedt om unntak for offentlighet, dersom dette ønsket ikke kan imøtekommes (offentlighetsloven § 25). Det vil gå frem av den offentlige søkerlista hvor mange søkere det har vært til stillingen og hvilket kjønn de har.
Kontaktinformasjon
Morten Andre Johnsen Rummelhoff, Rektor/virksomhetsleder, 45265218, moaj@fredrikstad.kommune.no
Arbeidssted
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Fredrikstad kommune
Referansenr.: 4989240257
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 15.08.2025