HR/Personalkonsulent, vikariat 1 år

Hjemmebaserte tjenester i Fyllingsdalen og Laksevåg, Bergen kommune

Vi søker deg som trives i en selvstendig og variert HR-stilling, og som har et genuint engasjement for HR faget. 

Du vil i enheten, Hjemmebaserte tjenester Fyllingsdalen og Laksevåg, ha fagansvar innen personal og jobbe både
operasjonelt og strategisk. Å forstå de forhold som påvirker drift vil være viktig for å lykkes i oppdraget. Vi
har et særlig fokus på arbeidsmiljø, og de forhold som skaper helsefremmende arbeid som igjen vil
påvirke sykefraværet.

Den rette kandidaten for vikariatet er trygg i faget, særlig det juridiske rundt lov og avtaleverk, samt er
oppdatert på aktuelle tiltak via NAV eller Arbeidslivssenteret. Du motiveres av å profesjonalisere og
effektivisere ulike HR prosesser lokalt. Stillingen er organisert i en tverrfaglig administrasjon, der det
jobber kollegaer med ansvar innen økonomi, lønn, drift, personal, fag og kvalitet. Stillingen deltar i
ledergruppen og rapporterer til Enhetsleder.

Hjemmebaserte tjenester Fyllingsdalen og Laksevåg har 10 ulike avdelinger og 2 OmsorgPluss boliger med spesifiserte oppgaver knyttet til
nødvendig helsehjelp i hjemmet, samt en egen avdeling som yter praktisk bistand hushold.

Brukermedvirkning samt hjelp til selvhjelp er noen av våre fokusområder. Vi jobber etter prinsippene i
tillits- og faglighetsreformen, og er med det bevisst på å bygge tillit mellom ledere, medarbeidere og
pasienter. Vi har fokus på, og fremmer et aktivt medarbeiderskap.

Det arbeider ca 500 ansatte i enheten, med ulik utdanning og bakgrunn, de fleste med en autorisasjon
innen helse. 

Oppstart 01 september 2025. Du er velkommen til å ringe oss med eventuelle spørsmål. 

Gode buss og bybane forbindelser. Mulighet for parkering.

Arbeidsoppgaver som vil ligge til stillingen

  • Bistå enhetsleder og avdelingsledere i personalfaglige spørsmål og personalsaker
  • Være enhetens bindeledd inn mot etaten i vanskelige personalsaker
  • Være kjent med lov- og avtaleverk og drive aktivt partssamarbeid
  • Saksbehandle og kvalitetssikre dokumentasjon og referat i personalsaker 
  • Bistå enhetsleder og avdelingsledere i saker vedrørende rekruttering, omstilling – eller
    omorganiseringsprosesse
  • Være pådriver i nærværsarbeid og bistå ledere i sykefraværsoppfølging
  • Bistå avdelingslederne i arbeidet med aktivt medarbeiderskap
  • Håndtere og implementere retningslinjer og reglement på personalområdet
  • Bidra til utvikling, implementering og oppfølging av kvalitetsstyringssystemet innenfor sitt
    ansvarsområde 
  • Ha særlig fokus på arbeidsmiljø og veilede/undervise innen HMS feltet
  • Medvirke til gjennomføring av enhetens kompetanseplan i tråd med behov
  • Sikre godt samarbeid med NAV, Bedriftshelsetjenesten, tillitsvalgte, verneombud og andre aktuelle
    samarbeidspartnere
  • Bidra til faglig forankret rekrutteringsprosesser, i tråd med regelverk og strategisk rekrutteringsplan
  • Bidra i planlegging, legge til rette for og gjennomføre; nyansattdager, fagdager, ledersamlinger mm. 
  • Følge opp ansatte etter maksdato for sykepenger, med et særlig fokus på dokumentasjon av
    arbeidshelse
  • Ansvar sammen med avdelingens øvrige personalet til å utvikle et godt arbeidsmiljø og å bidra til at
    enhetens ressurser utnyttes best mulig

Kvalifikasjoner vi søker etter

  • Høyskole- eller universitetsutdanning på bachelornivå innen personal og administrasjon.
  • Må ha oppdatert kunnskap om gjeldende lov og avtaleverk.
  • Relevant erfaring fra lignende arbeid innen personal.
  • Lang og bred erfaring innen fagfeltet kan kompensere for høyskole- eller universitetsutdanning.
  • Gode formidlingsferdigheter, både skriftlig og muntlig
  • Ønskelig med erfaring fra veiledning og/eller undervisning
  • Kunnskaper i bruk av data og kontorstøttefunksjoner
  • Beherske norsk skriftlig og muntlig på nivå med Bergenstesten 2.

Personlige egenskaper som du gjerne kjenner deg igjen i

  • Du er pålitelig og grundig i ditt arbeid
  • Du evner å prioritere når det er forventninger om å utføre ulike oppgaver parallelt
  • Du må både kunne jobbe selvstendig og ha gode samarbeidsevner
  • Du må ha god skriftlig formidlingsevne, som ivaretar gjeldende lovverk. 
  • Stillingen krever i perioder høy arbeidskapasitet
  • Vi ser for oss at du er nysgjerrig, og søker etter svar og ikke gir opp dersom det tar litt tid
  • Du ser nytten av å arbeide i team, der man har høy grad av tilstedeværelse.

Vi tilbyr som arbeidsgiver og arbeidsfellesskap

  • Lønn ut fra kvalifikasjoner etter Bergen kommunes lønnsregulativ
  • Et godt tverrfaglig arbeidsmiljø, med spennende oppgaver innen et viktig samfunnsoppdrag
  • Opplæring i relevante fagsystemer. Tilgang til et stort antall interne kurs digitale/fysisk
  • Mulighet til å påvirke utvikling av egen stilling
  • Fleksitidsordning
  • Trivelige lokaler i Fyllingsdalen, der du vil disponere ett eget kontor

Kontaktinformasjon

Astrid Haugstvedt, Rådgiver, 908 94 520, astrid.haugstvedt@bergen.kommune.no
Siril Dahle, Personalkonsulent, 92609780, siril.dahle@bergenkommune.no

Arbeidssted

Krokatjønnveien 11C
5147 Fyllingsdalen

Nøkkelinformasjon:

Arbeidsgiver: Bergen kommune

Referansenr.: 4991023209
Stillingsprosent: 100%
Vikariat
Startdato: 01.09.2025
Sluttdato: 31.08.2026
Søknadsfrist: 20.07.2025

Du må logge inn for å søke på denne stillingen.


Opprett en profil, og søk enkelt på jobber. Trykk på knappen nedenfor, for å komme i gang.

Jobbsted