Regionadministrasjonen
Om stillingen
Kriminalomsorgen region sør søker etter en assisterende regiondirektør på straffegjennomføringsseksjonen i fast 100 % stilling. Vi søker en tydelig, åpen, nytenkende person til å lede arbeidet med straff som endrer. Stillingen krever strategisk og operativt lederskap der korte frister og høyt arbeidstempo er en del av hverdagen.
Region sør er en av fem regioner under Kriminalomsorgsdirektoratet og består av 10 lokale enheter, herunder fengsler, friomsorgskontor og Kriminalomsorgens transportenhet med til sammen ca. 750 ansatte. Fra 01.10.2025 vil også Kriminalomsorgens operasjonssentral inngå som en enhet i region sør.
Regionadministrasjonen består av straffegjennomføringsseksjonen og en administrativ seksjon med til sammen 22 ansatte. Straffegjennomføringsseksjonen består av fagområdene enkeltsak og regelverk, metode og innhold, sikkerhet, domsadministrasjon og Kriminalomsorgens bøtetjeneste med til sammen 13 ansatte som den som tiltrer stillingen vil få personalansvar for.
Stillingen innebærer bredt ansvar for samfunnsoppdraget innen straffegjennomføringsområdet både internt på regionskontoret, ut mot de lokale enhetene i regionen og opp mot Kriminalomsorgsdirektoratet. Region sør har også enkelte nasjonale oppgaver og funksjoner.
Arbeidsoppgaver
- følge opp kriminalomsorgens strategier, styringsdokumenter og øvrige føringer gitt av Kriminalomsorgsdirektoratet og sørge for strategisk utvikling, implementering og måloppnåelse
- formelt lederansvar for seksjonen som er ansvarlig for straffegjennomføring, sikkerhet/beredskap, metode/innhold, doms- og bøteadministrasjon
- personal og fagansvar for ansatte ved seksjonen
- følge opp, utvikle og kvalitetssikre straffegjennomføringsarbeidet for hele regionen
- være en sentral bidragsyter innen regionens ledergruppe og i det lokale og regionale partssamarbeidet
- overordnet ansvar for at underliggende enheter gjennomfører straff i henhold til gjeldende regelverk
- tett samarbeid med regiondirektør og assisterende regiondirektør på administrativ seksjon, samt de øvrige regionene, Kriminalomsorgsdirektoratet og enhetsledere for lokale enheter i region sør
- håndtere media i saker på straffegjennomføringsområdet
- noe reisevirksomhet må påregnes
Den som ansettes må påregne endringer i ansvars- og arbeidsområde.
Utdanning og erfaring
Du må ha
- relevant høgskole- eller universitetsutdanning på masternivå
- erfaring med kvalitetsutvikling og endringsarbeid
- relevant ledererfaring og god kunnskap om offentlig forvaltning
- gode samarbeidsegenskaper
Det er en fordel om du har
- master i rettsvitenskap/juridisk embetseksamen
- erfaring fra strafferettspleien (eks. domstol, kriminalomsorg eller politi), herunder erfaring med ansvar for juridisk saksbehandling
- erfaring med partssamarbeid i statlig sektor
- ledererfaring fra tilsvarende virksomhet
- god kunnskap og erfaring i bruk av IKT- systemer og -verktøy
- relevant utdanning innen ledelse
Personlige egenskaper
- trygg og tydelig lederstil, med evne til å tenke helhetlig og langsiktig, men samtidig ha evne til å fatte raske beslutninger i krevende situasjoner
- evne til å lede gjennom andre, motivere medarbeidere, bygge sterke fagmiljøer og skape et god arbeidsmiljø
- gode samarbeidsevner
- gode skriftlige og muntlige kommunikasjonsevner, med evne til å formidle budskap tydelig til ulike målgrupper
- en god støttespiller for direktøren, og samtidig ha selvstendighet og beslutningskraft til å håndtere egne ansvarsområder
- personlige egenskaper i tråd med etatens verdier, herunder åpenhet, trygghet og nytenking
Personlige egenskaper vil bli vektlagt.
Vi tilbyr
- en spennende stilling i en etat med et viktig og utfordrende samfunnsoppdrag
- gode muligheter til faglig og personlig utvikling
- et godt arbeidsmiljø i hyggelige lokaler i Tønsberg
- stillingen lønnes i stillingskode (1061) assisterende direktør fra kr 1 000 000 – 1 200 000 kr/år avhengig av kvalifikasjoner. For særlig godt kvalifiserte kandidater kan høyere lønn vurderes
- medlemskap i Statens pensjonskasse. Pensjonsinnskudd på 2 % trekkes i lønnen
Generell informasjon
Kriminalomsorgen mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker oss medarbeidere med ulik kompetanse, livserfaring og perspektiv for å kunne bidra til en enda bedre oppgaveløsning.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju.
Kjenner du deg igjen i en av disse kategoriene, kan du krysse av i jobbsøkerportalen vår. Du kan lese mer om kravene for å bli vurdert som søker i disse gruppene her.
Vi gjør oppmerksom på at det må ikke være noe å utsette på vandelen til den som ansettes. Dette må dokumenteres med en uttømmende politiattest forut for ansettelse.
Vi gjør også oppmerksom på at opplysninger om søkere kan bli offentliggjort selv om søker har bedt om å være unntatt søkerlisten. Søker vil i så fall bli varslet om dette og gitt anledning til å trekke søknaden.
Den som ansettes må rette seg etter organisasjonsmessige eller andre endringer som blir bestemt om arbeidsområdet.
Nærmere opplysninger om stillingen fås ved henvendelse til regiondirektør Synne Engh-Hellesvik tlf. 92493901.
Søknad og CV sendes elektronisk via linken "Søk stillingen" på denne siden. Fullstendige opplysninger om relevant utdanning og arbeidserfaring må fylles inn i det elektroniske skjemaet. Vitnemål og attester må følge søknaden. Vi ber om at du henter vitnemål fra Vitnemålsportalen direkte i Jobbnorge når du søker stillingen.
For spørsmål om elektronisk utfylling av CV kan Jobbnorge kontaktes på 75 54 22 20.